Rekordná návštevnosť Kina Lumière v roku 2019

Takmer štyritisíc filmových predstavení (3 970) a ďalších 19 iných verejných podujatí ponúklo vlani bratislavské Kino Lumière, ktoré prevádzkuje Slovenský filmový ústav. Celková návštevnosť kina počas 358 dní jeho prevádzky na všetkých podujatiach sa vyšplhala na číslo 120 066, z toho návštevnosť na filmových predstaveniach v štyroch kinosálach bola 119 017 divákov. Doterajší rekord v počte divákov dosiahlo kino v roku 2017, keď ho navštívilo vyše 107-tisíc divákov. „Minuloročná rekordná návštevnosť nás veľmi teší, po trošku slabšom roku 2018 sme zaznamenali opäť výrazný úspech aj slovenských filmov. Kým v roku 2018 sa v Top 10 návštevnosti Kina Lumière umiestnili len dva slovenské filmy, minulý rok to boli hneď štyri tituly,“ povedala pre Film.skmanažérka Kina Lumière Zita Hosszúová.

Najnavštevovanejšími filmami sa stali Vtedy v Hollywoode (r. Quentin Tarantino), Joker (r. Todd Phillips) a Bolesť a sláva (r. Pedro Almodóvar). Slovenská snímka Nech je svetlo (Marko Škop) obsadila štvrtú priečku a prvú päticu filmov uzatvára Favoritka (r. Yorgos Lanthimos). Ďalšími slovenskými a koprodukčnými titulmi, ktoré sa umiestnili v prvej desiatke, sú Ostrým nožom (r. Teodor Kuhn) na ôsmom, Trhlina (r. Peter Bebjak) na deviatom a Sklenená izba (r. Julius Ševčík) na desiatom mieste.

Najviac, až 14 462 divákov prišlo do kina v októbri, v marci to bolo 13 332 divákov a v novembri 12 838. To boli zároveň mesiace, počas ktorých sa uskutočnilo najviac filmových projekcií (v marci 376, v novembri 357 a v októbri 355).

V decembri býva Kino Lumière niekoľko dní (počas vianočných a novoročných sviatkov) zatvorené, a teda má aj menší počet projekcií (285) ako priemerne, napriek tomu ho navštívilo 8 444 divákov. Najväčšej obľube sa v poslednom mesiaci roka 2019 tešili snímky Parazit (r. Bong Joon-ho), Výnimoční (r. Éric Toledano, Olivier Nakache), Vlastníci (r. Jiří Havelka), Nech je svetlo (r. Marko Škop) a Portrét ženy v plameňoch (r. Céline Sciamma).

Dôležité je, aby sme tieto čísla nepreceňovali, nebodaj sa nimi neuspokojovali a ďalej sa usilovali zvyšovať kvalitu priebehu projekcií i ďalšieho servisu pre divákov, snažili sa ponúkať rozmanitý filmový program a nezabúdali ani na najmenšieho diváka,“ dodala pre Film.sk manažérka Kina Lumière, ktoré vo svojej programovej štruktúre ponúka súčasnú slovenskú a európsku tvorbu, ale aj archívnu kinematografiu, tituly zo zlatého fondu. Pevné miesto v jeho dramaturgii majú aj programy ako Filmotéka, Filmový kabinet, Filmový kabinet deťom, detské a školské projekcie, Inkluzíve kino, Baby kino a Senior kino, ale aj pravidelne sa opakujúce i nové prehliadky a festivaly.

Najnavštevovanejšie filmy Kina Lumière v roku 2019

por.

Titul

návšt.

predstavení

Ø návšt.

