68. Berlinale

Tlmočník začne svoju púť na Berlinale

Prestížny filmový festival Berlinale uvedie aj vo svojom 68. ročníku slovenské filmy. Uskutoční sa od 15. do 25. februára.

Jeden je rakúsky bonviván so slabosťou pre alkohol a pekné ženy, druhý je slovenský Žid a asketický človek. Toho prvého hrá uznávaný rakúsky herec Peter Simonischek, ktorému vlani udelili Európsku filmovú cenu pre najlepšieho herca za film Toni Erdmann. Toho druhého stvárňuje český oscarový režisér Jiří Menzel. Protikladná dvojica sa stretla vo filme Tlmočník režiséra Martina Šulíka, ktorý mal naposledy v kinách dokument Milan Čorba pred tromi rokmi a z hraných filmov to bol Cigán (2011). Svojrázne roadmovie Tlmočník uvedie festival v sekcii Berlinale Special, ktorá sa zameriava na nové a výnimočné produkcie a vzdáva poctu osobnostiam kvalitnej kinematografie. „Ide aj o filmy, ktoré si zaslúžia špeciálnu pozornosť vzhľadom na aktuálne udalosti,“ charakterizujú sekciu zástupcovia festivalu. Šulíkov film je inšpirovaný knihou Mŕtvy v bunkri spisovateľa a reportéra Martina Pollacka. Opisuje v nej svoj vzťah k otcovi – veliteľovi zvláštnych oddielov SS, ktorý na sklonku roku 1944 pôsobil na Slovensku v okolí Ružomberka. „Chceli sme sa na celý problém pozrieť z dvoch strán, a tak sme Rakúšanovi vymysleli protihráča – postavu tlmočníka, ktorý cez vojnu stratil celú rodinu. Postupne sa pred nami vynorilo akési tragikomické roadmovie, príbeh dvoch starcov, ktorí chcú na konci života pochopiť vlastné životy,“ spresnil v tlačovej správe Martin Šulík. „Keď sme tento scenár s Marekom Leščákom písali, chceli sme, aby nebol len o minulosti, ale aj o prítomnosti Slovenska. Preto sú mnohé epizódy, ktoré sa vo filme odohrávajú, súčasné. Stretávajú mladé dievčatá, ale aj problémy, ktoré dnes na Slovensku sú. Mal by to byť teda pohľad na minulosť, ale už očami súčasníkov,“ povedal režisér pre Film.sk počas vlaňajšieho nakrúcania filmu v Bratislave. Tlmočník vznikol v slovensko-česko-rakúskej koprodukcii a tunajšiu distribučnú premiéru bude mať už 1. marca.

Slovensko bude mať v Berlíne zastúpenie aj v súťažnej sekcii, a to prostredníctvom srbsko-slovenskej animovanej snímky Untravel tvorivej dvojice Ana Nedeljković a Nikola Majdak Jr. Film, ktorý hovorí o patriotizme, turizme a emigrácii, koprodukovali slovenské spoločnosti BFILM a Your Dream Factory a uvedie ho sekcia Generation 14plus, zameraná na tvorbu pre deti a mládež. Vlani mal v príbuznej sekcii Generation Kplus svetovú premiéru film Ivety Grófovej Piata loď, ktorý tam napokon získal ocenenie Krištáľový medveď. Tento rok je Piata loď nominovaná na Cenu Asociácie európskych filmov pre deti, ktorá sa odovzdáva práve počas Berlinale.

Trhové projekcie na berlínskom European Film Market čakajú filmy Nina (r. J. Lehotský), Sloboda (r. J. Speckenbach) a Po strništi bos (r. J. Svěrák).

Počas festivalu sa bude slovenská kinematografia prezentovať v stánku Central European Cinema č. 137, ktorý bude slúžiť aj na pracovné stretnutia filmových profesionálov. Zastrešuje ho Slovenský filmový ústav, ktorý na festival pripravil aj katalóg Slovak Films 17 – 18, bulletin Whatʼs Slovak in Berlin? a anglické vydanie mesačníka Film.sk.

text: Zuzana Sotáková
foto:
IN Film Praha/Garfield film
 

Rok 2017: Viac než milión divákov!

