Rok 2019: Milión na slovenské filmy

Rok 2019: Milión na slovenské filmy

Číslo v titulku nie je podpora Audiovizuálneho fondu na výrobu slovenských audiovizuálnych diel, tá je niekoľkonásobne vyššia. Je to počet divákov, ktorí prišli vlani do kín na slovenské filmy. Zatiaľ čo v roku 2018 videlo všetky slovenské premiérové filmy 234 446 divákov, vlani ich počet po druhýkrát v histórii prekročil magickú 7-cifernú hranicu.

Pohľad do štatistík prezrádza, že celková návštevnosť v slovenských kinách medziročne stúpla o 9,46 % a počet divákov 6 529 320 je druhý najvyšší v ére samostatnosti. Hrubé tržby vo výške 37 258 401 eur, ktoré medziročne vzrástli o 12,76 %, sú za toto obdobie dokonca najvyššie.

Zatiaľ čo v roku 2018 bol podiel domácich filmov (vrátane nepremiérových titulov a minoritných koprodukcií) na celkovej návštevnosti 4,21 %, v roku 2019 dosiahol vynikajúcich 16,47 %. Bolo to tak aj preto, lebo až tri domáce filmy sa dostali cez hranicu 100 000 divákov. Najnavštevovanejší slovenský film roku 2019 Trhlina videlo 262 588 divákov. Ten sa spolu s novinkami Šťastný nový rok (201 858 divákov) a Loli paradička(123 144 divákov) dostal dokonca i na 6. – 8. priečku v Top 10 divácky najúspešnejších slovenských filmov v ére samostatnosti. Na Loli paradičku bolo zvedavých viac divákov než napríklad na nového Tarantina.

Do kín sa vlani dostalo 43 slovenských celovečerných filmov a pásiem – 27 hraných (z toho 15 minoritných koprodukcií), 14 dokumentárnych (4 minoritné koprodukcie), jeden animovaný film a jedno animované pásmo. Štyri krátke slovenské animované tituly boli uvedené ako predfilmy – Divoké bytosti (SK/CZ, 2019, r. Marta Prokopová, Michal Blaško) pred snímkou LiyanaMusic Box (SK, 2019, r. Joanna Kożuch) pred dokumentom Osamelí bežci: Ideme ďalej, Persona Grata (SK, 2018, r. Daniela Krajčová) pred filmom A dýchajte pokojne a Šarkan (CZ/SK/PL, 2019, r. Martin Smatana) pred snímkou Veľký zlý lišiak a iné príhody.

V rámci putovnej prehliadky Projekt 100 – 2019 mal obnovenú premiéru film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (CS, 1964), ktorý digitálne reštaurovali v Slovenskom filmovom ústave.

Najnavštevovanejším domácim dokumentom bol debut Mareka Slobodníka Afrika na Pionieri so 16 293 divákmi a najúspešnejšou minoritnou koprodukciou bola romantická komédia Lenky Kny Ženská na vrchole, ktorú videlo 69 894 divákov.

Slovenské filmy uviedlo do kín trinásť distribučných spoločností, najaktívnejšou z nich bol tentoraz Continental film s jedenástimi domácimi premiérami. 

Potešiteľné je, že vlani medziročne viac než dvojnásobne stúpla priemerná návštevnosť na jedno filmové predstavenie premiérového 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie, a to z 22,87 diváka v roku 2018 na 49,30 diváka v roku 2019. Najvyššiu priemernú návštevnosť na predstavenie mal z hraných filmov Šťastný nový rok (88,46) a z dokumentov Volanie (32,78).

Zatiaľ čo kedysi stúpala návštevnosť domácich filmov najmä vďaka minoritným koprodukciám, v posledných rokoch je trend opačný. Podiel počtu divákov na slovenských minoritných koprodukciách na celkovej návštevnosti domácich filmov tvoril len 22 % a priemerná návštevnosť na nich bola len 25,42 diváka.

Vlaňajšej filmovej distribúcii na Slovensku sa budeme podrobnejšie venovať v marcovom vydaní Film.sk.

Miro Ulman
foto: TV JOJ

70. Berlinale

Berlín zaujali SlužobníciFREM aj Šarlatán

Do oficiálneho výberu jubilejného 70. ročníka festivalu Berlinale (20. 2. – 1. 3.) sa dostal film Služobníci Ivana Ostrochovského. V ďalších sekciách uvedú aj slovenské minoritné snímky – FREM Viery Čákanyovej a Šarlatán Agnieszky Holland. 

