Filmy ako Papierové hlavy Dušana Hanáka, Bathory Juraja Jakubiska či Muzika Juraja Nvotu mohli vzniknúť aj vďaka podpore fondu Rady Európy Eurimages. Slovensko je jeho členom už 25 rokov a na dokončenie alebo premiéru čaká v súčasnosti vyše desať slovenských a koprodukčných snímok, ktoré vznikli s jeho finančnou podporou. Eurimages je jednou z európskych inštitúcií, v ktorých členstvo je pre Slovensko dôležité. Prečo? Na to sme sa pozreli v téme čísla. 

Ak by bez Eurimages bola slovenská kinematografia o čosi chudobnejšia, bez Audiovizuálneho fondu by zrejme nestála za reč. Čo všetko fond podporuje, nájdete v prílohe aktuálneho čísla, ktorá prináša prehľad podporených aj nepodporených projektov za rok 2020.

Aprílové Film.sk prinieslo novú rubriku Jánošík pohľadom... Otváral ju Stanislav Štepka a práve citátom z jeho hry začína svoj príspevok etnologička Hana Hlôšková. Analyzuje vplyv umenia a politiky na zbojnícku tradíciu, píše, ako sa filmová realita odrazila v terénnych výskumoch etnológov, a v závere textu prezradí svoje zaujímavé osobné prepojenie s dnes už storočným filmom. 

Kým Jánošíka prišli nakrútiť rodáci zo sveta, kde ho veľká sláva nečakala, domáci tvorcovia sa dnes snažia, často úspešne, prenikať do zahraničia, kde hľadajú koprodukčných partnerov aj publikum. V tom, aby boli ich filmy konkurencieschopné, im môžu pomôcť rôzne programy, ktoré s filmami pracujú vo fáze, keď sú ešte len projektom, často iba na papieri. Čo si odniesli z workshopu MIDPOINT Intensive SK, prezradia jeho účastníci v ankete. Pohľad na pripravované projekty z inej perspektívy ponúkne text kurátora filmových festivalov v Edinburghu a Corku. Bol jedným zo zahraničných hostí prezentácie Works in Progress, ktorú usporiadal v online podobe v rámci svojej industry časti MFF Febiofest Bratislava v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom. Prezentácia bola prvýkrát súťažná a hlavnú cenu získala Potopa Martina Gondu.

Producentkou tohto celovečerného debutu režiséra, ktorého predchádzajúcu snímku Pura Vida uviedli na festivale v Cannes, je Katarína Krnáčová. V rozhovore prezrádza prvé detaily o pripravovanom televíznom seriáli Posledná barónka, rozpráva o vzniku koprodukčného filmu Václava Kadrnku Správa o záchrane mŕtveho a objasňuje, v čom sú festivaly pre slovenské filmy dôležité. Festivalom sa venujeme aj v rubrike Aktuálne a podrobnejšie informácie o programe košického Art Film Festu či žilinskej Fest Anče prinesieme v júnovom Film.sk.

Matúš Kvasnička, šéfredaktor