24. ročník 4 ŽIVLY

Živly prinesú chaos

Letný filmový festival 4 živly je jedným z mála podujatí, ktoré pandémia za ostatné dva roky nezrušila ani nepreniesla do online prostredia. Aktuálne sa pripravuje jeho 24. ročník, ktorý sa uskutoční v Banskej Štiavnici od 10. do 14. augusta a bude sa niesť v znamení témy chaosu.

„Ostatné dva roky, definované pandemickými vlnami, preverili schopnosť organizátorov kultúrnych podujatí pracovať v chaose násobenom neočakávanými zmenami nariadení, nepredvídateľným správaním dovtedy predvídateľných cieľových skupín alebo neustálymi posunmi v distribučných plánoch, ktoré dokážu komplikovať festivalovú dramaturgiu. A ak začiatkom aktuálneho roka mnohé nasvedčovalo tomu, že miera spoločenského chaosu sa do leta vráti na predpandemickú úroveň, dnes už vieme, že takéto očakávania neboli na mieste. Minimálne jeden z kľúčových slovenských filmových festivalov musel pre aktuálny rok svoj boj vzdať, ostatné pracujú na tom, aby nemuseli,“ hovorí pre Film.skPeter Gašparík, jeden z organizátorov letného filmového festivalu 4 živly.

„Organizácia filmového festivalu sa – podobne ako samotné filmovanie – zo zásady vyznačuje istou mierou chaosu. Do pomerne komplikovaného procesu je zapojené množstvo osôb, a hoci všetky mieria k rovnakému cieľu, z času na čas sa im skrížia cesty alebo, naopak, navzájom vyrovnajú tempo. Chaos je korením organizátorskej práce. Spestruje ju prekvapeniami a neraz prináša výzvy, ktoré ju obohacujú,“ opisuje Gašparík a dodáva, že aktuálnu tému ročníka poňali do istej miery aj sebareflexívne.

„Programová skladba má v čase uzávierky letného dvojčísla časopisu Film.sk formu pestrofarebnej tabuľky, ktorej jednotlivé farby odlišujú výraznejších favoritov na zaradenie do filmového výberu od tých, ktorých hodnota je sama osebe nespochybniteľná, no ich čas pravdepodobnejšie príde neskôr a objavia sa v programe budúcich ročníkov,“ prezrádza Gašparík. V programe budú aj tento rok hrané, dokumentárne, animované i experimentálne snímky. „Hoci sa finálny výber môže každoročne javiť chaotický, pri pozornom počúvaní lektorských úvodov pred jednotlivými premietaniami začne byť festivalovému publiku jasné, že navzájom diametrálne odlišné snímky spolu komunikujú, dopĺňajú sa alebo si protirečia, keď treba, aby spoločne pomohli vyskladať čo najkomplexnejší pohľad na zvolenú tému,“ dodáva Gašparík.

„S najväčšou pravdepodobnosťou sa tak v programe ocitnú vedľa seba majsterštuk režiséra a choreografa Boba Fosseho All That Jazz o balanse umelca medzi jeho pracovným a súkromným životom a Buñuelova surrealistická adaptácia de Sadovej knižnej predlohy, snímka Zlatý vek. Reflexiu dnešného vojnového chaosu za našimi východnými hranicami vnesie do programu dokumentárny film Majdan režiséra Sergeja Loznicu o udalostiach, ktoré na prelome rokov 2013 a 2014 otriasli Ukrajinou,“ približuje Gašparík.

Na programe stále populárnejších Detských 4 živlov, ktoré sa stali neoddeliteľnou súčasťou festivalu, budú tento rok spolupracovať so streamovacou službou DAFilms Junior (súčasť DAFilms SK). Najmladší filmoví fanúšikovia sa spolu s rodičmi môžu tešiť na štedrý filmový aj sprievodný program vrátane workshopov a tvorivých dielní. Bohatý sprievodný program pripravujú aj pre „dospelých“ návštevníkov. „Štyri živly sa vrátia ku konceptu diskusií, ktoré budú venované téme podujatia v širšom spoločenskom kontexte, ale aj v kontexte kinematografickom. Odborníci budú tentoraz diskutovať o tom, prečo ľudstvo potrebuje krízy alebo ako sa s chaosom v súčasnosti vyrovnávajú slovenskí filmári,“ uzatvára Gašparík.

Jaroslava Jelchová
foto: 4 živly / Daniel Dluhý

56. ročník MFF Karlove Vary

Obrazy starého sveta aj priestor pre nové svety vo Varoch

Päťdesiaty šiesty ročník Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch sa po dvoch pandemických rokoch uskutoční v tradičnom júlovom termíne (1. – 9. júla).

