Creative Europe Desk Slovensko informuje

V marci sa uskutoční niekoľko medzinárodných podujatí – panelov, seminárov a workshopov, na ktorých sa kancelária Creative Europe Desk Slovensko podieľa ako spoluorganizátor. V rámci MFF Febiofest Bratislava spoluorganizujeme industry program festivalu, predovšetkým panel pripravovaných slovenských filmov Works in Progress, ktorý sa uskutoční v pondelok 16. marca. Podrobný program nájdete na www.febiofest.sk.

Industry program MFF Praha – Febiofest nazvaný Women in Film je venovaný rôznym otázkam spojeným s pôsobením žien vo filmovom priemysle. Uskutoční sa v termíne 23. až 25. marca a jeho spoluorganizátormi sú kancelárie CED Česká republika a Slovensko. Podrobný program nájdete na www.febiofest.cz, akreditovať sa môžete na adrese industry@febiofest.cz.

V dňoch 30. marca až 2. apríla sa v Bratislave uskutoční seminár Green Filming Workshop. Štvordňový intenzívny seminár na tému manažment udržateľnosti vo filmovej produkcii organizuje Audiovizuálny fond – Slovenská filmová agentúra v spolupráci s Creative Europe Desk Slovensko a Česká republika a APA a je primárne určený producentom, vedúcim výroby, asistentom produkcie, režisérom a ostatným vedúcim profesionálom, ktorí sa zaujímajú o filmovú výrobu šetrnú ku klíme a chcú ju aplikovať v praxi. Seminár aj školenie bude viesť expert a ekokonzultant s dlhoročnou praxou Philip Gassmann z Mníchova. 

 Philip Gassmann vyštudoval film v Paríži a pracoval na viacerých divadelných, filmových a TV projektoch. Od roku 2014 organizuje workshopy na tému trvalej udržateľnosti vo filmovej produkcii pre filmové fondy, filmové školy, producentov a politikov. Účastnícky poplatok: 100 eur/4 dni školenia, uzávierka prihlasovania: 20. marca 2020 na adrese office@filmcommission.sk.

V marci je jediná uzávierka programu Kreatívna Európa, podprogramu MEDIA, 12. marca má uzávierku schéma EACEA/25/2019, Podpora filmového vzdelávania. Je určená konzorciám žiadateľov (minimum je žiadateľ a 2 partneri minimálne z 3 krajín programu, minimálne 2 partneri v konzorciu musia byť špecializovaní na vzdelávanie). Projekty musia byť zamerané na inovatívne formy vzdelávania v oblasti filmovej gramotnosti a na zvýšenie záujmu širokého, špeciálne mladého publika o európske audiovizuálne diela vrátane diel európskeho audiovizuálneho dedičstva. Rozpočet na túto výzvu je 1,9 mil. eur, projekty môžu získať do 70 % z celkového rozpočtu, minimálny požadovaný grant je 200 000 eur.

vs

Slovenské filmy v Kodani

Medzinárodný festival dokumentárnych filmov CPH:DOX, ktorý sa uskutoční 18. až 29. 3. v Kodani (Dánsko), uvedie vo svetovej premiére slovenský dokumentárny film Neviditeľná Márie Martiniakovej v nesúťažnej sekcii Special Premieres. Časozberný dokument zachytáva príbeh Stelly, ktorá sa po traume zo zlej pôrodnej skúsenosti rozhodla zažalovať nemocnicu, aby sa podobné veci už neopakovali. V hlavnej súťaži festival uvedie česko-slovenský titul V sieti Víta Klusáka a Barbory Chalupovej, ktorý sa venuje téme sexuálnych predátorov na internete.

