Ján Ďuriš

kameraman

Z filmov, ktoré ma najviac ovplyvnili nielen ako diváka, ale aj ako budúceho kameramana, by som mohol spomenúť Sladký život(r. Federico Fellini), Žeriavy tiahnu(r. Michail Kalatozov), Rocco a jeho bratia(r. Luchino Visconti) či Andrej Rubľov(r. Andrej Tarkovskij). Sú to filmy, ktoré výrazne obohatili filmový jazyk nielen po stránke obsahovej, ale aj výtvarnej. Keby som mal predsa len vybrať jediný titul, bol by to český film režiséra Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci,ktorý geniálne nasnímal kameraman Jaroslav Kučera. Som hrdý na to, že som sa mohol v roku 1968 zúčastniť jeho prvých seminárov na FAMU. Okrem teoretických prednášok o farbe boli veľmi podnetné ukážky práve z pripravovanej snímky Všichni dobří rodáci, cez ktoré nás oboznámil s konkrétnymi postupmi využitia farby na štylizáciu príbehu. S výtvarníčkou Ester Krumbachovou vypracoval Kučera dokonalú farebnú koncepciu. Každú kapitolu rozprávania otvárajú obrazy krajinnej scenérie snímanej v príslušnom ročnom období a v inom výtvarnom riešení. Zábery zoraných polí, ciest, obilných lánov sú poňaté priam maliarsky. Farba je spojená so snahou zvýrazniť osudy ľudí a zeme. Iná farba je vo chvíľach radosti, iná vo chvíľach umierania alebo smrti. Film získal Cenu Finále Plzeň 1969 ex aequo s filmom Juraja Jakubiska Zbehovia a pútnici. Obidva sú svojím farebným riešením neprekonanými dielami československej kinematografie. 

Zo zahraničných kameramanov mal na mňa veľký vplyv Talian Vittorio Storaro, ktorý prispel osobitým vkladom do obrazovej kultúry filmami Posledné tango v ParížiNovecento (oba v réžii Bernarda Bertolucciho), ale hlavne filmom Apocalypse Nowrežiséra Francisa Forda Coppolu. Nesmiem zabudnúť na Svena Nykvista, dvorného kameramana Ingmara Bergmana. Šepoty a výkrikyFanny a Alexandersú ukážkou nevšednej tvorivej symbiózy režiséra a kameramana. 

Amélia z Montmartrurežiséra Jeana-Pierra Jeuneta a kameramana Bruna Delbonnela je film nakrútený novou digitálnou technológiou. Ďalšou brilantnou ukážkou možností digitálneho obrazu je film Mladosťrežiséra Paola Sorrentina a kameramana Lucu Bigazziho. A na záver niečo z domácej tvorby – veľmi ma potešila skvelá kamera mojej bývalej študentky Denisky Buranovej vo filme Piata loď Ivety Grófovej.