Media Desk Europe Slovensko informuje

Rok 2020 bol posledným rokom prvej generácie sedemročného programu Kreatívna Európa (2014 – 2020). Výsledky slovenských spoločností za celé obdobie považujeme za úspešné, celkovo bolo podporených 384 projektov, na ktorých sa podieľali slovenské spoločnosti buď ako hlavní organizátori, alebo spoluorganizátori (352 MEDIA, 32 Kultúra), celková suma podpory bola 7 540 351 eur (z toho 5 496 540 eur MEDIA a 2 043 811 eur v podprograme Kultúra). Koncom decembra 2020 došlo k politickej dohode medzi kľúčovými hráčmi – členskými štátmi, Európskou komisiou, Európskym parlamentom a Radou Európy o novej generácii programu Kreatívna Európa na roky 2021 až 2027. Predpokladáme, že nové výzvy budú zverejnené v priebehu februára až marca 2021.

vs

Projekty Krupu, Nvotovej, Kerekesa aj Lehotského predstavili vo svete

Na pitchingovom fóre v rámci programu pre filmových profesionálov medzinárodného festivalu dokumentárneho filmu FIPADOC Biarritz vo Francúzsku (18. – 22. 1.) ocenili projekt Musíme prežiť režiséra Tomáša Krupu. Pripravovaný dokument o dôsledkoch klimatickej zmeny v rôznych oblastiach sveta získal ocenenie WEMW-FIPADOC Window. To mu umožnilo predstaviť sa aj na koprodukčnom fóre When East Meets West (WEMW), ktoré je súčasťou filmového festivalu v Terste v Taliansku a konalo sa v dňoch 25. až 28. 1.  Nebol to jediný slovenský projekt na podujatí. Na WEMW vybrali aj pripravovaný projekt Terezy Nvotovej Otec a v novom konzultačnom programe First Cut + pre filmy v postprodukčnej fáze sa prezentovala Cenzorka Petra Kerekesa. Ide o dokument z prostredia ženskej väznice v Odese na Ukrajine, kde sa väzenkyňa, ktorá je aj matkou, snaží zabrániť tomu, aby jej trojročný syn, ktorý sa narodil vo väzení, skončil v detskom domove. Projekt si z podujatia odniesol cenu Sub-ti Award. Prezentovala sa aj slovenská minoritná snímka Il Boemo Petra Václava o rozpade kariéry operného skladateľa Josefa Myslivečka. Hudobník, ktorý pomaly spoznáva, že šťastie ako stav mysle je skryté v malých veciach, je jednou z postáv pripravovaného filmu Potlesk Juraja Lehotského. V januári sa zúčastnil na podujatí pre filmových profesionálov Industry Village (20. – 22. 1.) v rámci filmového festivalu v Les Arcs vo Francúzsku. Prezentoval sa tam aj najnovší film Olma Omerza, slovenská minoritaAtlas vtákov o napätých rodinných vzťahoch a svete moderných komunikačných technológií, ktoré nás môžu zasiahnuť na zraniteľných miestach.

jj

Turisti aj výber krátkych filmov v Clermont-Ferrand

Pripravovaný animovaný film Turisti Márie Kralovič sa zúčastnil na koprodukčnom fóre Euro Connection na Trhu krátkych filmov (1. – 5. 2.) Medzinárodného festivalu krátkych filmov v Clermont-Ferrand vo Francúzsku (29. 1. – 6. 2.). Film o hľadaní vzájomného porozumenia vo vzťahu staršieho manželského páru, ktorý prekonáva partnerskú krízu, nominoval na podujatie Slovenský filmový ústav (SFÚ). Režisérka sa zároveň zúčastnila na panelovej diskusii Meet The Central European Cinema Talents (1. 2.), ktorú SFÚ organizoval spolu s Českým filmovým centrom a so Slovinským filmovým centrom. Pod hlavičkou Central European Cinema sa prezentoval aj výber zo slovenskej krátkometrážnej tvorby. Bohaté zastúpenie mali filmy z produkcie FTF VŠMU, ale aj ďalšie tituly, ktoré vznikli minulý rok. Priestor dostali aj novinky Eco Terro (r. Matúš Vizár), Klamári, tuláci a zlodeji (r. David Benedek), Milosť (r. Ivana Laučíková), O novcu i sreći (r. Ana Nedeljković, Nikola Majdak, jr.), Bolo raz jedno more... (r. Joanna Kożuch), Vzor 97 (r. Paula Reiselová), Ospalky (r. Kateřina Hroníková), Ticho na poli (r. Štefánia Lovasová) a Taurofília (r. Francesco Montagner).

