Februárové číslo mesačníka o filmovom dianí na Slovensku na niekoľkých miestach hranice Slovenska prekračuje. V prvom rade smeruje k Berlínu, kde sa začína prestížny festival aj so slovenským zástupcom v programe – so Zamatovými teroristami režisérskej trojice Pavla Pekarčíka, Ivana Ostrochovského a Petra Kerekesa. Na rozhovor sme však oslovili mladého filmára Andreja Kolenčíka, ktorý takisto cestuje na berlínsky festival. Vybrali ho do projektu Berlinale Talents a vybrali tvorcu, ktorý má skúsenosti s animovaným, hraným aj dokumentárnym filmom, s reklamou a videoklipmi či s divadelnými inscenáciami. Minulý rok na jeseň sa dostal do kín vďaka Pásmu krátkych filmov/Slovak Shorts I, v rámci ktorého sa premietal jeho dokument Hviezda aj hraná Výstava (ktorú nakrútil spolu s Petrom Begányim). A ak ste si minulý mesiac pozreli vo vysielaní verejnoprávnej televízie dve nové časti z cyklu Slovenské kino, videli ste aj animácie Andreja Kolenčíka. V rozhovore na stranách 18 až 21 sa dočítate, čím všetkým si už prešiel, ale i o jeho plánovanom celovečernom debute Historky z Miletičky.

V téme čísla sa majú sústrediť praktické informácie súvisiace s novým podporným programom Európskej komisie Kreatívna Európa, ktorý združuje programy MEDIA a Kultúra. O šírenie slovenských filmov do zahraničia sa stará aj Slovenský filmový ústav, ktorý spolupracoval s francúzskym vydavateľstvom Malavida už na tretej kolekcii DVD.

V rubrike Recenzia nájdete Folmanov Futurologický kongres, ktorý získal Európsku filmovú cenu za najlepší animovaný film, a von Trierovu Nymfomanku, o ktorej hovorí celá Európa (a vo Film.sk recenzujeme obe časti snímky naraz). Akurát slovenských noviniek je zatiaľ málo. Vo februári to síce vyzeralo sľubnejšie, ale napokon bude mať premiéru len jeden titul – dokument Všetky moje deti. No aj v ňom sa režisér Ladislav Kaboš venuje téme, ktorá sa netýka iba Slovenska.

Daniel Bernát