Režisér Ivan Ostrochovský sa do Berlína vracia už po tretí raz. Jeho film Služobníci uvedie festival v novej súťažnej sekcii Encounters, ktorá má ambíciu upozorniť na nové vízie a odvážne diela. Služobníci prinášajú príbeh študentov kňazského seminára v totalitnom Československu v roku 1980. Vedenie seminára sa snaží vyhovieť režimu a bohoslovci tak stoja pred otázkou, či si zvoliť cestu kolaborácie, alebo cestu svedomia za cenu drobnohľadu Štátnej bezpečnosti.

„Chceli sme vyrozprávať príbeh z obdobia komunistickej totality, ktorá sa zmocňovala ľudských charakterov plazivou manipuláciou a prísľubom pohodlnejšieho života. Veľká časť spoločnosti predstierala súhlas s režimom, aby sa tak stala neviditeľnou a súčasne nezraniteľnou. Ak ste však neboli príslušníkom neviditeľnej masy, riskovali ste konflikt s mocou, ktorá vyvolávala existenčný strach a paranoju, aby ovládla slobodnú vôľu ľudí,“ vysvetľuje Ivan Ostrochovský. „Výber nášho filmu do novej sekcie na Berlinale ukazuje, že táto téma je prenosná aj na medzinárodné publikum,“dodáva režisér, ktorý spolupracoval na scenári s Marekom Leščákom a britskou scenáristkou Rebeccou Lenkiewicz.

V hlavných úlohách sa predstavia neherci Samuel Skyva a Samuel Polakovič, ale aj známy rumunský herec Vlad Ivanov, za kamerou stál Juraj Chlpík. Film je koprodukciou Slovenska, Rumunska, Česka a Írska. 

Sekcia Berlinale Forum, ktorá sa zameriava aj na odvážne a experimentálne tituly, uvedie celovečerný debut Viery Čákanyovej FREM. Čákanyová nakrúcala šesť týždňov v Antarktíde. Túto lokáciu si vybrala preto, že navodzuje predstavu sveta, kde človek už nie je hlavným aktérom, ale len jednou zo súčastí ekosystému. Hlavným hrdinom filmu je umelá inteligencia a film sa snaží ukázať svet z jej pohľadu. Takáto zmena perspektívy je dôležitá aj v súvislosti s témou klimatických zmien.

„Natáčanie v Antarktíde bolo fyzicky náročné, ale najväčšou výzvou bolo sprostredkovať ten zvláštny a znepokojivý pohľad neľudskej entity takým spôsobom, aby sa na ňu divák dokázal napojiť,“vysvetľuje režisérka a kameraman Tomáš Klein dodáva: „Predstaviť si pohľad umelej inteligencie bolo ťažké, ak nie nemožné. Čím viac som sa snažil zapojiť hlavu, tým viac som sa vzďaľoval zadaniu.“ Koproducentom česko-slovenského filmu je Ivan Ostrochovský zo spoločnosti Punkchart films.

Novinka Agnieszky Holland Šarlatán vznikla v koprodukcii Česka, Írska, Poľska a Slovenska. Uvedie ju novo koncipovaná sekcia Berlinale Special Gala. Liečiteľa, ktorý vraj pomohol piatim miliónom ľudí, ale sám musel čeliť svojim démonom, stvárnil v príbehu podľa skutočnosti Ivan Trojan, jeho asistenta hrá Juraj Loj. Kameramanom snímky je Martin Štrba, kostymérkou Katarína Štrbová Bieliková a slovenskými koproducentmi Lívia Filusová (Furia Film) a RTVS

Slovenskí filmári budú hosťami aj ďalších podujatí spojených s Berlinale. Producentka Katarína Krnáčová je jednou z porotkýň v rámci projektu Shooting Stars. Desiatku najsľubnejších hereckých talentov z Európy doň vyberá každý rok práve medzinárodná porota. 

Do tréningového programu Emerging Producers, ktorého účastníkov vyberá jihlavský festival a ktorý po jeho Industry programe pokračuje na Berlinale, sa medzi 17 filmárov dostal aj producent a režisér Tomáš Krupa zo spoločnosti Hailstone. Tvorca animovaných filmov Martin Smatana, ktorého Šarkana vlani uviedli na Berlinale, sa tento rok na festival vráti ako účastník Berlinale Talents, programu pre nádejných filmárov.

Počas festivalu sa bude Slovensko prezentovať spolu s Českom a so Slovinskom v stánku Central European Cinema. Ten slúži na prezentáciu tunajšieho audiovizuálneho prostredia a tvorby aj na pracovné stretnutia profesionálov. Zastrešuje ho Slovenský filmový ústav, ktorý na festival pripravil aj katalóg Slovak Films 19 – 20, bulletin Whatʼs Slovak in Berlin? a anglické vydanie mesačníka Film.sk.

Jaroslava Jelchová
foto: Furia Film