V kuchyni animovaného filmu

Sadnúť si s tvorcami, sledovať ich techniku, odhaľovať ich postupy, rozprávať sa s nimi o ich tvorbe. Na Slovensku je niekoľko projektov, ktoré umožňujú divákom, detským aj dospelým, „ohmatať si“ animovaný film. Absolvovali sme workshopy Filmového kabinetu deťom, snímky Krížom krážom aj festivalu Fest Anča.

„Akú prírodnú katastrofu ste už videli?“Do vzduchu vyletia desiatky rúk, ktoré netrpezlivo čeria vzduch v kinosále. To je živý obraz, ktorý bežne ilustruje Filmový kabinet deťom. Interaktívne podujatie zamerané na deti funguje už štyri roky. Jeho cieľom je priblížiť deťom svet animovaného filmu, jeho tvorbu aj konkrétne slovenské projekty. Presahuje do školskej sféry, ale zapája aj rodičov. „Najprv sme s deťmi hovorili o animácii, ako sa taký film vytvára a kto ho robí. Vždy prezentujeme slovenských animátorov a ich projekty. Potom sme im rozprávali, akými technikami môže vznikať animovaný film, a všetko sme mali podložené pásmom animovaných snímok, v ktorom sa jednotlivé techniky prezentovali,“ približuje Martina Mlichová z Asociácie slovenských filmových klubov, ktorá projekt koordinuje. Edukačný zámer podporuje metodický materiál, vďaka ktorému môžu pedagógovia pokračovať vo vzdelávaní aj po odchode z kina. „Vlani sme po troch rokoch fungovania tohto projektu vymysleli podobný, ale už sme sa zamerali na plôškovú animáciu. Opäť sme zostavili pásmo animovaných filmov, no robených plôškovou technikou. Metodický materiál sme tentoraz vymysleli pre deti a rodičov, čiže ho dostávajú deti a berú si ho domov, aby si s rodičmi mohli vypĺňať úlohy alebo vyrobiť vďaka vystrihovačke pohyblivého panáčika. Chceli sme do toho procesu začleniť aj rodičov, aby boli zapojené všetky zložky, celý ten svet, ktorý je pre detského diváka najdôležitejší,“ pokračuje Mlichová. 

My sme sa boli pozrieť na Filmový kabinet deťom počas tohtoročného Febiofestu, kde si deti mohli v predpremiére pozrieť pripravovaný pestrofarebný večerníček Tresky PleskyVeroniky Kocourkovej. V ňom akčná moderátorka televízie Kata Strofová cestuje po celom svete, aby zachytila vždy jeden prírodný fenomén alebo nejakú pohromu. Pomedzi projekcie si deti mohli vyskúšať aj experimenty, ako bol napríklad výbuch sopky. V pásme, ktoré sa počas celoročného projektu Filmový kabinet deťom premieta, sú aj ďalšie známe animované seriály z posledného obdobia. Drobci, Mimi a Líza, Janka a Danka. Čiže také, v ktorých sú hrdinami dvojice, či už súrodenecké alebo priateľské. Snažili sme sa ako nadstavbu ukázať deťom, že aj keď sú povahovo rozdielne, môžu vytvárať priateľstvá. Že nemusíme byť všetci rovnakí, že aj zdanlivo odlišní ľudia vedia spolu fungovať,“vysvetľuje Mlichová a pokračuje: „Podľa mňa je na tých slovenských seriáloch a filmoch úžasné, že majú nejaké posolstvo, že sú koncipované tak, aby deťom niečo priniesli. Filmy, ktoré chrlí americká produkcia, sú – hoci nie všetky – ploché.“

Filmový kabinet deťom vytvorili Katarína Mišíková, Vanda Raýmanová a Joanna Kożuch v roku 2014 ako pilotný projekt, ktorý sa konal počas Febiofestu. Keďže ohlasy boli výrazné, zástupcovia projektu požiadali o podporu Audiovizuálny fond a transformovali ho do podoby celoročného podujatia pre základné školy. Funguje od septembra do júna a po prvom ročníku expandoval Filmový kabinet deťom z Bratislavy aj do regiónov. 