Z približne tisícpäťsto prihlásených filmov sme s kolegami vybrali tridsať úplne nových kinematografických diel, ktoré komplexným spôsobom odrážajú náš vkus. Ten vychádza z presvedčenia, že zmysluplná provokatívnosť a snaha skúmať nové cesty filmového vyjadrovania sa nemusia vylučovať s diváckou ústretovosťou,“ približuje Karel Och, umelecký riaditeľ karlovarského festivalu, a dodáva, že k hlavnej súťaži pribudne tento rok nová súťažná sekcia s názvom Proxima. Organizátori by v nej chceli ponúknuť priestor pre diela s progresívnejším kinematografickým výrazom z celého sveta. Nahradiť by mala sekciu Na východ od Západu, ktorá v programe karlovarského festivalu skončila.

Slovenská kinematografia bude na festivale zastúpená v hlavnej súťaži filmom Beaty Parkanovej Slovo, ktorý vznikol v česko-slovensko-poľskej koprodukcii. Príbeh rodiny malomestského notára Václava a jeho manželky Věry ovplyvnia udalosti vpádu vojsk Varšavskej zmluvy do Československa. Film zachytáva cez osobné situácie zásadné témy, ako ohrozenie slobody človeka, otázky čistého svedomia, zodpovednosti a lásky. Jeho slovenským koproducentom je spoločnosť AZYL Production a do tunajších kín by mal prísť v septembri. So Slovenskom súvisí aj dánsko-americko-český dokument Kuciak: Vražda novináře, ktorý tematizuje tragickú udalosť z februára 2018 a jej dosah na slovenskú spoločnosť. Film nakrútil americký tvorca pôsobiaci v strednej a vo východnej Európe Matt Sarnecki z organizácie OCCRP (Organized Crime and Corruption Reporting Project).

V nesúťažnom programe Návraty k prameňom premietnu digitálne reštaurovaný klasický film Dušana Hanáka Obrazy starého sveta (1972) zo zbierok Národného filmového archívu Slovenského filmového ústavu. Pôvodná verzia filmu sa v Karlových Varoch premietala v roku 2008 v sekcii venovanej Dušanovi Hanákovi. Obrazy starého sveta sú dielom s nezameniteľnou poetikou. Prostredníctvom dokumentárneho záznamu s prvkami inscenovaného filmu zobrazujú starostlivo vybrané dedinské postavy a celková zvukovo-obrazová koláž, ktorej súčasťou sú aj fotografie Martina Martinčeka, podčiarkuje ich autentickosť.

Bakalársky film Alice Bednárikovej Chlieb náš každodenný bude Slovensko zastupovať v desiatke filmov sekcie Prvé podanie. Tragikomický príbeh trojgeneračnej rodiny sa nedávno predstavil v Cannes. Divákov zavedie na južné Slovensko do tichej spoločnosti Boha a alkoholu. Pokojný život rodiny naruší príchod dcéry a vnučky, ktorá práve hľadá námet na svoj film. Sekcia Prvé podanie je určená mladým európskym tvorcom – študentom a absolventom filmových škôl. V roku 2019 sa do výberu dostal film Gregora Valentoviča Kid, z ktorého vychádza režisérov pripravovaný celovečerný debut Dvadsaťsedem. Spolu s producentkou Zorou Jaurovou ho predstavia na Eastern Promises Industry Days (3. – 6. júl) v programe MIDPOINT Feature Launch. Hlavným hrdinom filmu je gej, ktorý postupne zisťuje, že jeho dospelý život queer človeka bude zrejme odlišný od života kamarátov, s ktorými vyrastal.

Tento rok bude karlovarský festival na znak solidarity hostiť program Works in Progress Medzinárodného filmového festivalu v Odese, v rámci ktorého sa predstaví osem pripravovaných ukrajinských a koprodukčných titulov. Novou aktivitou bude aj pilotný ročník projektu KVIFF Talents, ktorý je určený tvorcom z Česka a zo Slovenska s plánom rozšíriť svoju pôsobnosť na celý región strednej a východnej Európy.

V Karlových Varoch si pripomenú aj nedávno zosnulú dlhoročnú umeleckú riaditeľku festivalu Evu Zaoralovú a cenu prezidenta festivalu si odnesie herec, dramatik, scenárista a režisér Bolek Polívka.

Jaroslava Jelchová
foto: archív SFÚ / Vladimír Vavrek