Distribúcia artových filmov na Slovensku

Rok 2020 bol bohatý na atraktívne artové tituly. Okrem Asociácie slovenských filmových klubov ich na Slovensku ponúkli aj ďalšie distribučné spoločnosti. Film Europe uviedla vlani napríklad európsku snímku roka Chlast (r. Thomas Vinterberg) a v auguste privezie do distribúcie víťazný titul vlaňajšieho Berlinale Niet zla medzi nami (r. Mohammad Rasoulof). Filmtopia má zase v ponuke Služobníkov (r. Ivan Ostrochovský), Krajinu ve stínu (r. Bohdan Sláma) či tohtoročného víťaza Berlinale Smolný pich aneb Pitomý porno (r. Radu Jude). Film Expanded vlani uviedla FREM Viery Čákanyovej, už v júli prichádza s režisérkinou novinkou Biela na bielej a uvedie aj očakávaný celovečerný debut Barbory Sliepkovej Čiary.

S výnimkou Chlastu sú to filmy, ktoré v programoch viacsálových kín často nenájdete, pretože sú určené viac pre špecializované obecenstvo než pre masového diváka. Termín art film pochádza z anglického art, ten zase z latinského ars. Obe slová označujú umenie. Okrem termínu art film sa používajú aj termíny artový film alebo umelecký film.

Filmový vedec David Bordwell opisuje artovú kinematografiu ako „filmový žáner s vlastnými zreteľnými konvenciami“. Zvyčajne ide o nezávislý, často autorský film s nižšími produkčnými nákladmi, bez špeciálnych efektov a v prípade menej známych režisérov i bez veľkých hereckých hviezd. Pre artové filmy sú charakteristické novátorské nápady a preskúmavanie nových naratívnych techník alebo tvorivých konvencií.

K artovým filmom môžeme zaradiť napríklad tvorbu takých režisérov ako Ingmar Bergman, Federico Fellini, François Truffaut či Andrzej Wajda, zo žijúcich Lars von Trier, Terrence Malick, Wim Wenders, Jim Jarmusch a zo súčasných slovenských napríklad Martin Šulík (Muž so zajačími ušami), Ivan Ostrochovský (Služobníci) či Viera Čákanyová (FREM).

Medzi distribúciou artových filmov – často sa označujú aj ako festivalové – a distribúciou komerčne orientovaných filmov je diametrálny rozdiel. Nemajú rovnakých divákov ani ich nehľadajú na tých istých miestach – tie prvé sa premietajú vo viacsálových kinách, tie druhé v klasických jednosálových a v alternatívnych priestoroch. Odlišné sú aj finančné očakávania, ktoré sa s artovými dielami spájajú. Sú to filmy, na ktoré chodí približne 5 percent populácie, prevažne ľudia, ktorí veľa čítajú, navštevujú múzeá a galérie. A milujú film. Vyrástli na ňom.

Ústredná požičovňa filmov už neuvádza

Do roku 1989 bola monopolným distribútorom vo vtedajšom Československu Ústredná požičovňa filmov. V materiáloch pre kiná odporúčala, či sú tituly vhodné pre filmové kluby, kluby priateľov sovietskeho filmu či II. distribučný okruh, čo boli filmy pre náročnejších divákov. V roku 1963 začali v Československu vznikať Kluby priateľov filmového umenia (KPFU) s cieľom uvádzať filmy pre úzky okruh publika, ktoré nenachádzalo svoje tituly v bežných kinách. Mala to byť jedna z ciest k zvýšeniu celkovej návštevnosti. V roku 1965 vznikla Československá federácia filmových klubov, ktorá fungovala až do rozdelenia ČSFR na dva samostatné štáty. Prvého apríla 1993 sa počas Zimnej filmovej školy v Tajove uskutočnilo valné zhromaždenie slovenských filmových klubov. Zakladateľmi Asociácie slovenských filmových klubov (ASFK) boli Ivan Baranovič, Ján Bahýl a Peter Dubecký. O rok neskôr, v sezóne 1994/1995, už bolo v ASFK 35 filmových klubov s 23 000 členmi.