Vyšívať tupou ihlou

Pochopiť a vyskúšať si tvorbu animovaného filmu ponúkli záujemcom, v tomto prípade dospelým, aj tvorcovia pripravovaného krátkeho filmu Krížom krážom. Ten vzniká krížikovou výšivkou a kombinuje archaické vzory s pixelovou grafikou a poetikou starých videohier. Vo februári otvorili pre verejnosť výstavu, ktorá tento projekt priblížila, no ešte viac odhalili dva sprievodné workshopy. Na úvod výtvarník Tomáš Rybár premietol niekoľko projektov, ktoré pracujú s podobnou technikou alebo využívajú nápad animovania niťou či vlnou. Potom priblížil spôsob rozanimovania výšiviek cez hrdinov ich vlastného filmu. Keď sme ako účastníci workshopu nabrali základné know-how, chopili sme sa s pomocou režisérky Niny Rybárovej ihly a panamy. „Pôvodne sme mali taký experimentálnejší koncept, že sme so scenáristkou Barborou Némethovou vymysleli štyri námety, aby sme získali rôznorodosť zvieratiek, viacero príbehov a aj minutáž sme plánovali inú. No potom sme sa rozhodli pre konzervatívnejší prístup a vybrali sme si jeden námet, ktorý sa nám zdal najlepší. Ten sme asi rok posúvali, až sme dospeli k dĺžke sedem minút, čo je taký štandard pre krátky animovaný film,“ približuje Nina Rybárová popri tom, ako uchom ihly preťahuje nitku. „Pracovali sme so všetkými postavami z týchto námetov, robili sme skúšobné testy, aby sme vedeli, čo sa k sebe hodí, odkiaľ pokiaľ je dobré s tým zájsť a kde sme už priďaleko, kedy je to už príliš uletené,“pokračuje, kým jej prsty šikovne priraďujú jeden krížik k druhému, až sa na paname objaví hlava líšky. Tá je jednou z hlavných postáv príbehu – podobne ako kozliatko a vtáčik –, ktorý bude hovoriť o priateľstve a ľudskej povahe. „Tento príbeh bude nemý, len v závere sa objaví vyšívané porekadlo. Preto by mal byť univerzálny a zrozumiteľný pre kohokoľvek, či už je to dieťa alebo cudzinec.“Cieľovou skupinou sú podľa tvorcov Krížom krážomdeti a deti v nás.  

Motivácií, prečo sa pustiť do takého prácneho projektu, mali viacero. Jednak krátky spot, ktorý autori vytvorili pre animovaný workshop počas Fest Anče, ale aj možnosť využiť digitálnu dobu v prospech klasických vecí. „Ide nám o to neostať v skanzenovej konzerve, ale posunúť to,“tvrdí Nina Rybárová, ktorú dopĺňa kurátorka februárovej výstavy k vznikajúcemu filmu Zuzana Duchová: „Aj tá forma má svoje opodstatnenie. Ide o previazanie pixelov a hudby z počítačových hier s krížikmi, ktoré evokujú počítačové štvorčeky. Je v tom cítiť harmóniu. Využitie výšivky tu nie je len pre efekt, že všetci dnes vyšívajú, tak poďme aj my.“ Kým sa rozprávame, každý sa sústredí na rátanie štvorčekov. Nechceme sa pomýliť, aj keď ani to by nemuselo byť vnímané ako mínus. Príležitostný glitch dokáže zdôrazniť námahu ručne vyšívaných obrázkov. Podľa tvorcov je práve vyšívanie políčko po políčku odkazom, že tvorba animovaného filmu je naozaj piplačka. Niečo o tom zisťujem na vlastnej koži. Za dve hodiny som vyšila len sedem z jedenástich líšok, aby mohla vzniknúť sekvencia. Nevadí, zvyšok doženiem doma. 

Tvorcovia Krížom krážomešte potrebujú získať podporu, ktorá by im pomohla predovšetkým na angažovanie animátora. 

Panoptikum techník na Fest Anči

Možnosti preniknúť do sveta animátorov, ich preferovaných techník a kreatívnych postupov pravidelne ponúka aj festival animovaného filmu Fest Anča v Žiline. Svoje nápady tam môžu rozvíjať tak deti, ako aj dospelí. Pred dvomi rokmi tam napríklad kanadský animátor Steven Woloshen rozdal ústrižky filmového materiálu, aby doň mohli návštevníci vyškrabávať, kresliť naň, šmirgľovať ho alebo si vyskúšať brikoláž. Na záver ich naskenoval pred očami účastníkov a vytvoril experimentálny film. Iné workshopy poskytli príležitosť na tvorbu mangy a storyboardov alebo na vyskúšanie linografie. Vlani festival uviedol aj sekciu Film o filme, v ktorej sa premietali animované snímky spolu s dokumentmi o ich vzniku. 

Zuzana Sotáková
FOTO:
Nina Rybárová