V májovom Film.sk dochádza k niekoľkým zaujímavým obsahovým konfrontáciám a prepojeniam, ktoré ani nie sú priame, ani neboli vopred naplánované. Ide skôr o nenápadné vnútorné súvislosti medzi niektorými textami, ktoré si čitateľ všimne zrejme až po upozornení. Tak napríklad: v rubrike Novinky figuruje dokumentárny film Válek, v ktorom nám režisér Patrik Lančarič sprostredkúva svoj a mnohé ďalšie pohľady na osobnosť básnika a normalizačného ministra kultúry. Nasleduje rubrika Rozhovor, kde figuruje režisér, ktorý sa k Miroslavovi Válkovi síce nevyjadruje, no svoje skúsenosti s ním má. Téme cenzúry sa však Dušan Hanák nevyhol. A okrem toho hovorí, aký je podľa neho dobrý film. O štyri strany ďalej sa púšťa Vladimír Godár do uvažovania, čo je na filme najpodstatnejšie, a pomáha si pri tom výrokom Georgija Daneliju. Mimochodom, ide o rubriku Zásadné filmy, ktorá býva na jednej strane spolu s „partnerskou“ rubrikou Moje obľúbené slovenské filmy. Tentoraz to tak nie je, no obe rubriky sú prepojenejšie než zvyčajne. Podobných súvislostí by sa našlo v májovom Film.sk určite viac. Spomeňme však aj niekoľko zámerných, vopred naplánovaných prepojení a kombinácií. Medzi také patria rozhovory s Viliamom J. Gruskom a Romanom Rjachovským, ktorí patria k najlepším vo svojej profesii – a tú majú spoločnú. Spája ich aj tohtoročné Slnko v sieti za výnimočný prínos slovenskej kinematografii. Národné filmové ceny boli zase napojené na Týždeň slovenského filmu – o oboch témach informujeme v samostatných článkoch. V Ohlasoch nájdete aj podujatie Visegrad Film Forum, na ktoré nadväzuje rozhovor s poľským kameramanom Sławomirom Idziakom. Mimochodom, aj ten vie svoje o tvorbe v časoch ideologickej cenzúry.

Spomeňme ešte slovenské filmové novinky. Ako naznačuje už titulka Film.sk, do kín sa dostáva celovečerný animák, o ktorom tvorcovia hovoria aj ako o filmovom komikse. Venuje sa vraj témam, ktoré by mali osloviť predovšetkým dospelého diváka, a volá sa Parralel. Pripomeňme aj snímku Dubček (r. L. Halama), ktorú v aktuálnom čísle recenzujeme. No a v tejto súvislosti sa už znovu vynárajú vnútorné vlákna medzi niekoľkými článkami. Vynárajú sa aj pri texte o prehliadke Storočnica Jána Kadára, na ktorú upozorňujeme v Kalendáriu špeciál. Podujatie je venované režisérovi, ktorý nakrútil s Elmarom Klosom oscarový Obchod na korze a údajne vyhlásil, že noha z Oscara patrí jeho pomocnému režisérovi – Jurajovi Herzovi. Žiaľ, o kúsok ďalej informujeme o tom, že Juraj Herz zomrel. Lenže apríl bol v tomto smere ešte krutejší (Stalo sa za 30 dní), až sa žiada prestrihnúť s ním spojenie...

Daniel Bernát