Pripomenú Slivku, pokrstia Urca, potom zaznie Punk

Špeciálnou projekciou filmu Punk je hned!, spojenou s koncertom autora jeho hudby Davida Kollara, vyvrcholí tohtoročný Týždeň slovenského filmu. Opatrenia proti pandémii ho nielen posunuli z úvodu roka na záver, ale aj rozdelili na dve polovice. Prvú na prelome októbra a novembra tvorili online projekcie filmov, ktoré získali národnú filmovú cenu Slnko v sieti. Teraz prišiel rad na „sprievodné podujatia“, medzi nimi tradičné panelové diskusie s hodnotením domácej produkcie, ale aj krst knihy o Rudolfovi Urcovi a udeľovanie Ceny Petra Mihálika.

Program sprievodnej časti Týždňa slovenského filmu sa začne v bratislavskom Kine Lumière v pondelok 7. decembra a potrvá do piatka 11. decembra. „Ešte vo februári tohto roka bol sprievodný program veľmi bohatý. Začínal sa už o desiatej dopoludnia a končil sa v noci. V redukovanej podobe sme ponechali aspoň tie klasické podujatia,“ povedal dramaturg Týždňa slovenského filmu Miro Ulman. Napriek jeho slovám čaká návštevníkov Kina Lumière celkom pestrá zostava podujatí. Všetky sú otvorené pre verejnosť a panelové diskusie možno sledovať aj online na www.kino-doma.sk.

K tým najatraktívnejším patria bilančné panelové diskusie. Ich moderátorkou bude spoluautorka Dejín slovenskej kinematografie, filmová historička Jelena Paštéková a už v pondelok 7. 12. zhodnotia slovenskú hranú tvorbu roku 2019 Zuzana Mojžišová a Roberta Tóthová. Začiatok diskusie s plánovaným trojhodinovým trvaním je o 14. hod. O deň neskôr sa v rovnakom čase začne diskusia o dokumentárnom filme, ktorú uvedú príspevky Evy Filovej a Adama Straku. Animovaný film príde na rad až v piatok a venovať sa mu budú Eva Šošková a Patrik Pašš mladší. Aj tento rok bude samostatná diskusia venovaná slovenskej filmovej vede a kritike. V stredu ju otvorí príspevok Mateja Sotníka a súčasťou bloku na túto tému bude aj okrúhly stôl venovaný zborníku Abecedár slovenského filmu. Jeho ambíciou je prostredníctvom vybraných hesiel predstaviť pri príležitosti osláv 100. výročia vzniku slovenskej kinematografie v roku 2021 nielen to najpodstatnejšie, najživšie a najprogresívnejšie, čo v nej doteraz vzniklo, ale všímať si aj menej známych filmárov alebo diela, ktoré dokážu prekvapiť i znalcov. Vydanie zborníka bude vyvrcholením celoročnej filmovej prehliadky v réžii Filmotéky SFÚ v Kine Lumière. 

Štvrtok bude na Týždni slovenského filmu patriť dvom osobnostiam domácej kinematografie. Jednou z nich je režisér a dramaturg Rudolf Urc, ktorý je doma v mnohých ďalších profesiách spojených s filmom. Jeho žánrovo a profesijne rôznorodú filmovú kariéru mapuje zborník Rudolf Urc – tvorca a interpret histórie. O 17. hod. ho za účasti Urca, filmového historika Václava Maceka a režiséra Martina Šulíka pokrstia. Urcovi kolegovia z oblasti filmovej praxe i teórie v zborníku vykresľujú komplexný portrét filmára, ktorý vlani za svoj prínos slovenskej filmovej vede získal Cenu Petra Mihálika. Pri tej príležitosti sa konal odborný seminár, ktorý bude tento rok venovaný aktuálnemu laureátovi tejto ceny. Martina Slivku ocenia in memoriam a s Urcom ho spája podobne široký záber. O priekopníkovi etnografickej línie slovenského dokumentarizmu, ktorý sa venoval aj filmovej teórii a stál pri vzniku filmovej fakulty VŠMU, budú na seminári pod taktovkou teoretičky a historičky filmu Evy Filovej rozprávať z rôznych perspektív aj scenárista Ondrej Šulaj, dokumentaristi Mario Homolka, Tomáš Hučko či Marek Kuboš. Seminár sa začína o 13. hod., večer priblíži Slivkovu tvorbu výber z jeho filmov a dokument Martin Slivka – Muž, ktorý sadil stromy (2007) v réžii Martina Šulíka. 

