INTERNATIONAL CINEMATOGRAPHERS SUMMIT LOS ANGELES

V Hollywoode sa od 4. do 7. júna konal 3. ročník Medzinárodného kameramanského samitu (International Cinematographers Summit), ktorý zorganizovala Americká asociácia kameramanov (ASC) a medzinárodná kameramanská federácia IMAGO. Po druhý raz tam zastupoval Asociáciu slovenských kameramanov (ASK) Lukáš Teren a na samite sa zúčastnil aj Maroš Žilinčan. 

Úlohou tohto samitu je spájať kameramanov, preto tento rok privítal stovku kameramanov a kameramaniek zo 40 krajín sveta. Štvordňový program zahŕňal prevažne diskusie o problémoch daného odvetvia a o nových technologických štandardoch v kinematografii. 

Program samitu začal silným filmovým zážitkom – projekciou snímky Dunkirkzo 70 mm suroviny na IMAX plátno. Prezentovali ju režisér Christopher Nolan, kameraman Hoyte Van Hoyteman, ASC, FSF, a producentka Emma Thomas. Hovorili o svojej láske k obrazovej estetike veľkého formátu a o tom, že je dôležité zachovať možnosť kreatívnej voľby autorov nakrúcať na filmovú surovinu. Neskôr kameraman Adriano Goldman, ASC, ABC, rozprával o tom, ako tvorí unikátny vizuál seriálu The Crownz produkcie Netflixu. Zaujímavé je, že jeho pestrá forma sa dokonale prispôsobuje príbehu, ktorý sa odohráva počas celého 20. storočia. 

Ďalší deň nás pozvali do americkej Akadémie filmových umení a vied (ktorá udeľuje Oscarov), kde nám prednášali o ACES (Academy Color Encoding System) – novom štandarde farebného priestoru, ktorý má zabezpečiť, aby sa umelecký zámer tvorcov od výroby filmu cez jeho postprodukciu až po prezentáciu nezmenil v mori digitálnych možností a distribučných formátov. V moderne vybavenej kinosále Dolby Digital Cinema na Hollywood Boulevard nám zase prezentovali spôsob, akým David Fincher vytvoril temnú retro atmosféru v známom netflixovskom seriáli Mindhunter.

Po všetkých týchto zvučných menách sme prišli na rad my. Ostatným kameramanom sme predstavili portrét Ivana Puťoru a ďalších zabudnutých slovenských kameramanov – vynálezcov. Puťora, ktorému naša ASK udelila cenu za celoživotné dielo za technický prínos na podujatí Kamera 2017, je autorom zaostrovacieho obrazca na testovanie objektívov, kamier a postprodukčných reťazcov. Na úvod sme premietli dokument o jeho neľahkom životnom príbehu a okolnostiach, za akých testovací obrazec vytvoril. Následne sme predstavili širokospektrálnosť tohto vynálezu z roku 1969, ktorý je vďaka nadčasovému dizajnu používaný dodnes. Na samite sa nám to potvrdilo, dokonca nás prekvapilo, koľko kameramanov s touto pomôckou ešte vždy pracuje. Je medzi nimi aj Joe Dunton, BSC, autor známych Kubrickových objektívov.

Tretí deň sme spoznali ďalší nový trend v oblasti kinoprojekcie – Cinema Display. Ide o obriu desaťmetrovú 4K LED obrazovku s vysokým dynamickým rozsahom a so schopnosťou zobrazovať absolútnu čiernu. Nasledovala zastávka vo firme Panavision, kde nám špičkový optický inžinier Dan Sasaki, autor na mieru vyrobených objektívov pre Tarantina, predviedol štyri nové sady objektívov spolu s novou kamerou Panavision 8K. 

Fascinujúca bola návšteva vo filmovom laboratóriu FotoKem, jednom z posledných fungujúcich, kde však aj v súčasnosti obieha enormné množstvo materiálu cez desiatky mašín. Bol to dôkaz, že klasický film ešte nie je mŕtvy. Kameraman Steve Yedlin, ASC, so svojím koloristom Walterom Voplattom prednášali o tom, ako sa im podarilo vo filme The Last Jedinepostrehnuteľne prepojiť digitálne médium s 35 mm filmovou surovinou. 

Posledný deň sa niesol v duchu diskusií na dôležité témy, akými sú napríklad diverzita filmových štábov, podpora kameramaniek a stieranie zaužívaných stereotypov. Americké filmové odbory opäť zdôraznili jednu z najdôležitejších tém – bezpečnosť pri nakrúcaní. Po prezentácii Amazonu o najnovších možnostiach streamovania filmov a aktuálnej téme HDR formátu sme mohli diskutovať s najlepšími hollywoodskymi kameramanskými agentmi o možnostiach sebaprezentácie a autorských práv. 

Vďaka tomuto podujatiu sa nám podarilo predstaviť Asociáciu slovenských kameramanov prostredníctvom zostrihu tvorby jej členov. Na veľkom plátne v klubovom dome Americkej asociácie kameramanov v Los Angeles mohli diváci vidieť ukážky z tvorby Denisy Buranovej, Martina Žiarana, Iva Mika, Lukáša Terena, Maroša Žilinčana, Anny Smoroňovej, Nora Hudeca, Martina Kollara či Dušana Husára. A môžeme konštatovať, že v kontexte showreelov ostatných zúčastnených krajín naše práce zaujali.

Samit mal veľký význam aj v tom, že okrem diskusií o podstatných témach kameramanskej profesie poskytol príležitosť na riešenie prípadného spoluorganizovania budúcich workshopov a podujatí na medzinárodnej úrovni. Záujem o spoluprácu s nami prejavili asociácie z Austrálie, Ameriky, Francúzska, Holandska, Škandinávie, dokonca aj z Hongkongu. Teší nás, že po tomto samite je meno Asociácie slovenských kameramanov vo svete známe.

Lukáš Teren, ASK (prezident Asociácie slovenských kameramanov)
Maroš Žilinčan, ASK (člen prezídia Asociácie slovenských kameramanov)