„Podľa diváckeho záujmu sa určí žáner aj finančné ohodnotenie výroby. Podklady v RTVS exaktne určuje odbor výskumu – pomenúva, skúma a analyzuje, kedy, čím, a teda aj ,za koľko programovo ,obsluhujeme‘ určitú skupinu divákov a jej záujmy. Iba tak sa vieme precízne dostať ku skutočnej hodnote cena/výkon,“ hovorí v rozhovore čísla o nastavovaní rozpočtu v RTVS na rok 2021 Anton Šulík, od leta nový riaditeľ sekcie programových služieb RTVS. „Je to dlhodobý proces opätovného nastavovania doterajšieho systému a myslenia ľudí, ktorí ho tvoria. Na konci by mali byť racionálne využité financie a kvalitný program,“ dodáva a jeho slová sú príkladom toho, prečo je dobré vedieť viac. 

Viac o vojne, Povstaní a o tom, ako slovenský film pracuje s obrazom vojnového slovenského štátu, sa čitatelia dozvedia nielen z knihy Slovenský štát vo filme. Dokumentárna a hraná tvorba po roku 1945, ktorá vyšla na sklonku uplynulého roka, ale aj z rozhovoru s jej autorkami, filmovými historičkami Evou Filovou a Evou Vžentekovou. „Prekvapením bol pre mňa každý dokument, ktorý som dovtedy nevidela. Fascinujúci je znovu a znovu skladaný obraz Povstania s použitím tých istých archívnych materiálov, prikláňanie sa k tej či onej strane, tónovanie obrazu a rôzne vizuálne exhibície, ktoré dávali starému príbehu nový šat,“ hovorí v rozhovore Eva Filová. Preto je dobré vedieť viac a poznať kontext.

Čitatelia Film.sk boli roky zvyknutí, že vo februárovom čísle nájdu súhrn domácich filmových prehliadok a festivalov. V aktuálnom čísle takýto prehľad chýba. Mnohé domáce festivaly síce naplánovali svoje tohtoročné termíny, ale to, či a najmä v akej podobe sa uskutočnia, často nevedia. Netušia totiž, v akom pandemickom kontexte sa ich festival ocitne, keď nadíde čas jeho konania. Tomu, ako sa v takejto situácii festivaly pripravujú, sa venujeme v rubrike Téma. Konkrétna tohtoročná podoba najväčších domácich filmových prehliadok skrýva niekoľko otáznikov, organizátori sa však zhodujú, že aj keď istú časť programu možno presunúť online, premietania na veľké plátno, špecifickú atmosféru konkrétneho festivalu ani živé stretnutia nemajú plnohodnotnú virtuálnu náhradu. 

Na rozdiel od festivalovej prílohy nechýba v aktuálnom čísle tradičný prehľad distribúcie domácich a koprodukčných filmov počas uplynulého roka. Hoci kiná museli počas neho zostať prinajmenšom 116 dní zatvorené. Ak by si niekto neznalý miestnych pomerov prezeral, ako sa rok po roku menil alebo stagnoval rebríček desiatky najnavštevovanejších domácich filmov v ére samostatnosti Slovenska, muselo by ho zaskočiť, že práve v roku 2020 sa niekomu podarilo tromfnúť počtom divákov „neohroziteľnú“ Fontánu pre Zuzanu 2 (1993). Filmu Sviňa na to stačili štyri týždne a každý, kto pozná spoločensko-politický kontext, v ktorom snímka prišla do kín, vie pomenovať hneď niekoľko dôvodov jej úspechu. Preto je dobré vedieť viac.

Herec Andrej Hryc, ktorý zomrel vo veku 71 rokov, hrával nezriedka postavy „záporákov“. Jeho filmografia je pestrá, viaceré tituly z nej spája úspech u divákov. Hral v najnavštevovanejšom domácom filme od roku 1993 Bathory (2008), vo štvrtej najnavštevovanejšej Čiare (2017), vo Vášnivom bozku (1994), ktorý bol takisto dlho v top 10, a viacero diváckych hitov nakrútil aj pred rokom 1989. Po revolúcii bol Hryc nielen hercom, ale aj viedol súkromné rádio Twist. Jeho spravodajstvo otvorilo viaceré závažné kauzy v čase, keď mečiarovská propaganda v polovici 90. rokov zneužívala médiá verejnej služby na maľovanie svojho ľúbivého obrazu a tajnú službu na zastrašenie tých, ktorí by sa ho snažili naštrbiť. Rádiu Twist sa to podarilo. Jeho slogan istý čas znel: Je dobré vedieť viac

Matúš Kvasnička