Planéta Praha

Zo života zvierat vo veľkomestskej džungli

Prírodopisný dokument Planéta Praha nadväzuje na úspešný projekt Planeta Česko, ktorý netradičným spôsobom ukázal krásy českej prírody a zaznamenal veľký divácky úspech. Tvorcovia sa tentoraz rozhodli ukázať prírodu v českom hlavnom meste. Režisérom filmu, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii, je Jan Hošek. Planéta Praha príde do slovenských kín príde film v auguste.

„Populárno-vedecký či prírodopisný žáner bol pre mňa výzvou. Hlavne potom, ako som videl ,blockbuster‘ Planeta Česko alebo/a Příběh pražské zoo Mariána Poláka. Fascinovala ma snaha prekonať tento žáner v tom zmysle, že tvorcovia pracovali so zvieracími hrdinami rovnako, ako býva zvykom nakrúcať ľudské bytosti v ich radostiach, trápeniach, vzostupoch a pádoch a, samozrejme, aj vtipných interakciách. A pritom to rozhodne neboli očakávané situácie, ktorých vývoj by sme mohli jednoznačne predpokladať,“ približuje pre Film.skslovenský koproducent filmu Robert Kirchhoff zo spoločnosti atelier.doc. Hlavným producentom je Radim Procházka z českej spoločnosti Kuli Film. Spoluprácu si vyskúšali už predtým na náročných projektoch Karla Vachka Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid a Komunizmus a sieť alebo Koniec zastupiteľskej demokracie.

Prvá klapka filmu Planéta Praha padla v marci 2020. Vzniku viacerých unikátnych scén dopomohlo nakrúcanie vo vyľudnenom meste počas lockdownu rovnako ako najmodernejšie technológie. Filmovanie prebiehalo vo všetkých ročných obdobiach, a teda zachytáva celý ročný cyklus mesta a jeho zvieracích a rastlinných obyvateľov. Podľa biológa Ondřeja Sedláčka, ktorý bol odborným poradcom filmu, je Praha výnimočná rôznorodosťou svojho územia a rozmanitosťou rastlinných a živočíšnych druhov, ktoré na ňom žijú. Do hlavných úloh filmári vybrali drozda čierneho, roháča obyčajného, volavku popolavú, muflóna európskeho, sliepočku vodnú a plcha sivého. Ďalšie živočíchy, ako aj rastliny účinkujú vo vedľajších, ale nemenej podstatných úlohách.

„Vyberali sme aj typických zástupcov nejakej životnej stratégie, ktorá im pomáha prežiť v meste. Niektoré zvieratá majú to šťastie, že nemusia na svojich zvykoch skoro nič meniť, iné druhy sa zase dokážu novému prostrediu veľmi pružne prispôsobiť. A túto pestrosť sme chceli ukázať i vo filme,“ vysvetľuje scenárista a režisér Jan Hošek. Okrem FAMU študoval aj biológiu na Prírodovedeckej fakulte UK. V Prahe sa narodil a prežil tam časť života. „Už od detstva na mňa pôsobila nielen nezameniteľná atmosféra mesta s tisícročnou históriou, ale aj veľkomestská príroda – svojrázna a plná prekvapení. Preto nie je čudné, že jeden z mojich prvých filmových projektov patril práve Prahe. Ide o štvordielny cyklus Přírodopis jednoho města, ktorý vznikol pre Českú televíziu v roku 1994,“ ozrejmuje Hošek v režisérskej explikácii pre Audiovizuálny fond. Už vtedy vedel, že tému nevyčerpal, a čakal na príležitosť, keď sa k nej bude môcť vrátiť.

„Som presvedčený, že Planéta Praha zobrazuje univerzálny svet prírody tak, ako sme ešte nenašli odvahu ho vidieť, hoci okolo neho každodenne prechádzame,“ hovorí Robert Kirchhoff, slovenský koproducent filmu, ktorý je určený pre všetky vekové kategórie vrátane najmladších divákov a podľa svojich tvorcov by mohol inšpirovať nielen k objavovaniu prírody, ale aj k väčšej zodpovednosti voči nej, či už v Prahe, alebo kdekoľvek inde. Slovenskú verziu filmu, ku ktorej nahovoril komentár Richard Stanke, bude distribuovať spoločnosť Film Expanded.

Planéta Praha (r. Jan Hošek, Česko/Slovensko, 2022)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 700 000 eur
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP, mp4

Jaroslava Jelchová
foto: Film Expanded

Vitaj doma, brate!

Cíťte sa tu ako doma!

Komédia Vitaj doma, brate!, ktorá vznikla v slovensko-česko-srbskej koprodukcii, sa odohráva v prostredí komunity dolnozemských Slovákov v Báčskom Petrovci. Jej režisérom je Peter Serge Butko a do slovenských kín príde v auguste.

