FEBRUÁROVÉ ŠPECIALITY V SLOVENSKÝCH KINÁCH

Herecké koncerty, režisérska bravúra

Filmotéka Kina Lumière je nielen príležitosťou vidieť kvalitné staršie filmy, ale aj pripomenúť si plynutie času. Vždy ma „vydesí“, keď nájdem v jej programe povedzme tridsať rokov starý film, ktorý si pamätám z čias jeho distribučnej premiéry. Ale čo sa dá robiť, čas nezastavíš...

Februárový program filmotéky je priam opulentnou prehliadkou známych režisérskych mien a divák začiatočník by si ho mal/mohol odsedieť prakticky celý. Teda mal by, keby mohol. Ak si dovolím trochu mu poradiť, bude to určite subjektívne, ale to snáď vyplýva z charakteru tejto rubriky.

Lásky mezi kapkami deště režiséra Karla Kachyňu vznikli v normalizačných sedemdesiatych rokoch a frflošom môže prekážať ich okatá ľavicovosť (zlý veľkopodnikateľ Baťa pripravuje o prácu poctivého remeselníka), ale atmosféra tohto filmu, jeho obrazové kvality, skvelé herecké výkony od barda Vladimíra Menšíka po začínajúceho Lukáša Vaculíka a Terezu Pokornú (a nezabudnuteľná Eva Olmerová ako speváčka), to všetko vytvára príbeh priam biblických rozmerov, ktorý v divákovi rezonuje dlho po poslednom zábere.

Ivu Janžurovú pozná bežný divák zväčša ako komediálnu herečku, ale keď hrá táto dáma dramatickú rolu – to je zážitok! Tak ako v Petrolejových lampách, ktoré podľa literárnej predlohy Jaroslava Havlíčka natočil Juraj Herz, kde Janžurová majstrovsky stvárnila postavu starej dievky Štěpy, dohnanej okolnosťami do manželstva so skrachovaným dôstojníkom, ktorý skrýva osudové tajomstvo. Snímka je nielen hlbokým ponorom do stavu duše protagonistky, ale aj štúdiou dobovej malomestskej morálky a vizuálne presnou evokáciou obdobia secesie (kamera Dodo Šimončič). Svoje herecké majstrovstvo potvrdila Iva Janžurová aj v ďalšom Herzovom filme Morgiana (podľa predlohy Alexandra Grina), kde vytvorila dvojúlohu charakterovo protikladných sestier. Herecký koncert na druhú.

Ostře sledované vlaky boli prvou knihou Bohumila Hrabala, ktorú som čítal – a odvtedy ma Hrabal už nepustil. Nie so všetkými filmovými adaptáciami jeho diel sa viem stotožniť – ale táto Menzelova oscarová určite stojí za to.

Odporúčať diela takých známych režisérov ako Robert Bresson, Andrej Tarkovskij, Alain Resnais či Federico Fellini by bolo nosením dreva do lesa, a tak zo zahraničných filmov len jeden tip – Malá Viera režiséra Vasilija Pičula, sovietsky perestrojkový film o „malej viere“ ľudí ubitých sociálnymi problémami v (ešte stále) sovietskom Rusku. Skvelá ukážka „žánru“, ktorý rád nazývam „ruská depka“.

odporúča filmový publicista Jaroslav Hochel
foto:
ASFK