Bodku za celým podujatím dá piatková projekcia filmu Juraja Šlauku Punk je hned! v špeciálnej verzii bez hudby. Tá totiž zaznie naživo v podaní jej autora, skladateľa a gitaristu Davida Kollara, ktorý za film získal Slnko v sieti. Živá hudba však nebude presne kopírovať tú, ktorá znie vo filme. „Chceme ukázať ľuďom, ako dokáže hudba v dobrom zmysle slova zmanipulovať pohľad na postavy vo filme a ich činy. Predstaviť ich trochu v intímnejšom svetle. Z hlavnej postavy neurobiť toho veselého hrdinu, ale dostať sa mu viac pod kožu,“ povedal Kollar.

mak
foto: archív SFÚ

Čakanie na multikiná aj na jasné pravidlá hry

Nečakaná možnosť otvoriť od polovice novembra opäť kiná zaskočila ich prevádzkovateľov aj filmových distribútorov, ktorí už mesiace improvizujú a snažia sa reagovať na novú, vždy však neistú situáciu. Služobníkov Ivana Ostrochovského uvedú kiná v distribučnej premiére napokon ešte tento rok. V niekoľkých špeciálnych projekciách premietnu aj Žaby bez jazyka Miry Fornay. Do distribúcie však vstúpia až na budúci rok, podobne ako Muž so zajačími ušami Martina Šulíka.

Distribútori, najmä tí, ktorí počítajú straty spojené s presunom premiér a kampaňami k nim, sú vo vyjadreniach o nových dátumoch premiér opatrní. Takisto mnohé kiná sa s otváraním neponáhľali. Okrem zákazu predaja občerstvenia bola za ich zdržanlivosťou aj situácia vo svete a presun premiér atraktívnych zahraničných snímok. Na otvorenie väčšiny prevádzok, ku ktorému malo dôjsť 10. decembra, kedy sa s výnimkou siete kín Cinema City, mali otvoriť aj viacsálové kiná, čakali distribútori väčších domácich produkcií. Plánovane premiéry si však okrem otvorených kín vyžaduje aj stabilizovanú situáciu a jasné, vopred stanovené pravidlá. Tie v posledných mesiacoch chýbali. „Pre zodpovedné otvorenie kín je nevyhnutné oprieť sa o jasnú prognózu pozitívneho vývoja a o jasne formulované podmienky s perspektívou aspoň niekoľkých týždňov,“ písali pred časom v spoločnom vyhlásení Združenie prevádzkovateľov kín a Únia filmových distribútorov SR. Zatváranie a otváranie kín v posledných mesiacoch sa totiž neopieralo o žiadne jasné a vopred stanovené pravidlá. 