„Tesne potom, ako sme dokončili film Známi neznámi, nás oslovil Peter Serge Butko, či by sme s ním nechceli spolupracovať. Okamžite si nás získal svojím nadšením a zápalom pre projekt, a keď sme navštívili Báčsky Petrovec, úplne sme sa zamilovali do ľudí a tamojšieho prostredia,“ približujú pre Film.sk producenti Juraj Brocko a Petra Polnišová zo spoločnosti ANGRY TIGER, ktorá je hlavným producentom filmu. „Aj keď ide o príbeh zo súčasnosti, tamojšia komunita je akoby zakonzervovaná v čase a má v sebe akési exotické čaro. Ľudia hovoria ľubozvučnou slovenčinou, akou sa na Slovensku hovorilo pred dvesto-tristo rokmi, a zároveň im nechýba balkánsky temperament.“

Tvorcovia vo filme podľa vlastných slov pracujú so zmesou slovenského a srbského humoru a poetiky a popritom otvárajú témy národnostnej tolerancie, solidarity a hľadania identity. Tajomstvá a traumy, s ktorými sa musia miestni vyrovnať, odhalí prítomnosť postavy spisovateľa, slovenského Maďara Zoltána, ktorý sa do Báčskeho Petrovca príde predstaviť ako snúbenec a nádejný manžel miestnej rodáčky Maríny. Tu je konfrontovaný s tamojšími tradíciami a zvykmi, ale aj s predsudkami.

Divadelný režisér Peter Serge Butko sa viac ako dvadsať rokov pravidelne vracia do Báčskeho Petrovca v srbskej Vojvodine a približne rovnako dlho spolupracuje s miestnymi divadelnými ochotníkmi. „Na Báčskom Petrovci ma priťahuje tá ,človečina‘. Nikde inde som ju necítil tak intenzívne,“ ozrejmuje režisér v autorskej explikácii pre Audiovizuálny fond. To je aj dôvod, prečo sa rozhodol nakrútiť svoj celovečerný hraný debut práve s petrovskými divadelníkmi. Príbehy, situácie, slová a vety do scenára vytváral a zbieral spolu s nimi. „Filmové postavy som tvoril priamo na telo miestnym hercom. Presne poznám ich kvality i limity,“ vysvetľuje režisér, ktorý venoval príprave nakrúcania s amatérskymi hercami náležitý čas aj pozornosť: „Pri príprave filmu som sa obklopil skúsenými profesionálmi, s ktorými som každú scénu podrobne konzultoval. Scenár sme rozpracovali do jednotlivých obrazov so skúsenou storybordistkou Kamilou Krkošovou. Prípravy hercov sa ujal skúsený americký coach filmového herectva Adam Davenport, s ktorým sme spoločne budovali jednotlivé situácie a scény s hercami tak, aby ich herecké výkony boli čo najpresvedčivejšie a najprirodzenejšie.“

„Okolo režiséra a hercov sme sa snažili zostaviť tím, o ktorý sa mohli profesionálne oprieť tak, aby sa nevytratila tá bezprostrednosť a originalita prostredia,“ vysvetľujú producenti. „Pri realizácii filmu vznikla tvorivá atmosféra. Aj po nakrúcaní sme sa všetci stretávali v divadelnom klube, dlho do noci sme rozoberali denné práce a vylepšovali scenár. Všetci robili dobrovoľne nadprácu, bez ktorej by bolo náročné náš film dokončiť. Bol to neuveriteľný zážitok, ktorý v dnešnej dobe pri výrobe filmu len tak nezažijete. Preto pevne veríme, že sa to nadšenie prenesie do filmu a ten divákov na Slovensku zaujme,“ dodávajú Peter Brocko a Petra Polnišová, ktorá vo filme aj účinkuje spolu s ďalšími slovenskými hercami Róbertom Jakabom, Annou Šiškovou či Vladom Černým. Distribútorom filmu je spoločnosť Itafilm.

Vitaj doma, brate! (r. Peter Serge Butko, Slovensko/Česko/Srbsko, 2022)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 600 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 190 000 eur, Úrad pre Slovákov žijúcich v zahraničí: 21 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Jaroslava Jelchová
foto: ANGRY TIGER

Arvéd

Vychýlená postava vychýlenej doby

Kam sme schopní zájsť, aby sme dosiahli svoje ciele? Otázku divákovi podsúva nový česko-slovenský film Arvéd v réžii skúseného scenáristu Vojtěcha Maška. Dráma o faustovskom prepadnutí peklu vstupuje do našich kín na začiatku novembra*.