jj

So Srdcom Veže aj s Umelohmotným nebom sa zoznámia v Bordeaux

Na prezentačné fórum venované celovečerným animovaným filmom Cartoon Movie v Bordeaux vo Francúzsku (9. – 11. 3.) vybrali projekt Petra Budinského Srdce Veže. Dobrodružný film, ktorý zavedie detských divákov do čarovného sveta za hranicami všednosti, produkuje spoločnosť BFILM. Na fóre sa takto predstaví aj ďalší slovenský projekt Umelohmotné nebo (r. Tibor Bánóczki, Sarolta Szabó), ktorý sa odohráva v apokalyptickej budúcnosti. Za slovenskú stranu film produkuje spoločnosť Artichoke. Oba celovečerné animované projekty majú príležitosť predstaviť sa všetkým potenciálnym finančným partnerom, nájsť ďalších koproducentov, distribútorov, sales agentov alebo iných partnerov.

jj

Zomrela herečka Hana Maciuchová

Vo veku 75 rokov zomrela 26. 1. po dlhej chorobe česká herečka Hana Maciuchová. Na filmovom plátne sa prvýkrát objavila vo filme Štefana Uhra Organ, kde stvárnila regenschoriho dcéru Nelu. Častejšie ako vo filme sa objavovala v televízii. Jej postavy mali podobu ráznych, energických a hrdých žien, noblesných dám aj intrigánok. Preslávili ju napríklad postavy temperamentnej slúžky Anče v seriáli Krkonošské pohádky (r. Věra Jordánová) alebo žiarlivej manželky doktora Blažeja, ktorého stvárnil Josef Abrhám, v seriáli Nemocnica na okraji mesta (r. Jaroslav Dudek). S Abrhámom si zahrala aj v životopisnom filme Člověk proti zkáze (r. Štěpán Skalský), kde stvárnila charakterovú úlohu manželky spisovateľa Karla Čapka – herečku Olgu Scheinpflugovú. Diváci si ju môžu pamätať aj zo seriálov Chalupáři(r. František Filip), Žena za pultem (r. Jaroslav Dudek), Dnes v jednom domě (r. František Filip), Dynastie Nováků (r. Ivo Novák), Synové a dcery Jakuba skláře (r. Jaroslav Dudek) a z tých novších to boli napríklad Ulice (r. rôzni) a Dobrá čtvrť(r. Karel Smyczek). Objavila sa aj v kultovom filme Samotáři Davida Ondříčka v postave prísnej matky jednej z hlavných hrdiniek Hanky. Takmer štyri desaťročia pôsobila v pražskom Divadle na Vinohradech, kde patrila medzi najobsadzovanejšie herečky. Hosťovala aj v iných divadlách a pôsobila i v dabingu, v rozhlase a ako pedagogička na konzervatóriu.

jj

Ceny Trilobit pre film V sieti aj dokument o Jánovi Langošovi

Hlavnú cenu Trilobit 2021 získali na 34. ročníku ocenení, ktoré udeľuje Český filmový a televizní svaz FITES, Barbora Chalupová a Vít Klusák za česko-slovenský koprodukčný dokument V sieti. V odôvodnení sa hovorí, že film prišiel v pravý čas a vzbudzuje silné emócie voči páchanému zlu. „Darí sa mu to vo veľkej miere a v tom je jeho najväčšia sila aj cena, prispieť k náprave a riešeniu pálčivého problému, a tým aj k nádeji, že neplnoletých obetí sexuálnych predátorov bude ubúdať.“ Cenu Trilobit udelili aj Ivanovi Trojanovi a Josefovi Trojanovi za herecké výkony v menšinovej slovenskej koprodukcii Šarlatán. V snímke režisérky Agnieszky Holland stvárňujú otec a syn hlavnú postavu liečiteľa Jana Mikoláška v jej odlišných životných etapách. To, že režisérka obsadila rolu otcom a synom, považuje porota za šťastnú voľbu, pretože ich výkonu to dodalo na vierohodnosti „aj prostredníctvom ,zladených‘ gest, pohybu tela i mimík“. Cenu Ferdinanda Vaňka za prínos k rozvoju občianskej spoločnosti získal režisér Břetislav Rychlík s dokumentom Ján Langoš – strážca pamäti. Film o disidentovi, prvom federálnom ministrovi vnútra po slobodných voľbách a zakladateľovi Ústavu pamäti národa vznikol v koprodukcii Českej televízie a RTVS. V odôvodnení sa uvádza, že film nie je len spomienkou na jeden z morálnych pilierov novodobého Slovenska, ale aj apelom, že pre svoje ideály treba riskovať. Cenu Vladislava Vančuru za celoživotné dielo, ktorým prispela ku kultivovanosti českej audiovizuálnej tvorby a jej medzinárodnému renomé, udelili herečke Jane Brejchovej. 