Ako prvá z distribučných spoločností zareagovala na postupné novembrové otváranie kín Asociácia slovenských filmových klubov (ASFK). „Tento rok sme nestihli odpremiérovať viac ako desať žánrovo odlišných titulov. Rozhodli sme sa teda nečakať a ponúknuť viacero z nich postupne divákom. Veríme, že kvalitné klubové filmy ich potešia. Nevieme, ako sa bude situácia s kinami vyvíjať, no v tejto chvíli ju považujeme za nádejnú,“ povedala Lucia Mandincová z ASFK. Prvým slovenským premiérovým titulom po jesennom znovuotvorení kín bola 26. novembra festivalovo úspešná krátka slovenská koprodukčná snímka Sh_t Happens Davida Štumpfa a Michaely Mihályi. Do distribúcie vstúpila ako predfilm poľskej drámy z prostredia cirkvi o kľukatých cestách viery a falošnom kňazovi Corpus Christi (r. Jan Komasa). Ak budú kiná fungovať v aktuálne nastavenom režime, ASFK plánuje 3. decembra uviesť minoritnú koprodukciu Modelár Petra Zelenku o dvoch kamarátoch, ktorí prevádzkujú požičovňu dronov. Detských divákov čaká v kinách od 3. decembra aj koprodukčný animovaný film Cez palubu! Filipa Pošivača a Barbory Valeckej. Uvádza sa ako predfilm animovaných dobrodružstiev dvojice medveďov z českej poviedkovej snímky Maškrtné medvedie príbehy (r. Kateřina Karhánková, Alexandra Májová). Premiéra dokumentu Komúna Jakuba Julényho sa z decembra presunula na február a až na budúci rok príde do kín aj dokument Vladislavy SárkányTo ta monarchia.

K najočakávanejším domácim filmom roka patria Služobníci Ivana Ostrochovského. Čiernobiela snímka z prostredia kňazského seminára reflektuje praktiky bývalého režimu presakujúce aj do cirkevných inštitúcií. Vo svetovej premiére sa premietala začiatkom roka na Berlinale, potom ju mala do slovenských kín uviesť distribučná spoločnosť Filmtopia. Jej riaditeľka Silvia Učňová Kapustová vysvetľuje, že od vypuknutia pandémie posúvali premiéru už dvakrát. Film medzitým uviedli 

viaceré festivaly a na konte sa mu kopia ocenenia. „Spraviť kampaň, potom ju stiahnuť, keď je zaplatená alebo predplatená, keď máte dohodnuté médiá a partnerstvá, je veľmi náročné, a to nielen čo sa týka finančných strát,“ hovorí riaditeľka Filmtopie. S plánom premiéry to donedávna vyzeralo tak, že sa uskutoční až budúci rok, preto Filmtopia ponúkla možnosť naprogramovať film v špeciálnej predpremiére od 3. do 9. decembra kinám, ktoré napriek ťažkej situácii otvorili. Keďže neskôr sa k nim pridali aj viacsálové kiná po celom Slovensku, Služobníci stihli premiéru ešte tento rok 10. decembra. 

Filmtopia distribuuje aj minoritnú snímku Bohdana Slámu Krajina ve stínu o vzťahoch medzi ľuďmi v pohraničnej oblasti na pozadí režimov fašizmu a komunizmu. Tá má stále premiéru presunutú na budúci rok (14. januára) a odkladaný dokument Zuzany Piussi V hmle, ktorý sa venuje stavu spravodlivosti na Slovensku, by sa podľa slov distribútorky mohol v kinách objaviť na jar.

S filmom Služobníci sa preto rozhodli počkať, kým sa neotvoria všetky kiná vrátane multikín a oficiálnu premiéru plánujú až na budúci rok. Zároveň by však chceli vyjsť v ústrety kinám, ktoré aj napriek ťažkej situácii otvorili, a ponúknuť im možnosť naprogramovať film v špeciálnej predpremiére od 3. do 9. decembra. „Ako nezávislý distribútor si môžeme dovoliť takéto výnimky a atraktivity pre divákov na rozdiel od štúdiových distribútorov,“ dodáva riaditeľka Filmtopie. Na rovnaké podmienky ako so Služobníkmi čaká spoločnosť aj so slovenskou minoritnou snímkou Krajina ve stínu Bohdana Slámu. Do kín príde najskôr na budúci rok. Odkladaný dokument V hmleZuzany Piussi, ktorý sa venuje stavu spravodlivosti na Slovensku, by sa podľa slov distribútorky mohol do kín dostať na jar.

