Art Film Fest pripomenul filmovú tradíciu, ale nezľakol sa ani Rozkoše

Najlepším filmom 28. ročníka Art Film Festu, ktorý sa v Košiciach konal v zoštíhlenej päťdňovej verzii od 23. do 27. júna, sa stala švédska snímka Rozkoš (Pleasure, 2021). Nakrútila ju režisérka Ninja Thyberg a bola jedným z deviatich súťažných celovečerných filmov. Ako zdôraznil umelecký riaditeľ festivalu Peter Nágel, súťaž zoštíhlením neutrpela. O hlavnú cenu – Modrého anjela – sa v nej zvyčajne uchádza jedenásť filmov. 

„Takmer všetky filmy v súťaži boli výnimočné svojou úprimnosťou a schopnosťou vtiahnuť nás do životov a svetov ľudí, ktorých v mainstreamových médiách takmer nevidíme,“ potvrdila Nágelove slová počas predstavovania víťazných filmov dramaturgička a členka poroty Maja Hriešik. „Vďaka týmto filmom sa môžeme na svet pozerať komplexnejšie a s väčšou empatiou a za to ďakujeme všetkým ich tvorcom,“ dodala. „Prvé dni som bola dojatá už z toho, že znovu pozerám filmy na veľkom plátne,“ priznala sa členka prvej čisto ženskej poroty Art Film Festu. Spolu s ňou ju tvorili herečka Natália Germani a režisérka Tereza Nvotová

Keď ich umelecký riaditeľ oslovoval s ponukou, bolo v hre iba osem filmov. O deviaty sa však festival usiloval do poslednej chvíle. Podarilo sa, ide práve o víťaznú Rozkoš„Nakrútiť film o porne je pasca. Filmu Rozkoš sa podarilo vyhnúť všetkým klišé, exploatácii a fetišizácii exotického sveta porna a zároveň prinútiť nás konfrontovať sa s vlastnými hranicami a položiť si otázku, kde je (by bola) tá moja,“ uviedla porota, ktorá filmu prisúdila aj Modrého anjela pre najlepšiu herečku. Debutantka Sofia Kappel ho získala za postavu mladučkej Linnéy, ktorá vymení švédske malomesto za Los Angeles, cesta za slávou pornohviezdy však nie je taká, ako si predstavovala. Najlepší mužský herecký výkon predviedol podľa poroty ruský herec Vladimir Onochov ako tínedžer Ľoška v snímke Ľoška – lovec veľrýb (Kitoboy, r. Filip Juryjev, 2020). Porotu oslovila jeho „schopnosť preniesť nás do vzdialeného sveta Čukotky a krehkého obdobia chlapčenského dospievania“. V kategórii réžia uspel srbský filmár Ivan Ikić. V príbehu ľúbostného trojuholníka Oáza(Oaza, 2020) ocenila porota bravúrnu prácu s trojicou nehercov – chovancov ústavu pre mladistvých s psychiatrickými poruchami, ktorí svoje emócie neprejavujú zvyčajným spôsobom. Čestné uznanie sa ušlo poľskému kameramanovi Michałovi Dymekovi za Pot (Sweat, r. Magnus von Horn, 2020) a jeho „dynamický subjektívny obraz, ktorý nás dostal priamo pod kožu hlavnej hrdinky“ – vnútorne osamelej fitnes motivátorky a instagramovej celebrity. V hlasovaní o Divácku cenu JOJ Cinema zvíťazila európska komédia roka, francúzsky Superhit (Un triomphe, r. Emmanuel Courcol, 2020) o úspechu, ktorý s predstavením Čakanie na Godota slávi väzenský súbor.

Ocenenia sa rozdávali aj počas otvorenia Art Film Festu. Hercovu misiu si prevzal český herec Petr Nárožný. Prezradil, že za filmového herca sa nikdy nepovažoval. Takými pre neho boli Milan Lasica, Rudolf Hrušínský či Anthony Hopkins. A žartoval, že väčšinu filmových úloh mu ponúkali so slovami: „Nie je to veľká rola. Ale výrazná! Budete tam, nebojte sa. Sú to tri dni, z toho dva potme,“ povedal Nárožný. Celý život ho obsadzovali do komédií a dúfal, že s vekom a skúsenosťami vpísanými do tváre začnú prichádzať aj veľké, psychologické roly. Stroho skonštatoval, že neprišli. 

Počas otvorenia udelili aj Cenu prezidenta festivalu. Získal ju Jaroslav Siakeľ in memoriam. „Je to pocta nielen prvému dlhometrážnemu hranému filmu, ale aj celej slovenskej kinematografii. Ďakujem za všetkých filmárov,“ povedal generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký, ktorý ocenenie pre režiséra Jánošíka (1921) prevzal z rúk Milana Lasicu. Sto rokov od premiéry Siakeľovho filmu oslávili v Košiciach aj jeho unikátnou projekciou na nádvorí Katovej bašty. Film tu naživo sprevádzala originálna hudobná kompozícia. Prominentný slovenský gitarista a skladateľ David Kollar ju zložil špeciálne na túto príležitosť.

Okrem Jánošíka ponúkol program Art Film Festu tucet nových slovenských a koprodukčných filmov, medzi nimi aj novinku Martina Šulíka Muž so zajačími ušami, ktorá festival otvorila. Súčasťou festivalu boli tiež viaceré sprievodné podujatia. Jedno z nich predstavilo najnovšiu publikáciu z dielne Slovenského filmového ústavu. Filmové svety Miloslava Luthera sa venujú nielen bohatej filmovej, ale i televíznej tvorbe tohto popredného režiséra a autormi knihy z edície Camera obscura sú Peter Dubecký a Peter Michalovič.

mak, mb
foto: Art Film Fest/Peter Stas