mak

Zomrel český režisér František Filip

Vo veku 90 rokov zomrel 9. 1. český televízny a filmový režisér František Filip. K réžii, ktorú študoval na FAMU, sa dostal cez divadlo. Ešte viac ako film ho však lákala televízna tvorba, ktorej sa začal venovať hneď po skončení školy, a stal sa jednou zo zakladajúcich osobností Československej televízie. Začínal bábkovým seriálom o Ferdovi Mravcovi a bol jedným z režisérov úspešného seriálu Tři chlapi v chalupě, po ktorom nasledovali ďalšie seriály Eliška a její rodF. L. VěkByl jednou jeden důmChalupářiZlá krev a Cirkus Humberto, ktorý vznikol v koprodukcii so západným Nemeckom. Spolupracoval na ňom so slovenským kameramanom Andrejom Barlom, ktorý sa o seriáli pre Film.sk vyjadril ako o filmovom diele distribuovanom prostredníctvom televízie. „Prípravy sa začali v máji roku 1986, 1. decembra sa začalo natáčať a posledný filmovací deň bol až 24. januára 1988. S výnimkou letnej dovolenky sa po celý ten čas prakticky vo všetky pracovné dni natáčalo. Režisér Filip bol zvyknutý snímať vždy dvoma kamerami, pri scénach s komparzom sa bežne používali tri, niekedy aj štyri. Jedinečnosť okamihu a rýchly priebeh deja si to priam vyžadovali. Natáčanie viacerými kamerami vyžaduje určitý systém osvetľovania, pre kameramana nie veľmi priaznivý,“ spomína Barla v dobovom rozhovore na seriál ako na jednu zo svojich najnáročnejších produkcií. Popri množstve televíznych projektov, z ktorých je ťažké vybrať len niekoľko, stihol Filip natočiť aj zopár filmov pre kiná, ako Hrdina má strachUtrpení mladého Boháčka a Odvážná slečna. Svoje skúsenosti neskôr odovzdával ďalej na FAMU ako pedagóg filmovej a televíznej réžie.

jj

Najviac nominácií na Zlaté glóbusy majú Mank a Koruna

Životopisný film o scenáristovi Občana Kana Mank v réžii Davida Finchera a seriál Koruna o britskej kráľovskej rodine vedú nominácie na 78. ročníku cien Zlatý glóbus. Obe diela majú šesť nominácií a sú z produkcie Netflixu. Ten s 22, resp. 20 nomináciami výrazne vedie vo filmových aj v televíznych kategóriách. Mank je okrem kategórie najlepší film-dráma nominovaný aj za réžiu, scenár, herecké výkony (Gary Oldman, Amanda Seyfried) a hudbu (Trent Reznor, Atticus Ross). O herecké výkony sa opiera Father režiséra Floriana Zellera o otcovi (Anthony Hopkins), ktorý stráca kontakt s realitou, ale pomoc svojej dcéry (Olivia Colman) odmieta. Okrem hereckých nominácií sa film uchádza aj o scenáristický Zlatý glóbus. Medzi najlepšie drámy nominovali zahraniční novinári akreditovaní v Hollywoode aj režijný debut herečky Emerald Fennell (v Korune hrá Camillu Parker Bowles) Nádejná mladá žena. Do úlohy Cassie, ktorá žije dvojaký život a plánuje pomstu, obsadila Carey Mulligan. Okrem jej výkonu sú nominované aj réžia a scenár filmu. Víťazný film z Benátok Krajina nomádov má takisto štyri nominácie. Jedna sa ušla Frances McDormand za úlohu vdovy, ktorá všetko stratila a vydá sa v dodávke naprieč Amerikou. Za réžiu a scenár filmu nominovali Chloé Zhao. One Night in Miami sa medzi päticu najlepších drám nedostala, ale Reginu King nominovali za jej réžiu. V tejto kategórii je tak prevaha žien. Posledným nominovaným režisérom je Aaron Sorkin, ktorého Chicagsky tribunál takisto z portfólia Netflixu je najväčším konkurentom „papierového“ favorita Manka. Súdna dráma o procese s aktivistami proti vojne vo Vietname z portfólia Netflixu má päť nominácií vrátane scenára, piesne a výkonu Sachu Barona Cohena vo vedľajšej úlohe. Druhú hereckú nomináciu má Cohen za hlavnú úlohu a Borat Subsequent Moviefilm môže zvíťaziť aj v kategórii najlepší muzikál alebo komédia. V nej mu konkurujú filmová verzia oceňovaného broadwayského muzikálu Hamilton (r. Thomas Kail), režijný debut speváčky Sie Music, svadobná komédia s časovou slučkou Palm Springs (r. Max Barbakow) a stredoškolský muzikál Ryana Murphyho The Prom s hviezdami ako Meryl Streep či Nicole Kidman. Do pätice najlepších cudzojazyčných filmov vybrali snímku La Llorona (r. Jayro Bustamante) s tematikou občianskej vojny v Guatemale a s prvkami hororu, sčasti autobiografický imigrantský príbeh z detstva kórejsko-amerického režiséra Minari (r. Lee Isaac Chung), francúzsku drámu utajovanej lesbickej lásky Deux (r. Filippo Meneghetti), filmový návrat Sophie Loren Život pred sebou (r. Edoardo Ponti) a európsky film roka Chlast v réžii Thomasa Vinterberga. 

V televíznych kategóriách majú po Korune najviac nominácií kanadský komediálny seriál Schittʼs Creek (5), americký krimiseriál Ozark (4) a trilerová miniséria Mala si to vedieť (4).

mak