Ústrednou postavou psychologicko-mystického trileru je skutočná postava českých dejín doktor Jiří Arvéd Smíchovský, ktorý bol konfidentom najprv nacistického, neskôr i komunistického režimu. A aj veľkým vyznávačom okultných vied. „V Arvédovi sa stretol môj záujem o tému začiatkov tajných služieb a zároveň o negatívne, ale nesmierne charizmatické postavy, disponujúce schopnosťou manipulovať. Najviac ma zaujímalo, čo bol taký človek zač – a čo je výmysel, fikcia či legenda, ktorú o sebe rozprával,“ uviedol pre spoločenský magazín Respekt Vojtěch Mašek, ktorý je známy ako oceňovaný autor komiksov a scenárov, napríklad k filmom Křižáček a Okupácia

Scenár Arvéda je inšpirovaný knižným portrétom rozporuplnej osobnosti dejín Malostranský ďábel, ktorý vytvoril Jan Poláček. Ten sa aj podieľal na scenári filmu. „Jiří Arvéd Smíchovský sa môže na prvý pohľad zdať ako naskrze záporný hrdina, ale pravda je, ako vždy a vo všetkom, niekde uprostred,“ približuje túto mystickú postavu Poláček. „Okrem preukázaných trestných činov, ktoré viedli k jeho odsúdeniu, sa v úradných dokumentoch môžeme dočítať aj o obvineniach, ktoré boli svedecky vyvrátené. Je tam nevierohodné udanie Arvédovho priateľa, z ktorého srší pomstychtivá nenávisť, ako aj dobrozdania o Arvédovej nezištnej pomoci počas okupácie. Nie je dôvod, aby zanechal takú výraznú stopu ako jeden z najväčších zloduchov našej histórie. Arvéd bol totiž po tom, čo spolupracoval s okupantmi, i spolutvorcom vznikajúcej komunistickej tajnej bezpečnosti. Využili ho v mnohých procesoch so skutočnými kolaborantmi, ale i (pre nastupujúci režim) nepohodlnými osobami. Údajne svedčil na asi štyristo povojnových súdoch a vo väzení tvrdil, že zapríčinil smrť desiatok ľudí. Jeho vlastný proces sa neustále odkladal a on dúfal, že čas otupí hrot spravodlivosti. Hral hru, ktorá sa mu vymkla z rúk. Za pomoci čiernej mágie sa snažil privolať na pomoc aj diabla. Pokúsil som sa Arvéda pochopiť a za pomoci faktov, dobových reálií a fantázie vytvoriť príbeh.“

Hlavnej úlohy sa zhostil divadelný a televízny herec Michal Kern. „To, že išlo o neuchopiteľného, rozporuplného človeka bolo pre nás v niečom oslobodzujúce. Mohli sme dať fantázii voľný priechod a vytvoriť úplne svojbytnú, originálnu postavu. Tá úplná voľnosť vo výbere hereckých prostriedkov je však na druhej strane veľmi zaväzujúca. Roztrieštený charakter bolo potrebné zjednotiť, sceliť,“ opisuje Kern prípravy na nakrúcanie. Počas skúšok nakoniec dospeli k veľmi konkrétnemu tvaru postavy. „Verím, že sme sa jeho vnútra dotkli. Ako záporného hrdinu sa ho z pozície herca pokúšam obhajovať a hľadať na ňom to najsvetlejšie, čo všetku tú temnotu vyváži. Ale ako človek by som ho obhajovať nemohol. Som s tým zmierený a to je na tom asi to najťažšie. Vedomie, že hráte postavu, ktorá je spôsobom života a činmi neľudská, monštruózna, iritujúca,“ dodáva Kern. 

Podľa Vojtěcha Maška by mal mať film blízko k magickému realizmu. Výtvarná štylizácia umožňuje pozrieť sa na historickú dobu trochu odlišným spôsobom. „Striedame prostredia, myslenie a vnímanie času. Pracujeme s dejovými časovými líniami inak než klasicky – lineárne. Kľúčový bol pre mňa motív labyrintu. Labyrint prostredia zrkadlí labyrint v Smíchovského hlave – chaos, ktorý sa snaží usporiadať. Bol to človek, ktorého svet sa v určitej chvíli rozpadol a on sa ho snaží dať znovu dokopy,“ vysvetlil režisér pre Respekt a uzavrel: „V Arvédovi sa pokúšam o vychýlený pohľad na svet cez vychýlenú postavu, ktorá sa pohybuje na hrane predstáv a halucinácií a nedokáže jedno od druhého odlíšiť.“

Vo filme sa predstavia aj herci Saša Rašilov, Martin Pechlát či Jaroslav Plesl, ale aj ich slovenskí kolegovia Róbert Jakab, Zvonko Lakčevič alebo Marián Labuda ml. Zo slovenských filmárov sa na filme podieľali kameraman Dušan Husár, scénografka Nina Feriancová či skladateľ Jonatán Pastirčák. Slovenským koproducentom filmu je spoločnosť Punkchart films.

Arvéd (r. Vojtěch Mašek, Česko/Slovensko, 2022)
CELKOVÝ ROZPOČET: 1 200 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 230 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Zuzana Sotáková, filmová publicistka
foto: Punkchart films

*Premiéra bola presunutá z augusta na november 2022.