V čase vzniku ASFK, teda v roku 1993, pôsobilo na Slovensku len 6 distribučných spoločností: Attack Film, Gemini, Guild, Interama, Intersonic a Tatrafilm. Z Českej republiky zapožičiavali tituly Lucernafilmu a Asociácie českých filmových klubov (AČFK). Distribúcia artových titulov bola teda najmä na pleciach ASFK v spolupráci s AČFK.

Pre lepší obraz načrtnime oblasť filmovej distribúcie v tomto období trochu podrobnejšie. Intersonic Ivana Lacha ovládol trh najmä v oblasti videodistribúcie – nielen produkcie VHS, ale aj prevádzkovania videopožičovní. Uvádzal však aj filmy do kín a niektoré kiná prevádzkoval. Zameriaval sa na animované detské filmy, akčné filmy, ale v ponuke mal aj tituly ako Dobrodružstvá Priscilly, kráľovnej púšteBaraka, Fridrikssonove Deti prírodyTrainspottingŽiaraPortrét dámy režisérky Jane Campion či Šulíkovu Záhradu.Interama vznikla 18. apríla 1991 v Bratislave ako spoločný podnik americkej spoločnosti International Filmexchange (IFEX – organizácia, ktorá sprostredkovávala obchod medzi nezávislými americkými spoločnosťami a krajinami bývalého východného bloku) a Slovenskej požičovne filmov. Predsedom predstavenstva sa stal riaditeľ Slovenskej požičovne filmov Peter Kot, generálnym riaditeľom Ivan Sollár, distribučným námestníkom Anton Drobný. Interama ukončila svoju činnosť 7. 10. 1993; dovtedy uviedla v kinách 64 filmov, medzi ktorými boli tituly amerických spoločností Warner Bros. a Columbia. Spomedzi všetkých spomeňme aspoň film Osobný strážca.

Interama – matka všetkých distribútorov

Pre slovenskú distribúciu mala Interama historický význam, pretože až do vzniku Barracuda Movie distribuovali filmy hollywoodskych štúdií na Slovensku len spoločnosti vedené ľuďmi, ktorí pôvodne pôsobili v Interame. Peter Kot prešiel do Guildu (Columbia Pictures, TriStar, Carolco, Warner Bros., Buena Vista) a neskôr do vedenia spoločnosti Itafilm (ita agentúra, s. r. o.), ktorá na Slovensku uvádza filmy Sony. Ivan Sollár založil s Lucernafilmom spoločnosť Tatrafilm, ktorá až do vzniku Barracuda Movie uvádzala filmy spoločností Universal, Paramount a Fox (dnes ich má CinemArt SK). Anton Drobný založil spoločnosť Gemini film (neskôr na jej činnosť nadviazal Continental film) a uvádzal filmy spoločnosti Warner Bros. Dušan Hájek, ktorého Guild sa zmenil na Saturn Entertainment, distribuoval filmy Buena Vista International a Walt Disney (od roku 2020 ich distribuuje CinemArt SK). Attack Film bol na trhu len chvíľu. Distribuoval napríklad Delikatesy (r. Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro) alebo Hru na plač Neila Jordana a v roku 1994 túto činnosť ukončil. Dnes je to už len produkčná spoločnosť – napr. Sedem zhavranelých bratovDôverný nepriateľUbal a zmizni.

Filmy distribuovala aj spoločnosť Bioscop (Musíme si pomáhatMagnólia) a niekoľko ďalších distribútorov, ale najvýznamnejším nezávislým distribútorom zameraným na európsku a slovenskú kinematografiu bola až do roku 2001 ASFK.

Nástup SPI International

Dominantné postavenie ASFK sa zmenilo v roku 2001, keď pribudla nezávislá distribučná spoločnosť SPI International s pôsobnosťou v strednej Európe. Jej generálnym riaditeľom bol Ivan Hronec. V roku 2009 vytvoril Hronec najskôr divíziu SPI, ktorá sa 1. októbra 2010 odčlenila a stala sa z nej samostatná spoločnosť Film Europe Media Company. Táto spoločnosť sa špecializovala a dodnes špecializuje na európske filmy, ktoré distribuuje k divákovi nielen prostredníctvom kín, ale od istého času i televízneho kanálu a v posledných rokoch aj online.

