Na streche

O potrebe byť potrebný

Jiří Mádl je známy ako herec, ale v roku 2014 debutoval aj ako scenárista a režisér. Jeho film Pojedeme k moři sa stretol s dobrými ohlasmi, získal tri nominácie na Českého leva a Mádla vyhlásili za objav roku na udeľovaní Cien českej filmovej kritiky. Jeho druhý film Na streche, ktorý vznikol v česko-slovenskej koprodukcii, prichádza vo februári do tunajších kín.

Mádlova novinka je z formálnej stránky menej nekonvenčná ako jeho debut, kde prostredníctvom štylizovaných záberov, ktoré sa tvária ako amatérske, podporil rozprávanie z pohľadu detských postáv – malých filmárov, čo bola neľahká scenáristická aj režisérska úloha, ak mal film fungovať a pôsobiť uveriteľne. Snímka Na streche je komplikovaná iným spôsobom. Rozpráva príbeh o zvláštnom vzťahu vietnamského imigranta Songa a starého mrzutého profesora Rypara. Prvého z nich stvárňuje neherec Duy Anh Tran, s ktorým režisér skúšal takmer rok, a druhého skúsený herec Alois Švehlík. Bolo mimoriadne dôležité, aby títo dvaja protagonisti pôsobili vedľa seba prirodzene. „Oni si hneď porozumeli a ja som s nimi oboma skúšal tak dlho práve preto, aby som presne vedel, čo potrebujú,“ ozrejmuje Jiří Mádl, ktorý je ako režisér známy tým, že hercom ich úlohy predhráva. Sám sa však necíti na to, aby vo svojich filmoch aj hral. „Keď režírujem, som v inom stave mysle ako pred kamerou, ledva si zaviažem šnúrky na topánkach, nie ešte aby som sa sústredil na rolu,“ dodáva.

Mádl je podpísaný aj pod scenárom filmu. Začal na ňom pracovať v čase, keď študoval v USA. V New Yorku sa skamarátil s človekom, ktorý mal podobný osud ako hlavný hrdina Song. Scenár vznikal primárne ako príbeh o imigrantovi, ktorý sa v neznámej krajine dostane do problémov. Neskôr z neho vystúpil pán Rypar ako rovnako dôležitá postava. Ten objaví mladého Vietnamca ukrývajúceho sa na streche bytového domu a rozhodne sa mu poskytnúť pomoc a dočasné útočisko. Začnú sa deliť o priestor, čo prinesie množstvo tragikomických situácií. Film stavia na odlišnosti ústrednej dvojice postáv – generačnej aj kultúrnej. Obaja sú však svojím spôsobom outsideri.

Snímka spracúva tému osamelosti – starého človeka na jednej strane a prisťahovalca na druhej. Hovorí aj o potrebe byť potrebný a o tom, že etnická a kultúrna vzdialenosť nemusí byť neprekonateľným problémom, ale môže byť inšpiráciou. Na strecheje príbeh o stretnutí s niekým, koho považujeme za cudzinca, hoci môže byť časťou, ktorá nám chýba. Pokiaľ máte parťáka, môže byť život zatratenca, ktorého nikto nechce, celkom zábavný. Trochu ilegálneho správania s úmyslom niekomu pomôcť je motorom tohto filmu,“vysvetľuje režisér. „Príbeh by mal divákov chytiť drzosťou, humorom a chuťou do života, ktorá zo Songa s Ryparom vyžaruje. Zároveň verím, že všetci by sme boli radi, keby sme boli schopní správať sa tak trochu ako Rypar. Alebo ja teda určite. Koná celkom tak, ako cíti, vtipkuje, vymýšľa, keď sa naštve, vybuchne. Zároveň pomáha, odpúšťa. Je tvrdý a nežný zároveň. Ten kontrast je vždy lákavý,“ dodáva Mádl.

Zo slovenských hercov sa vo filme objavia aj Mária Bartalos a Adrian Jastraban. Kameramanom je Martin Žiaran, maskérkou Michaela Kicková a na kostýmoch sa podieľala Katarína Štrbová-Bieliková.

Na streche (Na střeše, r. Jiří Mádl, Česko/Slovensko, 2019)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 202 483 eur (podpora Audiovizuálneho fondu: 80 000 eur, podpora z RTVS: 73 000 eur)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Jaroslava Jelchová
foto: Continental film

Ostrým nožom

O jednom otcovi a o celom systéme 

Inšpiroval sa vraždou študenta Daniela Tupého na bratislavskom nábreží, ale jeho film nie je biografický. Režisér Teodor Kuhn chce v celovečernom debute Ostrým nožom otvoriť otázku spravodlivosti na Slovensku a jej vymožiteľnosti zo strany bežného občana. Jeho dráma vstupuje tento mesiac do kinodistribúcie.

Ľudovítovi a Zuzane sa v sekunde, keď im na dvere zazvonili policajti, prevrátil život hore nohami. Ich maturujúceho syna Dávida niekto dobodal na smrť. Z útoku sú obvinení štyria ľudia, ktorí sa však pre pochybenie sudkyne dostanú na slobodu. Ľudovít, ktorého hrá Roman Luknár, začne svoj zúfalý boj s veternými mlynmi v podobe slovenskej polície a súdnictva, aby dosiahol spravodlivosť pre svojho mŕtveho syna. Film Ostrým nožom rozpráva v hlavnej línii o osobnej tragédii otca, ktorému sa rozpadá rodina a ktorý sa trápi výčitkami, že jeho vzťah so synom nebol lepší. V druhej vrstve je to výpoveď o spoločnosti a o mocenskom systéme, ktorý môže zničiť obyčajného, bezúhonného človeka.

