Pavúk
(K2 studio)

Ako tridsiaty titul DVD kolekcie Grand Prix spoločnosti K2 studio vyšiel dlhometrážny dokument Pavúk s podtitulom Horolezec storočia. Jeho režisérom však nie je Pavol Barabáš. Podľa vlastného námetu a scenára ho nakrútil Ľubomír Ján Slivka, ktorého poznáme skôr ako producenta hraných filmov (napr. Dôverný nepriateľSedem zhavranelých bratov). Slivka sa zameral na životný príbeh muža, ktorého vyhlásil spolok JAMES v roku 2001 za horolezca storočia in memoriam. Volá sa Pavol Pochylý, ale všetci ho poznali pod prezývkou Pavúk. V úvode filmu ho novinár a horolezec Alexander Buzinkay charakterizuje ako „košatú, komplikovanú osobnosť, geniálneho horolezca, zaujímavého a vzdelaného človeka“. Pochylý vedel žiť s prírodou. No nielen v horách, ale i v bežnom živote žil na hrane. Preliezol náročné tatranské steny a vytýčil v nich ťažké cesty. I vďaka tomu, že „nemožné je len jednou z možností“, ako povedal v diskusnej relácii po Novembri 1989. Film je na DVD so zvukom DD2.0, s obrazom vo formáte 16 : 9 a s anglickými titulkami. Ako bonusy nájdete na nosiči upútavku a krátke dokumenty Platňa Malého hrotu Zimný hrebeň Tatier.

 

Dežo Ursiny 70
(Spinaker)

Štvrtého októbra 2017 sa v bratislavskom Majestic Music Clube uskutočnil koncert k nedožitým sedemdesiatinám Deža Ursinyho. Prostredníctvom troch samostatných blokov sa na ňom predstavil reprezentatívny prierez tvorbou tejto hudobnej legendy. V prvom bloku zazneli Ursinyho skladby upravené pre sláčikové nástroje v podaní Moyzesovho kvarteta. V druhom sa predstavilo sedem piesní z pôvodného slovenského muzikálu Peter a Lucia na libreto Alty Vášovej a s textami Jána Štrassera. Muzikál existoval len na demopáske a až v roku 2013 ho premiérovo naštudovalo trio Talent Transport (Vladislav „Slnko“ Šarišský, Marián Slávka a Filip Hittrich), s ktorým spievajú Dorota Nvotová a Dežov syn Jakub. Po krátkom rozhovore s Ursinyho dlhoročným spolupracovníkom, textárom Ivanom Štrpkom nasleduje záverečný koncertný blok. Kapela Provisorium s mnohými hosťami – napr. Tomášom Slobodom, Sisou Fehérovou, Kamilom Mikulčíkom – interpretuje desať piesní od Letʼs Make a Summer z roku 1965 cez Tisíc izieb až po skladby z Ursinyho posledného obdobia. Film Mateja Beneša a Maroša Šlapetu je na DVD so zvukom DD5.1 a stereo zvukom. Na rozdiel od 62-minútovej verzie pre kiná vychádza na DVD až 101-minútový záznam koncertu. Nosič neobsahuje žiadne bonusy, ale nájdete tu vložené fotografie a plagát k filmu.

 

Krotká
(Magic Box Slovakia/Film Europe)

Dostojevského poviedka Krotká bola pre film adaptovaná už niekoľko ráz, dokonca aj v animovanej podobe. Sergej Loznica, vyštudovaný matematik, sa v 90. rokoch preorientoval na profesiu režiséra a svojimi pozoruhodnými dokumentmi začal mapovať vývoj ruskej, ergo (post)sovietskej histórie v jej zlomových okamihoch. V roku 2010 debutoval aj na poli hraného filmu titulom Moje šťastie. Ku Krotkej pristúpil ako typický analytik a vybral z nej len prvky, ktoré priamo slúžia alebo sú podriadené jeho opulentnej alegórii na „nové“ sovietske impérium. Mladá mlčanlivá žena preberá na začiatku filmu na pošte balík, ktorý pred časom odoslala svojmu údajne neprávom väznenému manželovi. Dôvody nedoručenia balíka sú neznáme a žena sa rozhodne podstúpiť sizyfovsky náročnú cestu, ktorej cieľom by malo byť úspešné doručenie zásielky adresátovi. Naprieč ruským bezčasím stretáva viac i menej bizarné postavy, ktoré jej odovzdávajú informácie o najrôznejších aspektoch transformácie tzv. širokej ruskej duše. Krotkáje prvým Loznicovým filmom, ktorému sa podarilo preniknúť do tuzemskej DVD distribúcie. Výbava disku je typická pre edíciu Be2Can – originálne znenie, české titulky, obraz v anamorfnom formáte 2,35 : 1. Priložená je štúdia Víta Schmarca.

 

Pátranie
(Bontonfilm)

Súčasným globalizovaným svetom prenikajú pavučiny sociálnych sietí prepojené čoraz rýchlejším internetom. Okrem nahliadania do nášho súkromia, už neveľmi šokujúceho, sa na týchto sieťach systematicky zhromažďujú informácie najrôznejšieho druhu o každom takto integrovanom človeku. Platí, že kto nie je na sieti, akoby ani neexistoval. Jeho osobná história sa bez digitálneho backgroundu stáva nezaujímavou. Atraktivitu tohto dobrovoľného vzdávania sa vlastnej intimity si už dávnejšie všimli aj filmári. Režisér Aneesh Chaganty vo svojom celovečernom debute podriadil nastolenému trendu aj optiku filmovej reči. Namiesto konvenčne rozzáberovaného rozprávania vyskladal snahu zúfalého otca nájsť svoju jedinú dcéru z mozaiky online aplikácií, ktoré umožňujú každodenné monitorovanie našich bežných činností. Klasický a predvídateľný kriminálny príbeh tak nadobudol ďalší rozmer. Ak divák pristúpi na túto hru a zvykne si na zvolený uhol pohľadu, dostane pozvánku na napínavé odkrývanie labyrintu sveta jednotiek a núl, ktorý denne preniká do nášho súkromia. Okrem titulkov v niekoľkých jazykoch (vrátane slovenčiny), českého dabingu a pôvodného znenia obsahuje disk aj krátky dokument o „pátracích“ indíciách kyberpriestoru.

Miro Ulman, Jaroslav Procházka