V septembri 2004 sa medzi distribučné spoločnosti zaradil Magic Box Slovakia, ktorý uviedol do kín Tarantinov film Kill Bill 2 a v nasledujúcich rokoch mal v ponuke i mnoho artových titulov.

Ambiciózny bol distribučný projekt spoločnosti WN Danubius film s názvom Európsky film dnes, ktorý počítal so zriadením paneurópskej siete 192 digitálnych kín v deviatich krajinách. V roku 2003 inicioval majiteľ spoločnosti Walter Nittnaus založenie Asociácie digitálnych kino-klubov (ADKK), ktoré sa mali zameriavať na distribúciu divácky náročnejších európskych filmov z DVD s licenciou na verejnú projekciu na veľkoplošné plátno z počítača napojeného na digitálny projektor. Podľa môjho názoru prišli oba projekty vzhľadom na rozvoj technológií príliš skoro.

Prvého júna 2011 vstúpila do slovenského distribučného prostredia medzinárodná spoločnosť Forum Film Slovakia ako dcérska spoločnosť Cinema City International.

V roku 2012 začína realizovať nezávislú činnosť novozriadená distribučná spoločnosť Filmtopia, ktorá sa venuje nielen kinodistribúcii, ale aj projektu KineDok – alternatívnej distribúcii kreatívnych dokumentov.

V roku 2013 pribudla ku komerčným spoločnostiam zastupujúcim hollywoodske štúdiá na Slovensku konkurencia v podobe distribučnej spoločnosti Barracuda Movie. K najnovším hráčom na trhu sa zaradil už niekoľkokrát spomínaný CinemArt SK, ktorý od 1. 1. 2016 zastupuje americké štúdiá Universal, Paramount Pictures, 20th Century Studios (predtým 20th Century Fox) a Dream Works Animations a od marca 2020 aj Walt Disney Studios.

Zatiaľ posledným hráčom je spoločnosť Film Expanded, ktorú v roku 2018 založili Matej Sotník, Adam Straka a Roman Pivovarník, špecializujúca sa na dokumentárnu, predovšetkým domácu tvorbu – Zlatá zemFREM,Biela na bielejThe Sailor, Na značky!. ASFK teda od roku 2001 už nie je výlučným distributérom artových filmov na Slovensku. Ako to zmenilo jej podiel na trhu z hľadiska návštevnosti?

 

V roku 2005 mala spoločnosť SPI International v slovenskom Top 20 až sedem filmov – napr. Alexander Veľký(79 571 divákov) a Sin City – Mesto hriechu (55 578 divákov). Po vytvorení Film Europe však jej podiel na trhu klesal z 18,69 % v roku 2005 na 0,60 % v roku 2020. Ostatné distribučné spoločnosti v grafe nie sú, pretože ich podiel na trhu bol minimálny, až nulový a v ročných prehľadoch sa vyskytovali len sporadicky: v roku 2005 mal WN Danubius Film podiel 12,0 %, Filmtopia v roku 2012 mala 0,12 %, v roku 2018 mala 0,07 % a v roku 2020 až 1,2 % (vďaka 23 518 divákom na filme V sieti) a Film Expanded v roku 2020 0,10 % na 5 filmoch (FREMKiruna  prekrásny nový svetZlatá zemEfekt Vašulka a Chlapec z vojny).

Z doteraz uvedeného vyplýva, že v distribúcii artových filmov na Slovensku od roku 1993 dominovala s výnimkou rokov 2005 až 2012 ASFK s podielom na celkovej návštevnosti od 1,6 do 3,3 %. Bolo to veľa alebo málo? AČFK má v Česku úplne iné postavenie ako ASFK na Slovensku. V Česku vlani pôsobilo 35 distribučných spoločností (na Slovensku 10) a distribučných spoločností s podobným zameraním je tam oveľa viac – Artcam (od roku 2000), Aerofilms (od roku 2006), CinemArt, Národní filmový archiv (NFA) a podobe. ASFK navyše distribuovala na Slovensku práve filmy týchto spoločností. V roku 2000 mala AČFK (ešte spolu s NFA) podiel na trhu 1,2 %. V rokoch 2019 a 2020 to bolo už len 0,1 %. Ale i najväčší distribútor nezávislých filmov, spoločnosť Aerofilms, mal v Česku podiel na trhu porovnateľný s ASFK – s výnimkou pandemického roku 2020, keď táto spoločnosť dosiahla podiel až 11,4 % vďaka 413 250 divákom na filme V sieti, ktorý bol divácky najúspešnejším filmom roku 2020 v Česku.

