Slovenská distribúcia v roku 2016: v znamení úspechov

Návštevnosť slovenských kín má od roku 2012 stúpajúcu tendenciu. Vlani prišlo do tunajších kín 5 667 071 divákov, čo bolo o 22,81 percenta viac než v roku 2015 a najviac od roku 1994. Rekordné boli i vlaňajšie hrubé tržby – 29 023 501 eur znamená medziročný nárast 22,32 percenta a najvyššie hrubé tržby v ére samostatnej Slovenskej republiky.

Návštevnosť kín nerastie len na Slovensku, ale aj v rámci Európskej únie. Podľa informácií Európskeho audiovizuálneho observatória (EAO) prišlo v minulom roku do kín v EÚ 1,27 miliardy divákov, čo je najviac od roku 2004.

Medziročný nárast počtu divákov bol zaznamenaný v 19 z 24 krajín, ktoré poskytli EAO predbežné výsledky. Pokles zaznamenali v 5 krajinách – najväčší bol v Nemecku (o 13 percent).

Na slovenskom náraste sa v roku 2016 podpísal aj nárast počtu filmových predstavení o 18,16 percenta na 187 017, čo je historicky najvyšší počet v ére samostatnosti. Vzrástla i priemerná návštevnosť na predstavenie – z 29,15 diváka v roku 2015 na 30,30. Jediný medziročný pokles v slovenských kinách sa týka priemernej ceny vstupenky z 5,14 eura v roku 2015 na 5,12 eura. Vlaňajšie hrubé tržby 29 023 501 eur znamenajú nárast 22,32 percenta a najvyššiu celkovú sumu, akú diváci zaplatili za vstupenky do kina od roku 1993. Pritom hranica 20 miliónov bola po prvý raz prekonaná až v roku 2014.

Vlani sa dostalo do kín rekordných 29 slovenských a koprodukčných filmov a pásiem vrátane obnovenej premiéry filmu Martina Šulíka Všetko čo mám rád (1992). Najúspešnejším domácim filmom sa po dvojročnej nadvláde dokumentov (38 v roku 2014 a Rytmus: Sídliskový sen v roku 2015) stala hraná snímka Červený kapitán (r. M. Kollár). Videlo ju 87 224 divákov a stala sa tak 13. najnavštevovanejším filmom roku 2016 v slovenských kinách a 8. najnavštevovanejším slovenským filmom v ére samostatnej republiky. Červený kapitán mal spomedzi domácich hraných filmov aj najlepší prvý víkend v histórii samostatného Slovenska – prišlo naň 36 328 divákov. Snímke Bathory (2008) Juraja Jakubiska patrí v tejto štatistike s 35 925 divákmi druhá priečka. (Prehľad premiérových slovenských a koprodukčných filmov s ich distribučnými výsledkami sme uverejnili vo Film.sk 2/2017.)

Všetky slovenské filmy vrátane minoritných koprodukcií videlo vlani 377 086 divákov, čo je 6,61-percentný podiel na celkovej návštevnosti. Na porovnanie, v roku 2015 bol tento podiel 6,72-percentný. Zatiaľ čo na Slovensku zostal podiel domácich filmov zhruba na rovnakej úrovni, v 9 krajinách Európskej únie v minulom roku medziročne vzrástol. Najvyšší (35,3 percenta) bol vo Francúzsku, ktoré nasledovalo Česko (29,5 percenta) so 4 domácimi titulmi v TOP 10 – tri z nich boli z pohľadu Slovenska minoritnými koprodukciami, konkrétne Anjel Pána 2, Bezva ženská na krku a Teória tigra. Slovensku patrí z pohľadu podielu domácich filmov na celkovej návštevnosti 17. priečka z 24 krajín EÚ. Už tradične má mimoriadne postavenie v tomto ukazovateli Turecko, ktoré nie je členom Únie. Návštevnosť filmov domácej produkcie tam vlani dosiahla aj napriek medziročnému poklesu 53,4 percenta.

V roku 2016 malo v slovenských kinách premiéru 269 noviniek, teda o 24 viac než rok predtým. Len v roku 2013 bol počet noviniek vyšší – 274. Vlaňajšie snímky uviedlo do kín 12 distribučných spoločností a 3 slovenské filmy si distribuovali samotní producenti (Arolla Film, Art4, JM film). Najviac premiér mala spoločnosť CinemArt SK (53), za ňou sa umiestnili Film Europe Media Company (45) a Continental film (39). Z pohľadu dosiahnutých výsledkov sa poradie na prvých troch miestach nezmenilo. Najúspešnejšou distribučnou spoločnosťou roku 2016 bol podľa Únie filmových distribútorov CinemArt SK (do 31. 12. 2015 Barracuda Movie), ktorý mal 31-percentný podiel na počte divákov a 31,3-percentný podiel na hrubých tržbách. V kinách distribuoval najmä snímky spoločností 20th Century Fox International, DreamWorks Animation, Paramount a Universal a v TOP 10 mal vlani až šesť filmov – Tajný život maznáčikov, Doba ľadová: Mamutí tresk, Deadpool, Revenant: Zmŕtvychvstanie, Dieťa Bridget Jonesovej a Trollovia. Druhá priečka patrila spoločnosti Continental film (18,1 percenta na počte divákov/19 percent na tržbách), ktorá distribuovala tituly spoločnosti Warner Bros. i nezávislých spoločností a v TOP 10 mala snímky Fantastické zvery a ich výskyt a Jednotka samovrahov. Tretia priečka patrila v roku 2016 spoločnosti Saturn Entertainment (16,4 percenta/17,3 percenta), členovi distribučnej siete Walt Disney Studios Motion Pictures International, a to i vďaka dvom animovaným filmom v TOP 10, ktorými boli Hľadá sa Dory a Zootropolis.

Od roku 2012 patrí prvá priečka v rebríčku návštevnosti slovenských kín každý rok animovanému filmu. Vlani bolo najnavštevovanejším titulom pokračovanie snímky Hľadá sa Nemo s názvom Hľadá sa Dory – videlo ho 280 744 divákov. Animovaným snímkam však v tomto rebríčku patria dokonca štyri najvyššie priečky.

V uvedených číslach sú po prvý raz zarátané nielen výsledky členov Únie filmových distribútorov, ale i premiérových filmov distribuovaných mimo ÚFD. V údajoch za rok 2016 nie sú zahrnuté staršie filmy distribuované mimo ÚFD, návštevnosť projektu Bažant Kinematograf, bratislavskej Magio pláže a niektorých letných kín, výsledky festivalových projekcií nedistribučných titulov (s výnimkou Febiofestu) a ani návštevnosť čoraz populárnejšieho alternatívneho obsahu (záznamy divadelných, operných či baletných predstavení, koncertov, športové prenosy...).

Prvé týždne tohto roku, keď slovensko-česká romantická komédia Všetko alebo nič prilákala do kín už viac ako 300 000 divákov, naznačujú, že minimálne vo vzťahu k domácej produkcii bude séria rekordných distribučných výsledkov pokračovať.

Miro Ulman
FOTO:
Saturn Entertainment