MILAN LASICA

Dramatik, prozaik, textár, spevák, glosátor, herec, režisér, humorista a moderátor. Jeden z najvšestrannejších divadelných umelcov a mimoriadny profesor inteligentného humoru. Pointológ a brilantný improvizátor. Milan Lasica oslavuje 75 rokov.

Milan Lasica vyštudoval dramaturgiu na VŠMU a od začiatku 60. rokov stvárnil mnoho postáv vo filmoch a v televíznych inscenáciách či seriáloch. Medzi jeho známejšie filmové spolupráce patria Sladké hry minulého leta (r. J. Herz), Srdečný pozdrav ze zeměkoule (r. O. Lipský), Tři veteráni (r. O. Lipský), Utekajme, už ide! (r. D. Rapoš), Vážení přátelé, ano (r. D. Klein), Hanele (r. K. Kachyňa). Najnovšie ho môžete vidieť v snímke Rukojemník (r. J. Nvota) a predstaví sa aj v pripravovanom filme Ondreja Šulaja Agáva. So Satinským sa Lasica tvorivo podieľal aj na dialógoch jednej z divácky najúspešnejších slovenských komédií Pacho, hybský zbojník (r. Martin Ťapák).

„Milan? CLASSICA!“ Tento bonmot Borisa Filana mnohé vystihuje. Domnievame sa, že Lasicova tvorba je čitateľom Film.sk natoľko známa, že môžeme skúsiť profilovať jubilanta cez postrehy jeho známych, kolegov a priateľov.

Scenárista a herec Zdeněk Svěrák, otec nepochybne najvýznamnejšieho Čecha Járu Cimrmana, vidí Milana Lasicu ako Dona Quijota, „ktorého opustil jeho Sancho. Nie je to však rytier smutnej postavy, ale posmutnenej duše. Pripadá mi, že so sebou nosí humor ako štít, ktorým chráni seba i nás pred melanchóliou a úzkosťou. Ako herca ho mám rád pre civilizmus a umenie zahadzovať pointy tak, aby sme si ich sami našli. Ako režisér mi imponuje pokojom a čistotou štýlu. Páči sa mi tiež, že zostal Čechoslovákom bez ohľadu na to, že taký štát už nie je. Páči sa mi tiež, že býva rád lenivý.“

Slovenský herec Boris Farkaš navrhuje, aby sa na Slovensku začala udeľovať pozlátená soška najvšestrannejšieho divadelného umelca. Volať by sa mala MILAN! Farkaš je zároveň skalopevne presvedčený, že by Milan Lasica dostával „samého seba“ ešte pekných pár rokov.

Režisér Juraj Nvota vysvetľuje, že v divadelnej histórii tečú dva prúdy. V tom prvom, skutočne autorskom, je Sofokles, Shakespeare, Molière, V+W, Štepka a povestná značka L+S. Druhý prúd sa snaží autorsky prečítať v cudzích hrách to, čo sám nie je schopný napísať.

Bolek Polívka pasuje Milana Lasicu za objavený exemplár skoro už vymretého druhu comicus intelectualis Milancholicus Clasicus.

No a český herec a moderátor Jan Kraus vidí oslávenca takto: „Zaujímavé na ňom je, že podstatnú časť svojho úspechu, postaveného predovšetkým na inteligentnom humore, si vybudoval a získal v období hromadnej blbosti. Pohyboval sa na vzácnej hrane slobody v období našej neslobody. Žánrom, ktorý je väčšinou menšinový, pretože kladie požiadavky na inteligenciu a vedomosti, si prekvapivo získal väčšinový úspech. (...) Milan Lasica je jedna z veľmi vzácnych výnimiek muža, ktorý sa neponáhľa, no napriek tomu je väčšinou v cieli prvý.”

poznámka: Citované pasáže pochádzajú z knihy 70 rokov © LASICA, zostavil Svetozár Okrucký, vydal PT Marenčin, Bratislava 2010.

Pavla Rachelová ( absolventka audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU v Bratislave )
FOTO: Záber z filmu Utekajme, už ide!, archív SFÚ