Vylepšovaný obraz prezidenta

Filmové týždenníky ako žáner spravodajského filmu sú dnes vzácnosťou. Na Slovensku sa o ne vo svojich zbierkach stará Slovenský filmový ústav (SFÚ), ktorý ich v spolupráci so spravodajskou televíziou TA3 uvádza v jej programe. V mesačníku Film.sk ich každý mesiac čitateľom približuje Rudolf Urc, ktorý v rokoch 1959 až 1960 pôsobil ako dramaturg Spravodajského filmu.

V polovici roku 1963 sme boli svedkami neobyčajne živého pohybu na spoločensko-politickej scéne. Komunistické politbyro po dlhom váhaní vylúčilo zo svojich radov nenávideného bývalého ministra vnútra a prvého partajníka na Slovensku Karola Bacílka, ktorý sa okrem iného „vyznamenal“ hlúpym výpadom proti filmu Slnko v sieti.

Novinári na svojom zjazde a neskôr spisovatelia nahlas požadovali zrušiť administratívne metódy v kultúrnej politike a tí druhí aj prijali Laca Novomeského do spisovateľského zväzu. Jeho slová, že ľudia dnes očakávajú „pravdu bez príkras a švindľovania, otvorene a celú a všetku o všetkom“, zrejme nerád počul prvý tajomník KSČ Antonín Novotný, ktorý na návšteve východného Slovenska vynadal novinárom, brojil proti Kultúrnemu životu a všetkých šokoval vyhlásením, že ťaženie proti slovenskému „buržoáznemu nacionalizmu“ v roku 1950 bolo oprávnené a potrebné. Obraz Novotného v Týždni vo filme je však podstatne odlišný. Vylepšený a devótny. Po záhradách Pražského hradu šarmantne sprevádza kozmonautku Tereškovovú (Týždeň vo filme č. 35) a srší dobrou náladou medzi deťmi v letnom pionierskom tábore (č. 29).

Dozvedeli sme sa aj to, že v ČSSR sme začali s výrobou vlastného kaučuku (č. 29), že Poľsko bude veľmocou na meď (č. 31), že v Južnom Vietname sa upálil mních na protest proti potláčaniu slobody (č. 33), že v Holandsku zriadili motoristické ordinácie, kde pomocou prístrojov urobia na jednom automobile až 180 skúšok (č. 28), že moskovský filmový festival bol úspechom svetového pokrokového umenia a naša delegácia odtiaľ priniesla cenu za film Smrt si říká Engelchen (č. 33).

Úsmev vyvoláva snímka o zápchach na cestách, keď tých zopár áut musí ísť krokom (č. 32), a pri pohľade na havárie na nemeckých diaľniciach komentár sucho konštatuje, že ani naše cesty nie sú v najlepšom stave (č. 31). Spravodajcovia sa radi staromilsky kochajú v romantických scenériách, akou je výroba drevného uhlia v posledných milieroch (č. 28) alebo kosenie ručnou kosou pod Tatrami, veď na veľké plochy tu majú len štyri motorové kosačky a ani tie nie sú naše, ale dovezené z Rakúska (č. 33). A zaujme aj ručné spracovanie hudobných nástrojov, ktoré dokážeme nielen vyrobiť a vyviezť do všetkých svetadielov, ale aj na nich zahrať (č. 33).

Známe archívne zábery z augusta 1944 majú pripomenúť výročie Slovenského národného povstania. Banská Bystrica vtedy – a dnes. Vypálený Telgárt vtedy – detičky v novom Švermove dnes (č. 34). Žiaľ, ani zmienka o tom, že nastal čas prehodnotiť túto etapu našich dejín. Len obligátna fráza o novom Slovensku v socialistickom Československu. Škoda.

Rudolf Urc ( filmový dramaturg a publicista )

 

FILMOVÉ TÝŽDENNÍKY NA TA3 – APRÍL 2014

5. 4. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 28/1963 a 29/1963 (repríza 6. 4. o 15.30 hod.)

12. 4. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 30/1963 a 31/1963 (repríza 13. 4. o 15.30 hod.)

19. 4. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 32/1963 a 33/1963 (repríza 20. 4. o 15.30 hod.)

26. 4. – 13.30 hod. – Týždeň vo filme 34/1963 a 35/1963 (repríza 27. 4. o 15.30 hod.)