1

Vtedy v Hollywoode (Quentin Tarantino)

3 495

36

97,08

2

Joker (Todd Phillips)

2 669

25

106,76

3

Bolesť a sláva (Pedro Almodóvar)

2 634

64

41,16

4

Nech je svetlo (Marko Škop)

2 483

64

38,80

5

Favoritka (Yorgos Lanthimos)

2 471

39

63,36

6

Všetci to vedia (Asghar Farhadi)

2 465

74

33,31

7

Parazit (Joon Ho Bong)

2 313

50

46,26

8

Ostrým nožom (Teodor Kuhn)

2 055

60

34,25

9

Trhlina (Peter Bebjak, SK)

2 005

23

87,17

10

Sklenená izba (Julius Ševčík)

1 997

44

45,39

jj

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V roku 2019 dosiahli slovenskí žiadatelia v rámci programu Kreatívna Európa veľmi slušné výsledky. Suma celkovej podpory dosiahla 1 249 237 eur, z toho v podprograme Kultúra 569 208 eur a v podprograme MEDIA 680 029 eur.

V prípade podprogramu Kultúra má kancelária CED k dispozícii iba celkové sumy na podporené projekty slovenských žiadateľov a celkové sumy určené pre spoluorganizátorov z jednotlivých krajín. 

Celková suma podpory pre slovenské subjekty v rámci podprogramu Kultúra bola v minulom roku 569 208 eur, z toho 200 000 eur získala SNG/Kunsthalle (projekt Eastern Sugar) ako žiadateľ a hlavný organizátor v rámci schémy Projekty európskej spolupráce/Projekty menšieho rozsahu. V rámci tej istej schémy získali 3 slovenské spoločnosti (Divadelný ústav – projekt Classics in the Graphic Novel, Pohoda Festival – projekt Green Europe Experience a Talentum – projekt Music Bridge Art Project) ako spoluorganizátori celkovo 183 492 eur. V rámci schémy Projekty európskej spolupráce/Projekty väčšieho rozsahu získala jedna slovenská spoločnosť (CVTI – projekt Ebooks on Demand Networking) ako spoluorganizátor 129 091 eur a v rámci schémy Literárny preklad získala jedna slovenská spoločnosť ako žiadateľ (BRAK – projekt Introduction to European Graphic Novel in Slovakia) 56 625 eur.

V rámci podprogramu MEDIA v roku 2019 získali slovenské spoločnosti celkovo 680 029 eur (čo považujeme za solídny výsledok v meniacom sa svete programu Kreatívna Európa – MEDIA), z toho najviac, 244 760 eur, v rámci automatickej podpory kinodistribúcie. Pozitívne je, že po dlhom čase máme znovu úspešného žiadateľa v rámci podpory vývoja balíkov projektov (Punkchart Film, balík 3 projektov: dokument Zóna, seriál Domov nejdeš a dokument 60 minút, podpora 105 000 eur). V rámci podpory európskych audiovizuálnych diel online máme dve slovenské spoločnosti ako partnerov dvoch českých žiadateľov (projekty DAFilms a Kinedok), k dispozícii je iba celková suma pre slovenské partnerské spoločnosti vo výške 30 913 eur; to isté platí pre výsledky podpory tréningu (dve české spoločnosti ako žiadatelia: Ex Oriente získal celkovo 182 656 eur, DOK.incubator 145 521 eur, z toho na Slovensku preinvestovali 38 027 eur, respektíve 26 600 eur).

V rámci výberovej podpory kinodistribúcie boli žiadateľmi podľa nových pravidiel predajcovia práv. EACEA nezverejnila mená spoločností v pozícii distribútorov ani jednotlivé sumy ich podpory, k dispozícii je iba celková suma všetkých slovenských distribučných spoločností na 8 podporených projektov vo výške 44 100 eur.

TRIGON PRODUCTION získala podporu v rámci podpory vývoja jednotlivých projektov (projekt hraného filmu Jakubov poklad – 30 000 eur) a 25 slovenských kín v sieti Europa Cinemas získalo podporu vo výške 160 029 eur. 

Slovenské spoločnosti predložili v rámci MEDIA celkovo 55 žiadostí (ako žiadatelia aj ako partneri), z nich bolo 47 podporených (čo predstavuje 85 %); ak zredukujeme počty iba na slovenské spoločnosti – žiadateľov, pôjde o 43 predložených žiadostí, z nich bolo 35 podporených (81 %).

