Tak ďaleko, tak blízko
(AH production)

Dlhometrážny film Jara Vojteka Tak ďaleko, tak blízko (2014) nedávno získal národnú filmovú cenu Slnko v sieti za najlepší dokumentárny film. Tematicky akoby nadväzoval na Vojtekov hraný debut Deti, ktorého poviedka Syn je venovaná téme autizmu. V skutočnosti je to však naopak. Snímka Tak ďaleko, tak blízko vznikala dlhých sedem rokov a výsledkom je nevšedný film z prostredia štyroch rodín s autistickými deťmi, ktorý odhaľuje každodennú náročnosť života s nimi. Nie je však postavený na výpovediach a dialógoch, ale na konkrétnych bezprostredných situáciách, v ktorých sa zamýšľa nad otázkami rodičovskej lásky k autistickým deťom či partnerskej lásky medzi takto postihnutými ľuďmi. Film je nahliadnutím do ich životov, pričom búra všeobecne zaužívané názory spoločnosti na túto vývinovú poruchu. Obdiv patrí režisérovi za uchopenie témy i rodičom za odvahu dovoliť mu nazrieť do ich súkromia. Film je na DVD s obrazom vo formáte 16 : 9, so zvukom DD2.0 a DD5.1 a s voliteľnými anglickými titulkami. Ako bonusy sú na ňom vystrihnuté scény z príbehu Petra s vysokofunkčným autizmom.


Domácí péče
(Bontonfilm)

Dlhometrážny debut Slávka Horáka, česko-slovenská tragikomédia Domácí péče (2015), mal svetovú premiéru na MFF Karlove Vary a Alena Mihulová si odtiaľ odniesla Cenu za ženský herecký výkon. A Mihulová i film dostávajú vo svete ocenenia aj trištvrte roka po premiére. Môže za to scenár, ktorý sa s ľahkosťou a humorom zaoberá najdôležitejšími životným otázkami a vychádza z 20-ročných skúseností režisérovej matky, ale i herecké výkony s dominujúcou Mihulovou v úlohe obetavej zdravotnej sestry, ktorá na juhomoravskom vidieku ošetruje množstvo svojráznych pacientov, až jedného dňa zistí, že sama potrebuje pomoc. Domácí péče je film o životnom postoji, všednom živote, problémoch, ktoré prináša, a schopnosti vyrovnať sa s nimi. Snímka je na DVD s obrazom vo formáte 16 : 9, so zvukom DD2.0 a DD5.1 a s voliteľnými anglickými titulkami a českými titulkami pre nepočujúcich. Ako bonusy sú na nosiči film o filme, komentár režiséra a kameramana a nepoužité zábery.

Miro Ulman