Film Miry Fornay Žaby bez jazyka o začarovanom kruhu domáceho násilia a vzorcoch ľudského správania, ktorý formálne pracuje s mechanizmami počítačovej hry, mal svetovú premiéru na filmovom festivale Black Nights v Tallinne ešte v roku 2019. Do slovenských kín mal prísť na jar, špekulovalo sa aj o letnom termíne, až kým jeho cestu k slovenským divákom v októbri nezastavili protipandemické opatrenia. S distribúciou sa čaká až na budúci rok, ale film bol uvedený v rámci jesenných Ozvien Febiofestu a podľa slov Tomáša Janíska zo spoločnosti CinemArt SK budú mať Žaby bez jazyka ešte niekoľko projekcií v rámci plánovaného pokračovania ozvien. 

Dvakrát sa prekladala aj premiéra očakávaného nového filmu Martina Šulíka Muž so zajačími ušamio spisovateľovi šesťdesiatnikovi, ktorý začne počuť, čo si o ňom ľudia myslia. Vo svetovej premiére ho uviedol a zároveň ocenil tohtoročný Varšavský filmový festival. Do domácich kín príde takisto až na budúci rok. „Protipandemické opatrenia prišli tesne pred spustením marketingovej a distribučnej kampane k filmu, takže sme všetko včas zastavili,“ ozrejmuje Denisa Biermannová zo spoločnosti Garfield Film. Náhradný termín slovenskej premiéry je zatiaľ 11. februára 2021. „Pokiaľ sa súčasná situácia nezmení a bude otvorených len pár kín, s filmom do distribúcie nepôjdeme. Ak by sa otvorili aj ďalšie jednosálové kiná a neotvorili by sa multiplexy, poradíme sa s producentmi a s režisérom, či film pustiť aj za takýchto okolností. Ale multikiná by sme nechceli vynechať,“ ozrejmuje Biermannová. 

Dokument Králi videa Lukáša Bulavu, ktorý prináša nostalgicko-zábavný pohľad na pirátske kopírovanie zakázaných západných filmov v bývalom Československu a fenomén rýchlodabingu, mal prísť do kín po festivalovom uvedení na Cinematiku, kde získal cenu divákov. Podľa slov Petra Gašparíka zo spoločnosti Continental Film príde do kín „po otvorení väčšiny trhu. Presný dátum, či už na konci roku 2020, alebo na začiatku roku 2021, bude otázkou dohody medzi distribútorom a producentom filmu.“ Aktuálne sa v pláne premiér nachádza s dátumom 17. december, čím sa zaradil medzi odložené tituly, ktoré svoje uvedenie, ak sa medzitým situácia nezmení, stihnú ešte tento rok. Na konci roka kiná pôvodne očakávali aj film Správa Petra Bebjaka, ktorý presunuli na 28. januára 2021. „Ide o štvrtok nasledujúci po Medzinárodnom dni pamiatky obetí holokaustu, a teda najpríznačnejší dátum na uvedenie snímky s podobnou tematikou. Veríme, že situácia bude v tom čase dostatočne stabilizovaná, aby sme novú drámu Petra Bebjaka mohli nasadiť do širokej distribúcie,“ vysvetľuje Peter Gašparík zo spoločnosti Continental film. Snímka o príbehu slovenských židov, ktorým sa podarilo ujsť z nemeckého koncentračného tábora Osvienčim, je slovenským zástupcom v súboji o Oscara v kategórii cudzojazyčných filmov.