Po rekordnom roku 2016 priniesol ďalší rok slovenskej kinematografii nové rekordy. Hrubé tržby medziročne vzrástli takmer o 19 % a dosiahli vyše 34,5 milióna eur, čo je najviac v ére slovenskej samostatnosti. Celková návštevnosť vzrástla o 18 % na takmer 6,7 milióna divákov a je najvyššia od roku 1993. No a podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti stúpol na kedysi nepredstaviteľných 21 %.

Vlaňajšia rekordná návštevnosť dramaticky zamiešala poradie najnavštevovanejších domácich filmov v ére samostatnosti (aktuálny TOP 10 1993 – 2017 nájdete v rubrike Z filmového diania). Až štyri minuloročné premiéry sa dostali do historického rebríčka a najúspešnejšia z nich – snímka Všetko alebo nič s 340 535 divákmi – dokonca ohrozila druhú priečku zdanlivo nedostižnej Fontány pre Zuzanu 2 (1993). Dva domáce tituly mali návštevnosť viac než 300 000 divákov (Všetko alebo ničČiara) a celkovo štyri sa dostali cez hranicu 100 000 (podrobné výsledky jednotlivých premiérových titulov nájdete v tabuľke). Takáto situácia sa zrejme tak skoro nezopakuje.

Z hľadiska produkcie bol minulý rok takisto rekordný. Vzniklo 27 dlhometrážnych slovenských a koprodukčných snímok (z toho 14 minoritných koprodukcií). A rekordný bol počet premiér. Do kín sa dostalo až 31 slovenských dlhometrážnych filmov – 21 hraných (z toho 10 minoritných koprodukcií), 9 dokumentárnych (z toho 3 minoritné koprodukcie) a 1 minoritný animovaný titul. V distribúcii boli aj dva stredometrážne dokumenty – Hotel Úsvit v réžii Márie Rumanovej a Varga Sone Maletzovej. Dve krátke slovenské animované snímky boli uvedené ako predfilmy – 39 tyždňov, 6 dní režisérskej dvojice Joanna Kożuch a Boris Šima pred filmom Ivety Gŕofovej Piata loďŽltá Ivany Šebestovej pred filmom Out Györgya Kristófa.

Najnavštevovanejším domácim dokumentom bol Mečiar Terezy Nvotovej s 15 621 divákmi. Nvotovej hraný film Špina bol zase s 50 564 divákmi najúspešnejšou minoritnou koprodukciou. A režisér Jan Hřebejk predstavil slovenskému publiku v roku 2017 až tri svoje novinky – Rodinného priateľa, Dezertéra Nápadníka z trilógie Záhradníctvo.

Slovenské filmy distribuovalo do kín desať distribučných spoločností, najaktívnejšia z nich bola opäť Asociácia slovenských filmových klubov so siedmimi domácimi premiérami. Tri produkčné spoločnosti (Peter Hledík – Barok Film, Reminiscencie a Wide Road Films) nasadili svoje filmy do kín priamo, bez spolupráce s klasickým distribútorom a mimo plánu premiér Únie filmových distribútorov SR (tieto filmy sú v tabuľke označené *).

Tešili sme sa, keď priemerná návštevnosť na predstavenie 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie vzrástla z 30,26 diváka v roku 2015 na 31,83 diváka v roku 2016. V minulom roku sa však takmer zdvojnásobila, keďže na majoritne slovenské premiérové tituly prišlo v priemere 61,67 diváka na jedno filmové predstavenie. Najvyššiu priemernú návštevnosť na predstavenie mali hrané filmy Všetko alebo nič (79,34 diváka), Únos (78,48) a Čiara (68,97).

Zatiaľ čo v roku 2016 prišlo do kín na všetky premietané domáce tituly, nielen premiérové, 377 072 divákov, čo bol 6,6-percentný podiel na celkovej návštevnosti, vlani ich prišlo na všetky premietané slovenské filmy takmer štyrikrát viac – 1 431 290. Podiel domácich filmov na celkovej návštevnosti sa zvýšil na 21,37 % a v tomto ukazovateli sa za rok 2017 pravdepodobne zaradíme na popredné priečky v rámci Európskej únie.

Vlaňajšej filmovej distribúcii na Slovensku sa budeme podrobnejšie venovať v marcovom vydaní Film.sk.

text: Miro Ulman
foto:
Všetko alebo nič/Continental film