Artová distribúcia počas pandémie a dnes

Pod vplyvom pandemickej situácie sme si v praxi vyskúšali, ako funguje niečo, o čom sa dovtedy skôr len diskutovalo: online projekcie. Začala to hneď po zatvorení kín Sviňa a v priebehu roka vznikli tri platformy, ktorých zakladatelia sa snažili čo najviac priblížiť online projekcie tým v kinách. Ich hlavným cieľom bolo udržať komunikáciu s diváckou obcou, komunitou jednotlivých kín, podnietiť fanúšikov filmu, aby v ťažkom období podporili svoje obľúbené kino zakúpením vstupenky na online predstavenie, a všeobecne vyzvať divákov, aby sledovali filmy online legálne. Napríklad pri filmoch ASFK tvoril podiel online projekcií v roku 2020 až 6,08 % z celkovej „návštevnosti“.

Kino Lumière iniciovalo a od 18. apríla 2020 realizovalo projekt Kino doma (www.kino-doma.sk), do ktorého sa zapojilo 6 kín; spolu sa predalo 10 005 vstupeniek. Dňa 29. apríla 2020 začala činnosť platforma Kino z gauča(www.kinozgauca.sk) s 23 participujúcimi kinami a 611 predanými vstupenkami, treťou platformou boli Kiná spolu (www.kinaspolu.sk), ktoré začali činnosť 1. decembra 2020 a počas prvého mesiaca predali v 8 zapojených kinách 256 vstupeniek. 

ASFK je v súčasnosti najväčším distribútorom artových filmov na Slovensku, i keď to nie je ani tak vďaka akvizičnej činnosti, ako skôr vďaka dlhoročnej osvedčenej spolupráci s českými podobne zameranými distribútormi, ktorí kupujú práva pre Česko i Slovensko.

Podiel ASFK na celkovej návštevnosti v kinách v posledných rokoch mierne klesol, ale udržiava sa zhruba na tej istej úrovni ako sledovanosť druhého kanálu RTVS v prime time.

A vzhľadom na pripravované tohtoročné novinky si myslím, že asociácia si toto postavenie udrží i v roku 2021.

Väčšina filmových klubov funguje v priestoroch klasických kín; 40 z nich, teda 70 %, je v digitalizovaných kinách. Zrejme najmä vďaka fanúšikom kvalitného klubového filmu mnohé kiná prežili náročný rok 2020, pretože práve kiná, v ktorých pôsobia filmové kluby, sa po skončení každej vlny pandémie opäť otvorili medzi prvými. Návštevníci projekcií artových filmov sú verné a vďačné publikum, pre ktoré sa oplatí zostavovať program kina. Sú to ľudia, vďaka ktorým sa dá veriť, že kiná budú existovať i v budúcnosti. Oni totiž chápu, že zatiaľ niet lepšieho zážitku z filmu, než je jeho projekcia v kine na veľkom plátne s dobrým zvukom a so spriaznenými dušami okolo nás.

K propagácii artových filmov na Slovensku a k šíreniu povedomia o nich významne prispeli prehliadky ako Projekt 100, Be2Can a ďalšie. Ukazuje sa, že spoločná propagácia „balíka“ filmov má väčší dosah na potenciálnych divákov než ich „osamelé“ uvedenie v premiérovom termíne.

Miro Ulman
foto: Filmtopia

Text je upravenou a doplnenou prezentáciou zo vzdelávacieho seminára ASFK, ktorý sa konal v júni 2021 v Krpáčove.