 Slovenská minorita Smečka českého režiséra Tomáša Polenského je tínedžerská dráma z hokejového prostredia s témou šikany. Podľa Petra Nováka zo spoločnosti Bontonfilm chcú s premiérou počkať na otvorenie multikín. Mladí diváci, pre ktorých je snímka určená, totiž sledujú filmy najmä tam. Koncom roka mal prísť do kín aj film Perinbaba a dva svety režiséra Juraja Jakubiska. Premiéra je predbežne plánovaná v prvej polovici roku 2021. Na budúci rok sa presunula aj snímka Známi neznámi. Slovenskú verziu komediálneho príbehu o tom, čo sa stane, keď sa hostia na oslave musia so všetkými podeliť o prichádzajúce správy a telefonáty, nakrútila debutujúca režisérka Zuzana Marianková. Snímka s Táňou Pauhofovou, Tomášom Maštalírom, Petrou Polnišovou a viacerými českými hviezdami čaká podľa všetkého takisto na multikiná.

V prípade titulov distribučnej spoločnosti Film Expanded ide viac ako o otvorenie multikín o celkové otvorenie spoločenského života. Jej distribučné stratégie totiž často počítajú so sprievodnými podujatiami. Od jari budúceho roka plánujú podľa slov Mateja Sotníka z Film Expanded postupne uviesť premiéry autorských dokumentov štyroch režisérok. Diváci sa v prvej polovici roku 2021 môžu tešiť na dokumentárnu esej Barbory Sliepkovej Čiary, ktorá poetickým spôsobom tematizuje urbánny kontext postsocialistickej Bratislavy, aj na film The Sailor Lucie Kašovej z prostredia prístavu starých lodí a námorníkov na ostrove v Karibiku. Oba filmy sú debuty a autorky ich vyvíjali na workshope dok.incubator. Film Expanded uvedie do kín aj slovenskú minoritu českej režisérky Eriky Hníkovej Každá minúta života a druhý celovečerný film Viery Čákanyovej Biela na bielej, ktorý vznikol popri nakrúcaní jej debutu v Antarktíde. Všetky tituly majú podľa Sotníka zaujímavé festivalové vyhliadky. Festivalovú premiéru má zatiaľ za sebou iba Biela na bielej, ktorá Sotníkove slová potvrdzuje. Na festivale v Jihlave v októbri zvíťazila v hlavnej súťažnej sekcii Opus Bonum.

Jaroslava Jelchová
foto: Garfield Film

December v znamení krátkeho filmu

Deň zimného slnovratu bol ako najkratší deň roka symbolicky vyhlásený za svetový deň krátkeho filmu. Na Slovensku si ho pripomíname už piatykrát projekciami krátkometrážnych titulov, ktoré sa uskutočnia v bratislavskom Kine Lumière (18. – 19. december) aj vo vybraných kinách na Slovensku (16. – 19. december). Do distribúcie vstupujú aj krátke tituly Cez palubu! a Sh_t Happens.

„Slávnosť krátkeho filmu nadväzuje na podujatie, ktoré vzniklo vďaka medzinárodnej iniciatíve Deň krátkeho filmu. Tá prináša do rôznych kútov sveta krátke filmy v rozličných podobách a formách,“približuje pre Film.sk Soňa Balážová z občianskeho združenia Disco Sailing, ktoré podujatie organizuje v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom a s ďalšími partnermi. 

Hlavný program sa uskutoční v Kine Lumière, kde sú počas dvoch dní plánované projekcie piatich filmových blokov. V premiére uvedú magisterskú snímku Kto chce byť hrdina? režisérky Martiny Buchelovej. Jej hlavným hrdinom je režisér reality show, ktorý hrdinom byť netúži a je tesne pred nervovým zrútením.

Blok slovenských filmov, ktorý organizátori nazvali Projekt: Výlet, ponúkne tituly Fragment 0 (r.Michal Žilinský), Ospalky (r. Kateřina Hroníková), Yours (r. Pavol Čižmár), Journey (r. Marek Jasaň), Oslobodenie (r. Paula Reiselová) a Pozdrav z Nigérie (r. Peter Hoferica), ktoré spája téma cesty v rôznych podobách. „Mega obrázky dospievania, bordelu a nudy“ prinesú slovenské krátke snímky venované tínedžerským témam. Študentské filmy Ku hviezdam Štefánie Lovasovej, [: “If we die tomorrow” :] – Sára, Emma a obrázky dospievania Leny Kušnierikovej a Nuda Alice Bednárikovej budú uvedené spolu s titulom Hypnos Terezy Havadejovej, videoklipom Chaos Control (r. Alek Binder) a experimentom Bordel na prírodno (r. Eva Sajanová), ktoré vznikli počas letného online workshopu Lektvar, organizovaného združením Desant.