jj

Zlatého medveďa získal iránsky film o morálnych dilemách a treste smrti

Najlepším filmom 70. Medzinárodného filmového festivalu Berlinale sa 29. februára stala dráma Sheytan vojud nadarad (There is No Evil) Mohammada Rasoulofa, ktorá vznikla v iránsko-nemecko-českej koprodukcii napriek zákazu pre režiséra odsúdeného iránskymi úradmi za kritiku režimu. Zlatého medveďa prevzala za Rasoulofa jeho dcéra Baran, ktorá vo filme aj účinkuje. Snímku tvoria štyri krátke filmy o živote v despotickom režime. Spája ich téma trestu smrti podávaná z rôznych perspektív. Veľkú cenu poroty získala americko-britská snímka Never Rarely Sometimes Always Elizy Hittman. Strieborného medveďa za réžiu si odniesol Juhokórejčan Hong Sang-soo za film Domangchin yeoja (The Woman Who Ran). Za najlepší scenár ocenili talianskych bratov Damiana a Fabia DʼInnocenzovcov za film Favolacce (Bad Tales), ktorý aj režírovali. Hlavnú úlohu v ňom stvárnil Elio Germano, ktorého porota vedená Jeremym Ironsom ocenila za výkon v ďalšom talianskom filme Volevo nascondermi (Hidden Away) režiséra Giorgia Dirittiho. Strieborného medveďa pre najlepšiu herečku si odniesla Nemka Paula Beer za výkon v snímke Undine (r. Christian Petzold). Služobníci Ivana Ostrochovského, ktorí súťažili v sekcii Encounters, cenu síce nezískali, ale vyslúžili si pozitívne hodnotenia zo strany kritikov. Najlepším filmom sekcie, ktorá je venovanáodvážnym dielam a novým víziám, sa stala osemhodinová snímka The Works and Days (of Tayoko Shiojiri in the Shiotani Basin) americko-švédskej režijnej dvojice C. W. Winter a Anders Edström. Cenu za debut, dotovanú sumou 50-tisíc eur, si z Berlína odniesol kolumbijský režisér Camilo Restrepo s filmom Los conductos.

jj

Parazit prepísal oscarovú históriu

Na 92. ročníku udeľovania Oscarov, ktoré sa uskutočnilo 9. 2., si cenu za najlepší film odniesol juhokórejský Parazit (r. Bong Joon Ho). Stal sa tak prvým cudzojazyčným dielom oceneným v tejto kategórii a získal aj ďalšie tri ceny ako najlepší medzinárodný film, za réžiu a pôvodný scenár. Najlepšou herečkou sa stala Renée Zellweger, ktorá stvárnila hlavnú úlohu vo filme Judy (r. Rupert Goold). Cenu pre najlepšieho herca v hlavnej úlohe si odniesol Joaquin Phoenix za film Joker (r. Todd Phillips). Snímka získala aj cenu za najlepšiu pôvodnú filmovú hudbu, ktorú zložila islandská skladateľka a hudobníčka Hildur Gudnadóttir. Vo vedľajších úlohách boli ocenení Laura Dern za film Manželská história (r. Noah Baumbach) a Brad Pitt za snímku Vtedy v Hollywoode (r. Quentin Tarantino). Tarantinov film získal aj cenu za najlepšiu výpravu. Najlepšiu kameru mal podľa amerických akademikov film 1917 (r. Sam Mendes), ktorý bol ocenený aj v kategóriách vizuálne efekty a mix zvuku a patril k favoritom na zisk sošky za film roka. Ceny za najlepší strih a strih zvuku získala snímka Le Mans ʼ66 (r. James Mangold).

jj

Operné umenie v Kine Lumière

Slávnostná prezentácia anglickej verzie publikácie Legenda bez legiend – Peter Dvorský a jeho doba, ktorú vydal Slovenský filmový ústav, sa uskutoční 19. 3. o 17.00 v kinosále K1 Kina Lumière. Autorom publikácie je Jaroslav Blaho, o preklad sa postarali Ivana Musilová a David Shearman. Súčasťou podujatia bude projekcia záznamu opery Adriana Lecouvreur z milánskej La Scaly, v ktorej účinkuje aj Peter Dvorský, v réžii Lamberta Puggelliho.