Aktuálne uzávierky na mesiac február: výzva EACEA/18/2019, Podpora vývoja balíkov projektov, má uzávierku 4. februára 2020 a výzva EACEA/19/2019, Podpora vývoja videohier, má uzávierku 12. februára 2020. V oboch sa podmienky nemenili.

vs

Slovenské zastúpenie na Českých levoch

Česká filmová a televízna akadémia zverejnila 15. januára nominácie 27. ročníka cien Český lev. Najviac nominácií získali tituly, na ktorých sa koprodukčne podieľalo aj Slovensko – Vlastníci (r. Jiří Havelka) ich majú dvanásť, Pomaľované vtáča (r. Václav Marhoul) jedenásť a Staříci (r. Martin Dušek, Ondřej Provazník) desať. Sedem nominácií získala takisto slovenská minoritná koprodukcia Na streche (r. Jiří Mádl), rovnako ako slovenská majoritná snímka Amnestie (r. Jonáš Karásek).

O Českého leva sa uchádzajú aj ďalšie slovenské minority: Sklenená izba (r. Július Ševčík) v šiestich kategóriách, Hodinárov učeň (r. Jitka Rudolfová) v štyroch a Posledná aristokratka (r. Jiří Vejdělek) v dvoch. Jednu nomináciu získali tituly Jiří Suchý (r. Olga Sommerová) a Teroristka (r. Radek Bajgar).

V kategórii hraných filmov sa o cenu za najlepší film uchádzajú už spomínané slovenské koprodukčné tituly Na strechePomaľované vtáčaStaříci a Vlastníci. Päticu dopĺňa film Tiché doteky Michala Hogenauera, ktorý slovenským titulom konkuruje aj v kategórii najlepšia réžia. Za najlepší scenár potom k „slovenskej“ štvorici nominovali debut Bohdana Karáska Karel, já a ty.

Slovenská majoritná snímka Amnestie získala okrem nominácie v kategórii herečka vo vedľajšej úlohe pre českú herečku Annu Geislerovú aj nomináciu za najlepšiu kameru pre Tomáša Juríčka. V tejto kategórii sa o cenu akadémie uchádzajú aj kameramani Martin Žiaran (Na streche) a Martin Štrba (Sklenená izba). Za strih sú nominovaní aj Matej Beneš (Amnestie) a Jana Vlčková (Staříci).

Film Amnestie má nomináciu aj v kategóriách najlepší zvuk (Viktor Krivosudský) a najlepšia hudba (Matúš Široký a Jozef Lupták). Za hudbu do filmu Hodinárov učeň je nominovaný Michal Novinski (spolu s Ivanom Acherom). Tomáš Berka, Václav Vohlídal a Karol Filo sa uchádzajú o Českého leva za najlepšiu filmovú scénografiu (Amnestie), Katarína Štrbová Bieliková (Sklenená izba) a Katarína Hollá (Posledná aristokratka) si konkurujú ako kostýmové výtvarníčky. V kategórii masky je nominovaná aj Andrea Štrbová (Amnestie).

Medzi nomináciami na najlepší študentský film sa ocitli dva tituly od slovenských tvorcov – Anežka (r. Adam Šoltés) a Sh_t Happens (r. David Štumpf, Michaela Mihályi), ktoré vznikli na českých filmových školách. Slávnostné vyhlásenie víťazov bude 7. marca.

jj

Aktuálne uzávierky

Fest Anča
Uzávierka: 29. 2.

Trinásty ročník Medzinárodného festivalu animácie Fest Anča sa uskutoční 2. až 5. 7. v Žiline. Do jeho súťažných sekcií sa môžu prihlasovať krátke animované filmy, videoklipy, filmy pre deti a študentské filmy.
Viac na www.festanca.sk


Art Film Fest
Uzávierka: 15. 3. (krátkometrážne), 31. 3. (dlhometrážne)

Dvadsiaty ôsmy ročník Medzinárodného filmového festivalu Art Film Fest sa uskutoční v dňoch 19. až 27. 6. v Košiciach. Prihlasovať do dvoch súťažných sekcií sa môžu krátkometrážne (v dĺžke do 30 minút, vrátane študentských filmov) aj dlhometrážne (prvé, druhé a tretie) filmy z celého sveta, ktoré boli vyrobené po 1. 1. 2019.
Viac na www.artfilmfest.sk

jj