Minútu denne je názov bloku tanečných filmov a videoklipov. „Štúdia hovorí, že by sme mali tancovať aspoň minútu denne. Prečo? Odpoveď nájdete v kinosále,“ približujú organizátori. Okrem iných v bloku uvedú aj experiment Vymezení Terezy Vejvodovej, ktorý sa objavil v tohtoročnom programe jihlavského festivalu a podľa slov autorky tematizuje dialóg priestoru s ľudskou identitou. Samostatný blok vznikol v spolupráci s platformou Girls in Film Prague a tvoria ho diela nastupujúcej generácie filmárok z celého sveta.

Pre mimobratislavské kiná si organizátori pripravili blok nazvaný Masa, moc a šťastné happy endy, ktorý tvoria hrané tituly R + J (r. Martina Buchelová), Pochod (r. Michal Blaško), Manifest pohŕdania(r. Kristián Grupač), animované snímky Ver mi (r. Zlata Golecová) a Music Box (r. Joanna Kożuch) a dokument Požiarne hlásenie (r. Katarína Jonisová).

Pred rokom uviedli na Slávnosti krátkeho filmu česko-slovensko-francúzsky titul Sh_t Happens (r. David Štumpf a Michaela Mihályi), ktorý koncom novembra vstúpil do slovenskej distribúcie ako predfilm k poľskej snímke Corpus Christi (r. Jan Komasa). Vtipný príbeh o vyčerpanom inštalatérovi, jeho frustrovanej manželke a zúfalom jeleňovi mal svetovú premiéru vlani v Benátkach a Slovensko sa vďaka nemu prvýkrát v samostatnej histórii dostalo do programu amerického festivalu Sundance. Vďaka francúzskemu koproducentovi sa film zase dostal do užšej nominácie dvanástich titulov na francúzsku filmovú cenu César v kategórii krátky film. Zároveň sa v obdobnej kategórii uchádza aj o oscarovú nomináciu. „Sme veľmi radi, že slovenská animovaná tvorba dosahuje skvelé výsledky aj v zahraničí a tým prezentuje mladé slovenské talenty. Konkurencia v boji o Césary a Oscary je veľká, ale pevne verím, že náš film sa dokáže presadiť,“ reagoval pre Film.sk slovenský producent filmu Peter Badač (BFILM). Do pätice nominovaných na Césara sa film nakoniec nedostal, oscarové nominácie vyhlásia vo februári. „Ani jeden z krátkometrážnych filmov z našej produkcie nezostal len pri festivalovom uvedení. Vidíme záujem VOD platforiem, ako Vimeo alebo DAFilms, o naše filmy prejavujú záujem televízne stanice zo zahraničia, ktoré krátke animované filmy nakupujú. Naše snímky Sh_t Happens a Untravel vysielala televízia Arte, Šarkana uviedli v medzinárodnej televízii Canal+,“hovoril v októbri v rozhovore pre Film.sk producent Peter Badač, kde prízvukoval, že koprodukčný partner pre neho nie je len niekým, kto dodá nejaké financie navyše. Koprodukcia len z finančných dôvodov je pre producenta veľkou komplikáciou. Dôležité je, že medzinárodné koprodukcie otvárajú našim projektom dvere na ďalšie trhy.“

Ďalšia krátka snímka, ktorá v tomto čase vstupuje do distribúcie, je určená pre detských divákov.Česko-slovenskú koprodukciu Cez palubu! Filipa Pošivača a Barbory Valeckej uvedú kiná ako predfilm českej animovanej snímky Maškrtné medvedie príbehy (r. Kateřina Karhánková, Alexandra Májová). Cez palubu! má byť pilotným dielom nového animovaného seriálu. Jeho hlavnými hrdinami sú spomalený chameleón a vypĺznutý vták kivi. „Hľadali sme neštandardné charaktery. Vybrali sme si chameleóna, lebo je pomalý, trochu škaredý a rozhodne to v prvom pláne nie je maznáčik na hranie. Zároveň však vyzerá vtipne. Kivi je zase zdanlivo bezvýrazný vták, ktorý sa vyznačuje rýchlym behom a dobrým čuchom, ale inak nie je veľmi páčivý, napríklad ako typické africké zvieratá, ktoré im vo filme robia protiváhu. Celkové výtvarné ladenie sme chceli odlíšiť od toho, čo sa dá vidieť v televízii, od istého druhu mainstreamu,“ vysvetlil v lete pre Film.sk režisér, výtvarník a spoluautor námetu Filip Pošivač. Viac o krátkej snímke Cez palubu!, ktorá je v kinách od 3. decembra, si môžete prečítať vo Film.sk č. 6/2020.

Jaroslava Jelchová
foto: FTF VŠMU, BFILM, nutprodukcia

Čo ukrýva tajomný svet pod vodou?

Aj pod vodu zoberie divákov nová vianočná rozprávka O liečivej vode, ktorú počas Štedrého večera uvedie RTVS na Jednotke. Počas jej nakrúcania využili filmári prelomovú technológiu veľkoformátovej LED steny.

„Rozprávka O  liečivej vode mala neštandardne vysoké technické nároky, pretože takmer všetky hlavné postavy museli mať dablérov. Kvôli jazdám na koňoch, pádu do vody, bitkám, výbuchom a podobne. Ešte som sa nestretol so scenárom, ktorého realizácia by bola taká nákladná. Mnoho kostýmov a doplnkov sa preto muselo špeciálne vyrábať. A to minimálne v dvoch kompletných sadách! „Zároveň nám to ale, paradoxne, rozviazalo ruky a dovolilo, aj vďaka zaujímavej kamere, vytvoriť vizuálnu stránku, aká sa bežne pri vianočných rozprávkach nevidí. Z výsledku sa celkom teším.“hovorí pre Film.sk kostýmový výtvarník Ján Kocman, ktorý sa podieľal aj na seriáli o Márii Terézii. Rovnako ako hlavný kameraman rozprávky Tomáš Juríček. „Ak by sme nepočítali Máriu Teréziu, tak je to prvá rozprávka, ktorú som nakrúcal. Rozprávka si zvyčajne vyžaduje  formálne plnšie výpravné scény, takže pre kameru býva náročnejšie naplniť tieto potreby, hlavne keď financie majú svoje limity. Špeciálne v tejto rozprávke máme viac náročných scén spojených s vodou a to skoro v každej jej podobe. Okrem snehu a ľadu sme mali hádam všetko,“ hovorí kameraman. 

Kulisu rozprávky tvoria viaceré atraktívne pamiatky. Nakrúcalo sa na Hrade Červený kameň, na zámku v Smoleniciach aj na Bojnickom zámku. Ten filmárom poskytol nielen vyzdobenú sálu a komnaty, ale aj podzemné chodby. Ďalšie scény sa točili vo Vodnom kolovom mlyne Tomášikovo. Najväčšou výzvou však bolo pre filmárov vytvorenie ríše pod vodou. Istý čas uvažovali o využití Dobšinskej ľadovej jaskyne, riešenie napokon našli v prelomovej technológii „virtual set“, ktorá sa používa v amerických sci-fi filmoch. Technológia funguje na princípe veľkoformátovej LED steny, ktorú postavili na mieru pre potreby rozprávky v kultúrnom dome v Bernolákove. