Zomrel režisér Ivan Balaďa

Vo veku 78 rokov zomrel 17. júna filmový, televízny a divadelný režisér Ivan Balaďa. Rodák z Bratislavy študoval fotografiu na tamojšej Strednej umeleckopriemyselnej škole a neskôr bol poslucháčom pražskej FAMU v odbore filmová a televízna réžia. Zaujal už v počiatkoch svojej kariéry, keď v ČST Bratislava nakrútil televíznu adaptáciu Mňačkovho románu Smrť sa volá Engelchen (1960). V najbližšej dekáde realizoval aj ďalšie televízne projekty, akými boli napríklad snímky Tri gaštanové kone (1966) či Dáma (1967), a takisto pôsobil ako dokumenta­rista v Československom armádnom filme Praha. V roku 1970 Balaďa natočil na pražskom Barrandove hraný titul Archa bláznů inšpirovaný novelou A. P. Čechova Pavilón č. 6. Vzniknutý materiál putoval do trezora, jeho tvorca dostal zákaz nakrúcania a Archu bláznů dokončil až v roku 1990, keď sa dočkala aj uvedenia. V sedemdesiatych rokoch sa uplatňoval najmä v divadle, významnejšie a početnejšie príležitosti v televízii dostal až o dekádu neskôr (napríklad Oči plné snehu, Biela voči oblohe) a v tomto období sa mu podarilo nakrútiť aj filmovú rozprávku O živej vode (1987), ktorá vznikla v spolupráci Koliby a mníchovského Omnia Filmu. Kino Lumière si pripomenie Ivana Balaďu snímkou Archa bláznů, ktorú premietne 3. júla o 20.30 hod.

dan

Vtáčkovia, siroty a blázi už aj ako anglické DVD

Film režiséra Juraja Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni (1969) vyšiel 23. júna vo Veľkej Británii na DVD v prestížnom nezávislom vydavateľstve Second Run DVDs ako ďalší titul z kolekcie snímok licenciovaných Slovenským filmovým ústavom. Second Run sa zameriava na vydávanie oceňovaných artových filmov z celého sveta. „Každé DVD vydané v Second Run má remastrovaný obraz aj zvuk v najlepšej kvalite, má nové anglické titulky a obsahuje precízne vybrané originálne sprievodné materiály,” uviedol Mehelli Modi, riaditeľ vydavateľstva. „Vtáčkovia, siroty a blázni sú prvým filmom Juraja Jakubiska, ktorý vychádza pod hlavičkou Second Run, a dúfam, že ho budú nasledovať ďalšie diela tohto zásadného slovenského umelca. Film je bezpochyby z politického a formálneho hľadiska jedným z najradikálnejších diel československej novej vlny, s výraznou podporou vo vizuálnej stránke vďaka kamere Igora Luthera a s mimoriadne pozoruhod­nými hudobnými motívmi skladateľa Zdeňka Lišku. V nádhernej dialógovej sekvencii z filmu je obsiahnutá jeho výnimočná esencia: odvaha na bláznovstvo,“ pokračuje Modi. DVD obsahuje 20-stranový booklet s esejou anglického filmového historika a kritika Petra Hamesa.

Prvým vydaným titulom z kolekcie bol film Slnko v sieti Štefana Uhra, nasledovať budú snímky Drak sa vracia Eduarda Grečnera a Obrazy starého sveta Dušana Hanáka. Zahraničný záujem o slovenské filmy naznačili už aj správy v zahraničných médiách. „Plný oslňujúcich, halucinačných obrazov, no uzamknutý v trezoroch až do Nežnej revolúcie, je tento film ďalším výnimočným znovuobjavením slovenskej kinematografie,“ napísal o Jakubiskovej snímke portál Moviemail.com. A informoval o nej napríklad aj uznávaný filmový časopis Little White Lies vo svojom predchádzajúcom vydaní.

zs

Slovenské a české filmy opäť u protinožcov

Po úspechu vlaňajšieho prvého ročníka Českého a slovenského filmového festivalu v austrálskom Melbourne sa bude v dňoch 21. až 29. augusta a 2. až 7. septembra konať jeho druhý ročník. Nové i staršie snímky si tentoraz môžu diváci pozrieť nielen v Melbourne, ale aj v Sydney. Počas prehliadky sa budú premietať filmy Kým sa skončí táto noc a Boxer a smrť ako pocta tvorivej dvojici Peter Solan a Tibor Vichta. Uvedené budú aj tituly Vtáčkovia, siroty a blázni (r. J. Jakubiko), Kauza Cervanová (r. R. Kirchhoff) a koprodukčný dokument Zamatoví teroristi (r. P. Pekarčík, I. Ostrochovský, P. Kerekes), ktorý sa premietne len v Sydney. Okrem celovečerných filmov uvidia diváci aj kolekciu krátkych snímok. Organizačne sa na festivale za Slovensko podieľajú Slovenský filmový ústav a producentská spoločnosť Arina s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu. „Cieľom projektu je zabezpečiť širšiu slovenskú účasť, vyrovnanú tej českej, podporiť všeobecne prezentáciu slovenskej kinematografie i Sloven­ska ako krajiny,“ uvádzajú organizátori.

zs

Nové filmy v nových kinách

Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK) zorganizovala aj tento rok obľúbené podujatie dramaturgov malých jednosálových kín z celého Slovenska. Programovací seminár zástupcov filmových klubov registrovaných v ASFK sa konal od 6. do 8. júna v Krpáčove a okrem porád zástupcov klubov sa na seminári uskutočnila aj tradičná ochutnávka filmových noviniek. Z ponuky najväčšieho distribútora nekomerčných filmov si mohli „klubisti“ v predstihu pozrieť animovanú konverzáciu Michela Gondryho s Noamom Chomskym Je vysoký muž šťastný? alebo hraný debut animátora Sylvaina Chometa Attila Marcel. Hraným debutom sa predstavil aj jeden z najúspešnejších slovenských dokumentaristov Jaro Vojtek. Jeho poviedkový film Deti prišli tvorcovia osobne uviesť a tento film sa bude od septembra premietať v kinách v rámci Projektu 100. Druhou novinkou zo Slovenska je dlho očakávaný sugestívny Comeback Mira Rema z prostredia ilavskej väznice, na ktorom režisér pracoval od roku 2009. Slávnostná premiéra ho čaká už v júli na festivale v Karlových Varoch, kde je zaradený do súťaže dokumentárnych filmov. Kluby uvedú aj ponurú i vtipnú snímku britského režiséra Richarda Ayoadeho Dvojník. Nezávislý film v celej jeho zvláštnosti zastupoval Michael Fassbender s obrovskou papierovou hlavou v snímke Frank.

Semináru v Krpáčove predchádzal projekt Nové kino vedený predsedom Rady Štátneho fondu kinematografie ČR Petrom Vítkom. V duchu „nového kina“ sa niesli nielen predpremiéry filmov, ale aj doplňujúce prednášky a predstavenia nových nápaditých aktivít, akými sú interaktívny Filmový kabinet deťom či zaujímavý projekt SFÚ venovaný „vlakom a filmu“, ale aj prezentácia filmov ďalšieho ročníka Projektu 100.


Nina Šilanová ( publicistka a dramaturgička filmového klubu Pocity )

V kinách sú aj filmy Lyrik a DanubeStory

V ponuke niektorých kín sa objavujú aj slovenské filmy, ktoré sa do pozornosti publika dostávajú trochu ťažšie. Nezastrešujú ich distribučné spoločnosti, takže ich uvádzanie nie je také koncentrované a informovanie o týchto tituloch leží na pleciach producentov. V minulom čísle sme v tejto súvislosti písali o horore Socialistický Zombi Mord, no platí to aj pre snímky Lyrik a DanubeStory.

Lyrik je dokumentárny film režiséra Arnolda Kojnoka, ktorý sa zaoberá povojnovými dejinami Česka a Slovenska cez osobnosť historika Jána Mlynárika (1933 – 2012), signatára Charty 77, ktorý bol za svoju politickú a publicistickú činnosť perzekvovaný. Mlynárik pred kamerou odkrýva svoje vlastné životné peripetie a zároveň vypovedá o veľkých dejinách, ktoré interpretuje. Jeho rozprávanie je kombinované s archívnymi materiálmi aj s vyjadreniami ďalších oslovených (Petr Pithart, Koloman Gajan, Jiřina Šiklová, Fedor Gár, Miroslav Kusý, Mlynárikov syn Jan). Lyrik mal premiéru koncom marca na Febiofeste a koprodukčne sa na jeho vzniku podieľal aj Slovenský filmový ústav.

Druhý film je príbehom Dunaja a ľudí, ktorí sú s touto riekou previazaní. Projekt DanubeStory režisérskej dvojice Jana Čavojská a Vladimír Kampf je rozdelený do dvoch 52-minútových častí. Do prvej časti sa dostalo rozprávanie nemeckého farmára, rakúskeho výrobcu drevených bárok, slovenského biológa, maďarského strážcu mosta, chorvátskej ornitologičky, srbského galeristu, bulharského pálenčiara, moldavského muzikanta, ukrajinskej fotografky a rumunského lovca žiab. V druhej časti môžu diváci spoznať hotelového manažéra z Ukrajiny, moldavskú logopedičku, bulharskú zbormajsterku, rumunského trénera veslovania, srbského kompára, chorvátskeho žoldniera, maďarského výrobcu masiek, slovenského lodníka, rakúskeho kaviarnika a nemeckého klobučníka. Dokument DanubeStory sa dostal do kín v júni.

dan

Kongres FIAF v Skopje

Vo filmovom archíve Kinoteka na Makedonija v Skopje sa od 4. do 10. mája konal 70. kongres Medzinárodnej federácie filmových archívov (FIAF). Témou sympózia, premietaných filmov aj sprievodných podujatí bolo obdobie prvej svetovej vojny. Časť príspevkov sa zameriavala na „odľahlejšie“ udalosti východného frontu (Balkán) či na súdobú Mexickú revolúciu. Zdôrazňovala sa pritom cenná práca vojnových kameramanov. Filmový materiál sa stal etablovaným materiálom pre historický výskum, skladajú sa zachované filmové fragmenty, ktoré nie sú dokumentačne zaradené a už to si vyžaduje samostatný výskum, nehovoriac o citlivom vnímaní propagandistických tendencií niektorých diel. Na kongrese sa premietali zreštaurované snímky z jednotlivých archívov FIAF. Medzi nimi aj titul Nerves (r. R. Reinert, 1919), ktorý vznikol v počiatočnom období nemeckého expresionistického filmu a ako jeden z mála ukazuje nielen metaforicky, ale aj priamo vzťah temných stránok duše a šialenstva vojnových udalostí. Osobitnou kapitolou bola prezentácia tvorby bratov Janakiho a Miltona Manakiovcov, prvých kameramanov na Balkáne.

Súčasťou podujatia bolo aj fórum na tému ako kombinovať uchovávanie audiovizuálneho dedičstva na analógových kópiách a digitálnych kópiách, a predovšetkým ako čo najadekvátnejšie zachovať pre ďalšie generácie vedomosti o správaní sa analógového záznamu. Pri prezentácii činností dokumentačnej komisie FIAF bol v rám­ci príkladov informačných systémov v krátkosti prezentovaný a pozitívne zhodnotený aj projekt SFÚ – informačný systém SK CINEMA.

Najemotívnejším momentom kongresu sa stalo zvolenie Vladimíra Opělu za čestného člena FIAF. Tejto pocty sa dostalo len najväčším osobnostiam v histórii filmového archivárstva. Opěla je legendou nielen československého (a následne českého) archivárstva, ale v rámci FIAF pomohol i mnohým archívom z bývalého východného bloku – vrátane archívu Kinoteka na Makedonija.

Richard Šteinhübel ( pracovník oddelenia filmového archívu SFÚ )

SFÚ chce posilniť spoluprácu s Film New Europe

Film New Europe (FNE) je etablovaný informačný server, ktorý sa zameriava na kinematografie strednej a východnej Európy. Slovenský filmový ústav chce tento rok s finančnou podporou Audiovizuálneho fondu zabezpečiť slovenskú sekciu na FNE a rozšíriť a skvalitniť informácie o tunajšej kinematografii. Spravodajstvo FNE, ktoré je rozdelené do viacerých kategórií, má zhruba 14 000 odberateľov z radov filmových profesionálov – viac ako 1 800 filmových novinárov, takmer 1 800 nákupcov a festivalových kurátorov, vyše 6 000 producentov. Cieľom projektu SFÚ je okrem iného aj podpora zviditeľnenia sa slovenských filmových profesionálov i študentov v zahraniční, čo môže viesť k novým spoluprácam na medzinárodnej úrovni, k získaniu skúseností a tým i k rozvoju tunajšieho kinematografického prostredia.

dan

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V dňoch 9. a 10. septembra 2014 sa v Piešťanoch už po piaty raz uskutoční medzinárodný seminár a workshop Koprodukovanie dokumentárnych filmov v Európe. Prvý deň bude venovaný otvorenej časti pozostávajúcej z prednášok a prípadovej štúdie, na druhý deň budú mať producenti alebo tvorivé tímy možnosť konzultovať svoje projekty so špičkovými európskymi expertami, so zástupcom European Documentary Network (s viac než 1 000 členmi najväčšia európska organizácia dokumentaristov, ktorú bude už tradične zastupovať Ove Rishøj Jensen), ďalej so zástupcom jednej z veľkých európskych televíznych staníc (tento rok to bude na základe spätnej väzby z vlaňajška zástupca HBO Central Europe) a s nezávislým producentom. Cieľom je opäť priniesť rôzne pohľady na zásady realizácie koprodukcií a zamerať sa na prácu s príbehom dokumentárneho filmu (story development).

Seminár a workshop je určený začínajúcim producentom a autorom dokumentárnych filmov a študentom vysokých filmových škôl. Hlavnými organizátormi sú MFF Cinematik Piešťany, European Documentary Network a Creative Europe Desk Slovensko. Uzávierky prihlasovania sú 31. júla (projekty) a 18. augusta (záujemcovia bez projektu). Viac informácií a prihlasovací formulár nájdete na www.cedslovakia.eu.

rs

Aktuálne uzávierky

Do konca júla sa môžu scenáristi prihlásiť na prestížny vzdelávaci program ScripTeast, ktorý je určený pre autorov z východnej a strednej Európy. Vybraným účastníkom sa budú venovať svetovo uznávané osobnosti z filmového priemyslu na troch stretnutiach v Poľsku, Nemecku a vo Francúzsku a takisto počas dvoch online stretnutí. Podmienky na podanie prihlášky a ďalšie infor­mácie nájdete na www.scripteast.pl.

zs

Žiadosť redakcie

Mesačník Film.sk v spolupráci s jednotlivými distribučnými spoločnosťami a producentmi pravidelne prináša informácie o premiérach slovenských filmov v kinách. V poslednom čase sa však v ich programoch objavilo aj niekoľko domácich noviniek, ktoré programovali ich producenti priamo, bez spolupráce s distribučnou spoločnosťou. Keďže chceme našim čitateľom i naďalej poskytovať všetky dôležité informácie z oblasti audiovízie, radi by sme sa obrátili na producentov a tvorcov, ktorí plánujú takto uviesť svoje dielo, s prosbou, aby o tejto skutočnosti informovali Audiovizuálne informačné centrum Slovenského filmového ústavu (miroslav.ulman@ sfu.sk). Zároveň im chceme pripomenúť, že podľa audiovizuálneho zákona (§ 5) je výrobca slovenského audiovizuálneho diela povinný požiadať Ministerstvo kultúry o zápis diela do zoznamu slovenských audiovizuálnych diel (karin.ozorakova@culture.gov.sk).

red