Apríl by sme mohli označiť za mesiac slovenskej kinematografie. Nabáda k tomu nielen pomerne vysoký počet distribučných noviniek, ale predovšetkým bilančná prehliadka Týždeň slovenského filmu. Uskutoční sa už po druhý raz, predstaví domácu filmovú tvorbu za uplynulý rok a vyzvŕta ju na plátne i pred ním, počas diskusií. Význam prehliadky tentoraz podčiarkne aj slávnostné udeľovanie národných filmových cien Slnko v sieti.

Marek Leščák, prezident Slovenskej filmovej a televíznej akadémie, ktorá je jedným z organizátorov podujatia, v tejto súvislosti okrem iného hovorí: „Chceli by sme ukázať, že najlepšie slovenské filmy môžu vstupovať do európskeho kontextu, aj to, že sa objavujú i divácky úspešné diela, ktoré vyvracajú tvrdenie, že slovenské filmy divákov nezaujímajú.“ Najnovšie potvrdzuje jeho slová divácky úspech snímky Červený kapitán, ktorú už počas úvodného víkendu v kinách (premiéra 10. 3.) videlo viac ako 36-tisíc ľudí. Čo všetko v súvislosti s ňou vníma jej režisér Michal Kollár, sa dočítate v rubrike Rozhovor. A ako Červeného kapitána interpretuje a hodnotí filmová teoretička Jana Dudková, zistíte v rubrike Recenzia. V nej sa nachádza aj oscarový Spotlight a slovensko-český dokument Ťažká voľba v réžii Zuzany Piussi. V rubrike Ohlasy zase ponúkame kritickú reflexiu stredometrážneho titulu Martina Kollara 5. október, ktorý síce nevstupuje do bežnej kinodistribúcie, ale premietal sa na Febiofeste a bude uvedený aj v rámci Týždňa slovenského filmu.

Ťažkou voľbou – žiaľ, nefilmovou – sme si prešli 5. marca a z výsledkov máme mnohí ťažkú hlavu. No aj v ťažkých hlavách sa rodia dobré nápady ako reakcia na volebné výsledky. O jednom z nich sa dočítate v rubrike Myslím si. A v tejto súvislosti naberá ešte viac na váhe Téma čísla, ktorá sa venuje otázkam filmovej výchovy žiakov základných a stredných škôl.

Daniel Bernát