Aktuálne vydanie Film.sk venuje veľký priestor recenziám slovenských filmov. Sú medzi nimi tituly Piata loď (r. I. Grófová), Diera v hlave (r. R. Kirchhoff ), Masaryk (r. J. Ševčík), ale aj Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii, ktorú do kín neponúka distribučná spoločnosť, ale tvorcovia filmu. A takisto Únos, o ktorom sa už dopredu hovorilo ako o dôležitom filme a po premiére sa zvrtla reč aj na jeho vysokú návštevnosť (Únos aktuálne vedie rebríček najúspešnejších slovenských filmov z pohľadu návštevnosti za prvý víkend v ére slovenskej samostatnosti; hneď za ním je nedávna novinka Všetko alebo nič). Tri z recenzovaných filmov sa pritom venujú dôležitým obdobiam/udalostiam/osobnostiam z (nielen) slovenskej histórie a platí to aj o Únose, ktorý sa vracia v čase tak, že je vlastne prudko aktuálny. Jeho producent Milan Stráňava v rozhovore spomína i ďalšie plánované filmové exkurzy do histórie.

Režisérku Máriu Rumanovú zaujalo mesto Čierna nad Tisou, a keď o ňom začala nakrúcať film, vychádzala z toho, že kedysi malo povesť „zlatej brány socializmu“. Jej súčasný pohľad na prostredie a tamojších ľudí odráža stredometrážna snímka Hotel Úsvit, ktorú predstavujeme v rubrike Novinky. Je v nej aj komédia Cuky Luky Film (r. K. Janák) a minoritné koprodukcie Cez kosti mŕtvych (r. A. Holland) a Vlk z Královských Vinohrad (r. J. Němec).

Únos, to sú 90. roky, s ktorými sa spájali krízy rôzneho typu. A súviseli aj s filmovým prostredím, takže spätný pohľad môže bolieť. Azda však prebolí pri porovnaní so súčasným stavom kinematografie. Podporné argumenty prinesie aj aprílová prehliadka Týždeň slovenského filmu.

Daniel Bernát