Čo dokáže Kandidát

Rok 2013 opäť ukázal, čo dokáže jeden divácky hit. Debut Jonáša Karáska Kandidát mal premiéru síce až v októbri, ale počas niekoľkých týždňov sa s 80 234 divákmi dostal na 7. priečku rebríčka divácky najúspešnejších domácich filmov v ére slovenskej samostatnosti a aj vďaka nemu sa počet divákov domácich filmov medziročne takmer zdvojnásobil.

Z hľadiska produkcie bol rok 2013 s 22 dlhometrážnymi slovenskými a koprodukčnými filmami (z toho len 8 minoritných koprodukcií) najplodnejším v histórii Slovenska. A rekordný bol i počet premiér. Distributéri nasadili do kín 23 dlhometrážnych filmov (15 hraných a 8 dokumentárnych) a 5 pásiem s 27 krátkometrážnymi filmami. Ďalšie dva tituly – Sneh Ivany Šebestovej a Mesiac Ondreja Rudavského – boli uvedené ako predfilmy. Takže diváci mali možnosť vidieť v kinách počas roka 2013 až 52 domácich titulov!

Zatiaľ čo v roku 2012 videlo všetky premiérové domáce snímky len 90 830 divákov, v roku 2013 ich bolo 160 151, čo znamená medziročný nárast 76,32 percenta. Nárast je zhruba rovnaký aj pri porovnaní návštevnosti premiérových čisto slovenských filmov a majoritných koprodukcií. V tomto prípade znamená 126 339 platiacich divákov medziročný nárast 78,65 percenta. Takmer dve tretiny z nich prišli na Kandidáta (63,51 percenta) a tri najúspešnejšie domáce majoritné premiérové tituly (Kandidát, Miluj ma alebo odíď, Kauza Cervanová) videlo dokopy až 81,48 percenta z nich.

Po prudkom poklese priemernej návštevnosti na predstavenie 100-percentne slovenského filmu alebo majoritnej koprodukcie v roku 2012 (21,86 diváka) sme sa v roku 2013 vrátili približne na úroveň roku 2011 (37,59), keď mal premiéru mimoriadne úspešný film Lóve. Vďaka snímke Colette vlani stúpol o takmer 70 percent aj záujem o minoritné koprodukcie a medziročne sa zvýšila i priemerná návštevnosť na predstavenie minoritnej koprodukcie z 12,19 na 17,80 diváka. Úctyhodnú priemernú návštevnosť na predstavenie mali snímky Kandidát (52,86 diváka) a Ako nikdy (52 divákov). Naopak, na štvrté pásmo Kobyliek bolo zvedavých v priemere len 0,67 diváka na projekciu. Priemerné vstupné na domáci film bolo 4,29 eura, čo je takmer o euro menej, než je celkové priemerné vstupné za rok 2013.

Najúspešnejším domácim filmom roku 2013 sa stal spomínaný Kandidát režiséra Jonáša Karáska s 80 234 divákmi. Hranicu 10 000 divákov sa podarilo prekonať už len filmu Mariany Čengel Solčanskej Miluj ma alebo odíď (14 139 divákov) a minoritnej koprodukcii Colette (17 279). Darilo sa i dokumentu Roberta Kirchhoffa Kauza Cervanová, ktorý sa s 8 565 divákmi stal vlani štvrtým najnavštevovanejším slovenským filmom.

V roku 2013 sa už len tri slovenské novinky premietali aj z 35 mm kópií (Ďakujem, dobre, Môj pes Killer a Zázrak) a všetky premiérové tituly okrem Krehkej identity Zuzany Piussi boli dostupné na DCP nosičoch. Filmy prinieslo do kín až 8 distribučných spoločností. Najväčším distribútorom domácej tvorby zostáva s piatimi snímkami a štyrmi pásmami naďalej spoločnosť Continental film. Vzhľadom na uvedené čísla, ale aj na festivalové úspechy môžeme považovať rok 2013 v slovenskej kinematografii za celkom úspešný.

Miro Ulman