„Dotklo sa nás to, pretože keď sa incident udial, boli sme s kamarátmi v podobnom veku ako Daniel Tupý. Vnímali sme to tak, že sa to mohlo stať aj nám,“ povedal Teodor Kuhn pre Film.sk na jeseň 2017, keď bol štáb uprostred natáčania.„Chceli sme urobiť archetypálny príbeh o nespravodlivosti, aby sme divákov scitlivovali vo vzťahu k tomu, že na Slovensku naozaj žijú ľudia, s ktorými štát zametá. Celú tú mieru nespravodlivosti sme sa snažili sústrediť do svojho filmu.“K téme chceli so scenáristom Jakubom Medveckým pristúpiť zodpovedne, aj preto prvý rok venovali stretnutiam v snahe zistiť, čo sa vtedy stalo. „Zhovárali sme sa s obeťami, novinármi, lekármi, so znalcami, s právnikmi, ale aj s vagabundmi. Bol som napríklad pri tom, keď si šéf organizovanej skupiny Juraj Ondrejčák, zvaný Piťo, vypočul rozsudok. Naživo je to neuveriteľne charizmatický a vtipný človek. Než som začal rozprávať svoj filmový príbeh, chcel som vedieť čo najviac o jeho skutočnom pozadí. O prípade viem až tak veľa, že sa mi stal akousi osobnou posadnutosťou,“hovorí režisér dnes. Kuhn sa nakoniec rozhodol, že nebude natáčať biografický film. „Rozhodol som sa celý príbeh posadiť do roviny fikcie. Vo filme sa miešajú scény, ktoré sú stopercentným prepisom reality, so scénami, ktoré sa nikdy nestali alebo sa stali v iných prípadoch.“ 

Na svojich predošlých filmoch pracoval zväčša s nehercami, pri novinke Ostrým nožom si zvolil inú cestu. „Tu som potreboval nepriestrelnú istotu pravdivého herectva a nechcel som riskovať. Vzhľadom na tému boli herci veľmi citliví a vychádzali mi v ústrety.“ Najväčšiu zodpovednosť v tomto smere nesie Roman Luknár, ktorý je ako otec Ľudovít s divákom v podstate neustále. Prečo túto úlohu prijal? „Videl som, čo sa v našej spoločnosti deje – že obyčajným ľuďom sa tu stávajú krivdy, a mal som potrebu vyjadriť sa k tomu. My dnes nemáme právny, ale právnický štát, kde každý vie, že si môže odkopírovať diplomovku a získať tak titul. Mal som pocit, že sa k tomu ako občan musím vyjadriť tiež a povedať, že takto sa veci nemajú diať. To nie je demokracia. A hoci ju tu oficiálne máme, demokrati, ako hovoril Masaryk, nám tu chýbajú.“ Jeho filmovú manželku si zahrala Ela Lehotská, mladšiu dcéru Ela Štefunková, zavraždeného syna Dávid Hartl. Okrem nich vo filme stvárňujú väčšie úlohy Jana Oľhová, Táňa Radeva, Marián Mitaš, Miroslav Krobot či raperi Moloch a Momo. 

Za kameru sa postavila Denisa Buranová, ktorá zaujala už filmom Piata loď (r. I. Grófová). Počas nakrúcania Kuhn hovoril, že mal iné predstavy o vizuálnej stránke svojho filmu, ale nakoniec ho kameramanka a scénograf presvedčili, aby zmenil názor. „Chcel som točiť ručnou kamerou a dynamicky, trochu v štýle Dogmy 95. Denisa si zavolala scénografa Michala Lošonského a obaja sa postavili proti tomu. Tou metódou pracovali na predošlých filmoch a už toho mali dosť. Takže sa pohybujem v neznámych vodách, lebo robím hollywoodskym spôsobom záberovania, nakrúcam zo statívov a používam jazdy. Nebola to moja šálka kávy, ale keď vidím tie zábery, som rád, že som sa dal prevalcovať.“

Dráma Ostrým nožom vznikala niekoľko rokov a tvorcovia sa so scenárom zúčastňovali na filmových trhoch a workshopoch. „S námetom na celovečerný debut prišiel za mnou Teodor v roku 2013. Inšpirácia touto kauzou ma hneď veľmi oslovila, pretože v období, keď zavraždili Daniela Tupého, som sa dosť často pohyboval v okolí miesta činu a celkovo to zasiahlo moje okolie a celú generáciu,“ hovorí producent Jakub Viktorín zo spoločnosti nutprodukcia.„Uvedomoval som si, že sa to mohlo stať mne či hociktorému kamarátovi, a teda aj našim rodinám. To bol jeden z dôvodov, prečo sme pri projekte zostali tak dlho a naozaj sme aj s ďalšími spolupracovníkmi intenzívne pracovali na jeho vývoji a ďalších fázach výroby.“

Ostrým nožom (r. Teodor Kuhn, Slovensko/Česko, 2018)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 503 200 eur (podpora Audiovizuálneho fondu: 212 000 eur, podpora z RTVS: 147 580 eur – vecný a finančný vklad)
DISTRIBUČNÉ NOSIČE: DCP

Zuzana Sotáková
foto: nutprodukcia