Marcové číslo Film.sk je tak trochu „rozkročené“ medzi súčasnosťou a históriou. Aktuálne nás príjemne zamestnáva správa o úspechoch slovenskej kinematografie na februárovom Berlinale, kde sa v hlavnom programe uviedli filmy Piata loď (r. I. Grófová), Cez kosti mŕtvych (r. A. Holland) a Masaryk (r. J. Ševčík) a prvé dva napokon aj získali ocenenia. K berlínskemu festivalu sa vraciame v rubrike Ohlasy, no Piatej lodi a Masarykovi sa podrobnejšie venujeme aj v rubrike Novinky – oba tituly sa totiž v marci dostávajú do slovenskej kinodistribúcie. Nových domácich filmov v kinách je však oveľa viac, až prekvapivo veľa – ďalšími sú Baba z ľadu (r. B. Sláma), Diera v hlave (r. R. Kirchhoff), Únos (r. M. Čengel Solčanská), Obchádzka na ceste k dokonalej ilúzii (r. R. Fiľo) a stredometrážny dokument Život v oblakoch (r. E. Baláž).

Zaujímavé je, že hneď niekoľko slovenských filmových noviniek sa tematicky vracia do minulosti. Platí to nielen pre Masaryka, ale aj pre Dieru v hlave, ktorá v autorskom podaní Roberta Kirchhoffa reflektuje rómsky holokaust počas vojny. No a Mariana Čengel Solčanská sa na žánrovej pôde trileru vracia do 90. rokov a hovorí o zločineckých praktikách v napojení na politické špičky. Bez ohľadu na to, či sa jej Únos presadí na zahraničných festivaloch, pre tunajšie prostredie to môže byť dôležitý film.

Dôležitý je aj ponor do filmovej histórie, ktorý ponúka nová, dlho pripravovaná publikácia Dejiny slovenskej kinematografie 1896 – 1969, a Film.sk prináša rozhovor s jej autormi Václavom Macekom a Jelenou Paštékovou. Kniha sa bude krstiť na Medzinárodnom festivale filmových klubov Febiofest, ktorý je ďalšou dobrou príležitosťou na zmysluplné návraty do minulosti, ale takisto na spoznávanie najnovších podôb slovenskej kinematografie.

Daniel Bernát