Febiofest ide za divákmi do regiónov

Febiofest 2014 má za sebou bratislavskú časť, najbohatšiu na filmový program i sprievodné podujatia, a od 27. marca sa už presúva do ďalších slovenských miest. Postupne si programový výber z 21. MFF Febiofest môžu pozrieť diváci v Trenčíne, Košiciach, Martine, Banskej Bystrici, Trnave, Prievidzi, Kežmarku a Prešove.

V Košiciach sa festival skončil už 30. marca a v Trenčíne a Martine trval do 1. apríla. V Banskej Bystrici sa koná do 3. apríla a tamojší program sa sústreďuje na české a slovenské novinky z dokumentárnej tvorby. Diváci uvidia napríklad film Zuzana Michnová – Jsem slavná tak akorát (r. J. Němcová), venovaný známej českej speváčke, český dokument slovenskej režisérky Ivety Grófovej Blues pro sólo matky alebo snímku Patrika Lančariča HRANA – 4 filmy o Marekovi Brezovskom. V trnavskom programe Febiofestu (30. marec – 3. apríl) sa stretli zaujímavé domáce aj zahraničné novinky. K tým prvým patria slovenské dokumenty Prvá: Magda Husáková Lokvencová v réžii Zuzany Liovej či Felvidék – Horná zem Vladislavy Plančíkovej, v druhej skupine je napríklad oceňovaný film amerického režiséra Wesa Andersona Grandhotel Budapešť. Ten uvidia aj diváci v Kežmarku, kde sa festival uskutoční od 11. do 14. apríla v FK Iskra. Tamojšie publikum má možnosť vidieť aj film Hořící keř i dokument venovaný jeho režisérke Návrat Agnieszky H. (r. K. Krauze, J. Petrycki). Na filmovú verziu minisérie o Janovi Palachovi sa môžu tešiť i diváci v Prievidzi (8. – 11. apríl). A bohatá je ponuka Febiofestu v Prešove, ktorý je jeho poslednou zastávkou (13. – 17. apríl). Filmový klub Pocity tam okrem iného ponúkne Filmový kabinet deťom, ale aj výber zo slovenských a z českých dokumentov či zahraničných hraných snímok. V každom zo spomínaných mimobratislavských miest Febiofest uvedie ocenené tituly Súťaže krátkych filmov krajín V4.

Kompletný program 21. ročníka festivalu nájdete na www.febiofest.sk.

jar

Finále Plzeň otvorilo súťaž slovenským filmom

Filmový festival Finále Plzeň (27. apríl – 3. máj 2014) avizuje vo svojom aktuálnom 27. ročníku niekoľko noviniek. Tou najdôležitejšou pre tunajších tvorcov je, že po prvý raz majú možnosť súťažiť o hlavnú cenu Zlatého ledňáčka aj slovenské filmy.

V súťaži celovečerných hraných a animovaných filmov vyrobených v Česku, na Slovensku alebo v koprodukcii s jednou z týchto krajín sa ocitlo 14 vybraných titulov z 32 prihlásených. O hlavnú cenu sa budú uchádzať aj snímky Miluj ma alebo odíď (r. M. Čengel Solčanská), Ďakujem, dobre (r. M. Prikler) a Zázrak (r. J. Lehotský). Z minoritných slovenských koprodukcií to budú filmy Revival (r. A. Nellis), Líbánky (r. J. Hřebejk), Colette (r. M. Cieslar), Ako nikdy (r. Z. Tyc) a Klauni (r. V. Tauš). Mimo súťaže bude okrem niekoľkých minoritných koprodukcií uvedený aj filmový debut režiséra Jonáša Karáska Kandidát. Do súťaže nových českých a slovenských dokumentárnych filmov sa tento rok prihlásilo 68 dokumentov a medzi vybranými 22 titulmi je aj Kauza Cervanová (r. R. Kirchhoff), Banícky chlebíček (r. R. Fábian) či snímka Zamatoví teroristi (r. P. Pekarčík, I. Ostrochovský, P. Kerekes). Do súťaže sa opäť dostalo aj niekoľko minoritných slovenských koprodukcií. Ďalšou novinkou 27. ročníka Finále Plzeň je udeľovanie dvoch Zlatých ledňáčkov v novej samostatnej súťaži českej a slovenskej televíznej tvorby, ktorá bude mať dve kategórie – dramatická a komediálna tvorba. O cenu v prvej z nich sa budú uchádzať aj programy z produkcie TV Joj – Vdova (r. P. Bebjak, L. Hanulák, R. Fábian) a RTVS – Obhliadka (r. M. Čengel Solčanská). V druhej kategórii budú súťažiť formáty TV Joj Kukátko (r. L. Zednikovič), Panelák (r. R. Fábian) a Profesionáli (r. M. Ferencová).

Festival vzdá poctu trom významným tvorcom, ktorí v tomto roku oslávia 80. narodeniny – kameramanovi Miroslavovi Ondříčkovi a režisérom Věre Plívovej-Šimkovej a Jurajovi Herzovi. O programe 27. Finále Plzeň nájdete viac na www.festivalfinale.cz.

jar

Bratislava hostila Visegrad Film Forum

V Bratislave sa v dňoch 11. až 15. marca uskutočnilo medzinárodné podujatie Visegrad Film Forum, ktoré zorganizovalo občianske združenie Boiler v spolupráci s Filmovou a televíznou fakultou Vysokej školy múzických umení. Nielen jej študenti tým získali možnosť stretnúť skúsených tvorcov a zahraničných odborníkov z rôznych odvetví kinematografie, ktorí sa zúčastnili na master classoch, workshopoch, filmových prezentáciách, prednáškach a diskusiách.

