Záhradníctvo: Nápadník
(Bontonfilm)

Dej filmu Záhradníctvo: Nápadník (2017), záverečnej časti rodinnej ságy scenáristu Petra Jarchovského a režiséra Jana Hřebejka, odohrávajúcej sa v rokoch 1939 až 1959, je situovaný na koniec 50. rokov minulého storočia. Tvorcovia sa tentoraz sústredili viac na generačný konflikt predvojnovej a povojnovej generácie než na politické pozadie. Deti a ich rodičia majú vlastnú predstavu o tom, ako nájsť šťastie. Zatiaľ čo prvý film bol melodráma a druhý dráma, tretí je komédia a spôsobom rozprávania má najbližšie k úspešným Pelíškom (1999), ktoré trilógia dejovo predchádza. Daniela, postava inšpirovaná Jarchovského matkou, ktorá v Pelíškoch chýbala, dozrieva z malého dievčaťa v prvých dvoch častiach trilógie na mladú a zaľúbenú ženu. Jej otec Jindřich (postava, ktorú v Pelíškoch stvárnil Jiří Kodet) však s jej vzťahom nesúhlasí a robí mladým milencom zo života peklo. Vlani vydal Petr Jarchovský literárne spracovanie celej trilógie s názvom Zahradnictví a s podtitulom Filmový román (vyšla kniha i audiokniha) a bude zaujímavé porovnať, ako budú príbehy „fungovať“ bez funkcionalistických exteriérov a kostýmov Kataríny Štrbovej Bielikovej. Film je na DVD s obrazom vo formáte 16 : 9, so zvukom DD5.1 a s voliteľnými anglickými titulkami a českými titulkami pre nepočujúcich.

matka!
(Magic Box)

Raz vidieť je lepšie, než stokrát počuť. A pre filmy to platí absolútne. Najmä ak sa vymykajú z obvyklej ponuky našich premiérových kín. Pokúsiť sa stručne a presne zhrnúť príbeh posledného autorského diela Darrena Aronofského by bolo značne nepresné a aj dosť zavádzajúce. Podstatou jeho matky! je totiž hra. Hra so žánrami, s formou, s naráciou. Opulentná kadencia metafor, symbolov a podobenstiev. To všetko podporené demonštráciou sebavedomého remeselného zvládnutia všetkých klasických i moderných filmárskych postupov. Kontroverzné vyznenie výsledného tvaru a sklamanie istých diváckych očakávaní patrí takpovediac k veci. Na druhej strane, úporná snaha o výpoveď môže v konečnom dôsledku celkové vyznenie Aronofského snímky oslabovať. Distribuované DVD je z obsahovej stránky totožné s vydaniami v zahraničí a popri originálnom anamorfnom obraze vo formáte 2,39 : 1 a lokálnej podpore v podobe českých titulkov a dabingu ponúka aj dva obsahovo nesmierne prínosné otitulkované bonusy. Prvý, približne 30-minútový film o filme, prevedie diváka najdôležitejšími fázami nakrúcania a režisérskou víziou budúceho diela. Druhým bonusom je približne 7-minútová reportáž, ktorá približuje tvorbu pomerne náročných a výnimočných špeciálnych efektov.

O tele a duši
(Film Europe Media Company/Magic Box)

Festival 12 je DVD edícia divácky náročnejších filmov a za dva roky svojej existencie už priniesla vyše dvoch tuctov snímok. Jej ukončenie v decembri minulého roka, našťastie, neznamená pre tuzemskú distribúciu nosičov domáceho kina „kultúrnu katastrofu“ ani dlhodobú absenciu nekomerčného spektra filmovej, prevažne neamerickej produkcie. V januári 2018 totiž začala vychádzať edícia Be2Can, ktorá priamo nadväzuje na Festival 12, čo dokazujú aj prvé dva disky. O tele a duši je zvláštna industriálno-existenciálna mysteriózna romanca maďarskej režisérky Ildikó Enyedi, ktorá získala Zlatého medveďa na Berlinale aj Európsku filmovú cenu za najlepší film roku 2017. Pozvoľne plynúca štúdia zbližovania sa dvoch odlišne hendikepovaných ľudí obsahuje aj „slovenskú stopu“. Predstaviteľka hlavnej ženskej postavy Alexandra Borbély, takisto ovenčená Európskou filmovou cenou, totiž pochádza zo Slovenska. Vizuálna podoba DVD nosičov inovovanej edície zachováva všetky kľúčové prvky tej predošlej. V úhľadnom digipacku sa opäť nachádza obligátna štúdia o filme, ktorý je na nosičoch v pôvodnom znení s českými titulkami a nevyhnutná ingrediencia komerčnej produkcie zvaná dabing absentuje.

Sámska krv
(Film Europe Media Company/Magic Box)

Sámska krv je prvým titulom z DVD edície Be2Can. Sámovia, u nás nazývaní skôr Laponci, sú domorodý národ najsevernejších území Škandinávie. Ich tradičný spôsob života, kultúra i jazyk sa pomaly vytrácajú a filmy venované ich histórii či súčasnosti sú v našej distribúcii viac-menej raritou. Sámska krv švédskej režisérky Amandy Kernell nie je atraktívnou dobrodružnou historkou typu Stopár (r. Niels Gaup). V retrospektívnom pohľade sámskej starenky prináša drámu jednotlivca stigmatizovaného svojím pôvodom v majoritnej spoločnosti „pravých“ Švédov. Štrnásťročná Laponka Elle Marja netúži po ničom inom, len po splynutí s okolím, aby sa neodlišovala. To vedie k erózii väzieb, ktoré by pre ňu mali byť samozrejmé a prirodzené. Film prináša popri dramatických peripetiách hlavnej hrdinky ojedinelý a pre tuzemského diváka nepochybne atraktívny ponor do exotickej kultúry. V ďalšom pláne dokumentuje značne kontroverznú a málo známu kapitolu švédskej histórie. Sámska krv je z formálnej stránky vlastne „rozšírenou verziou“ režisérkinho krátkeho filmu Hora na severe (2015). Ten sa, žiaľ, na tomto DVD nosiči nenachádza a absenciu ďalších bonusov vyvažuje iba štúdia o filme. Samozrejmosťou je anamorfný obraz, pôvodné znenie a české titulky.

Miro Ulman, Jaroslav Procházka