jj

Zo Slovenska do Austrálie

Siedmy ročník Českého a slovenského filmového festivalu v Austrálii, ktorý sa uskutoční od 18. do 22. 3. v Sydney, uvedie deväť dlhometrážnych slovenských a koprodukčných titulov. Prehliadku otvoria slovensko-české Amnestie Jonáša Karáska a počas festivalu sa austrálskemu publiku predstavia aj ďalšie majoritne slovenské tituly Ostrým nožom (r. Teodor Kuhn), Loli paradička (r. Víťo Staviarsky, Richard Staviarsky) a minority Staříci (r. Martin Dušek, Ondřej Provazník), Vlastníci (r. Jiří Havelka), Teroristka (r. Radek Bajgar), Jiří Suchý (r. Olga Sommerová) a Čertovské pero (r. Marek Najbrt). Zo starších titulov festival uvedie Všetko čo mám rád Martina Šulíka. Austrálskemu publiku ponúkne aj slovenské a koprodukčné krátke filmy Music Box (r. Joanna Kożuch), Šarkan (r. Martin Smatana) a Sh_t Happens (r. Dávid Štumpf, Michaela Mihályi), Gaštanko (r. Agáta Bolaňosová) a Ver mi (r. Zlata Golecová).

jj

Slovenský filmový ústav opäť s kladným hospodárskym výsledkom

Slovenský filmový ústav (SFÚ) v roku 2019 už po dvadsiaty raz za sebou dosiahol ziskový hospodársky výsledok. „Hospodárenie inštitúcie bolo tak ako v predchádzajúcich rokoch pozitívne. Organizácia vykazovala vyrovnané čerpanie rozpočtu v súlade s plánom činnosti, kontraktmi, prioritnými projektmi a účelovými dotáciami a dosiahla zlepšený hospodársky výsledok v sume 19 588,24 eura. Celkové náklady inštitúcie za rok 2019 dosiahli 6 358 100,83 eura, celkové výnosy sa vyšplhali na 6 377 689,07 eura. Plusový výsledok hospodárenia sa SFÚ podarilo opakovane docieliť prekročením plánu tržieb a dôslednou realizáciou úsporných opatrení, pričom vlastné výnosy pochádzajú najmä zo zhodnocovania práv výrobcu k slovenským filmom a zo vstupného z premietaní Kina Lumière,“ uviedla tlačová tajomníčka SFÚ Simona Nôtová. 

Rozpočet SFÚ tvoria celkovo štyri základné zdroje, a to štátny príspevok, výnosy z vlastnej činnosti, príspevok Európskej únie na činnosť kancelárie Creative Europe Desk Slovensko a od roku 2012 sa SFÚ môže uchádzať aj o dotácie z Audiovizuálneho fondu – vlani fond podporil všetkých šesť predložených projektov SFÚ. 

red

Aktuálne uzávierky

Art Film Fest
Uzávierka: 15. 3. (krátkometrážne filmy), 31. 3. (dlhometrážne filmy)
Dvadsiaty ôsmy ročník medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest sa uskutoční v dňoch 19. až 27. 6. v Košiciach. Do dvoch súťažných sekcií sa môžu prihlasovať krátkometrážne (do 30 minút, vrátane študentských filmov) aj dlhometrážne (prvé, druhé a tretie) filmy z celého sveta, vyrobené po 1. 1. 2019.
Viac na www.artfilmfest.sk


dok.incubator SK
Uzávierka: 18. 3.
Workshop pre slovenské celovečerné dokumentárne projekty v pokročilej produkcii alebo postprodukcii, určený pre režisérov, producentov a strihačov sa uskutoční 29. 4. až 2. 5. v Banskej Štiavnici. Tvorcovia sa môžu prihlásiť do 18. marca. Študenti dokumentárnej réžie, produkcie alebo strihovej skladby, ktorí nemajú vlastný projekt, sa na workshope môžu zúčastniť ako pozorovatelia s termínom uzávierky prihlášok 23. 3.
Viac na www.dokincubator.net