V rámci podujatia spoluorganizoval Slovenský filmový ústav diskusiu Cesta filmu k divákovi, ktorú viedla riaditeľka Národného kinematografického centra SFÚ Alexandra Strelková. Jej hosťami boli Nikolaj Nikitin za Berlinale a novú iniciatívu School of Film Agents (SOFA), zakladateľ festivalu Avvantura – Film Forum Zadar Sergej Stanojkovski, Diana Tabakov za projekt Doc Alliance a internetový portál DAFilms.cz, Radoslaw Drabik za KinoMedia, Ivan Hronec zo spoločnosti Film Europe Media Company a Ľubica Orechovská za PubRes a Kinematograf. Keď zaznelo, že tvorcovia filmov nemôžu žiť len z predstáv o výnimočnosti svojho diela, ktorá mu má automaticky zaručiť publikum, počas diskusie sa odkrývali možnosti, ako film efektívne sprístupniť divákom. Podľa Drabika je dôležité projektovať pre každý film individuálnu stratégiu a spomenul aj poľský príklad úspešného multiplexového uvádzania snímky Pina (r. Wim Wenders), ktorá mala síce obmedzené nasadenie, ale dobre zacielenou propagáciou sa aj v tejto situácii podarilo osloviť publikum. Keď zaznelo, že filmových festivalov je vo svete azda viac ako filmov samotných, Sergej Stanojkovski objasňoval, ako sa snaží profilovať festival v Zadare. Samozrejme, čoraz výraznejšou témou je online distribúcia, o ktorej hovorila predovšetkým Diana Tabakov. No cesta k pub­liku môže viesť aj cez letné projekcie filmov pod holým nebom, ako ukazuje tunajší projekt putovného kinematografu a stálej letnej scény, ktorý koordinuje Ľubica Orechovská.

Keď na inej diskusii, ktorá sa konala v rámci podujatia Visegrad Film Forum a na ktorej sa zúčastnili zástupcovia filmových fondov z okolitých krajín zaznelo, že cirkulácia filmov medzi susediacimi krajinami je veľmi slabá, diskusia Cesta filmu k divákovi ukázala, ako sa dá táto situácia aspoň čiastočne prekonávať. A táto problematika sa v konečnom dôsledku dotýka aj témy, ktorej sa venujeme v tomto čísle Film.sk.

dan

Slovenské kontexty v Grazi

V štajerskom Grazi sa už osemnásty raz uskutočnil rakúsky národný filmový festival Diagonale (18. – 23. marec). Po premietaniach, neraz premiérových, vo zväčša naplnených kinosálach diváci diskutovali s tvorcami o témach a kvalite uvedených diel. Odbornú časť sprevádzali ďalšie okrúhle stoly, prezentácie, rozhovory i polemiky – tentoraz so zameraním na scenár na pozadí jedného z najpozoruhodnejších dokumentárnych titulov Das grosse Museum, na perspektívy mladého rakúskeho filmu, na zvýšené potreby politických dokumentov a na lokálnu a celoštátnu podporu kinematografie, ktorej vážne ohrozenie predstavovalo predovšetkým zníženie rozpočtu televízie ORF na filmové projekty o jednu tretinu. Tvorcovia však boj nevzdávajú, účinne to tlmočili ihneď pri otvorení festivalu filmovou anketou osobností, ktoré skratkovito a veľmi úderne približovali vážnosť ich situácie návštevníkom.

Dodatočné diskusie a početné ozveny zaiste vyvolávajú aj oceňované tituly, najmä za hranú tvorbu. Der letzte Tanz režiséra Houchanga Allahyariho má predsa len príliš sentimentálny pôdorys. Medzi dokumentmi porota uprednostnila harmonizujúci Those who go Those who stay od Ruth Beckermann pred sugestívnejšími kriticko-historickými titulmi. Okrem experimentálnej inovatívnej tvorby, kde bol neprehliadnuteľný film bratislav­skej rodáčky Miriam Bajtala Kritische Räume brauchen Zuneigung, zaujme čestné uznanie za krátkometrážny titul Sola pre mladú rodáčku z Košíc, absolventku réžie a scenáristiky na viedenskej Filmcollege Alexandru Makarovú, ktorá patrí k našim pozoruhodným talentom posledných desaťročí. A aj pozornosť, akú organizátori venovali osobnosti a už archívnym filmom nielen hollywoodskeho herca a režiséra Petra Lorreho, rodáka z Ružomberka.

Viliam Jablonický (kritik, publicista)

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V Bratislave sa 14. marca stretli zástupcovia fondov V4 (Eva Tomanová za český fond, Péter Miskolczi za maďarský, Joanna Wendorff Ostergaard za poľský, Martin Šmatlák za slovenský a moderátorkou bola Markéta Hodoušková – Film New Europe), aby spolu diskutovali o možnostiach spolupráce a o možných praktických krokoch, ktoré by viedli k zvýšeniu počtu koprodukcií, ktorých je stále málo na to, že ide o susediace krajiny. Organizátormi podujatia boli Cinematik, Visegrad Film Forum a Creative Europe Desk Slovensko. Pozitívne je, že všetci reprezentanti fondov deklarovali svoj záujem o spoluprácu a stretnutie definovalo minimálne dva praktické kroky, ktoré by sa dali realizovať v najbližšom čase: vznik štúdie o koprodukciách a distribúcii a spoločnú výzvu na podporu vývoja koprodukčných projektov. Stretnutie by sa malo pravidelne opakovať, preto veríme, že dôjde aj k praktickej spolupráci.

Aktuálne uzávierky: 30. apríla má už ako vždy uzávierku automatická podpora kinodistribúcie (Výzva EAC/S28/13). V samotnej štruktúre výzvy nie sú žiadne prevratné novinky okrem toho, že sa podáva iba online a to isté platí pre žiadosti o reinvestovanie.

vs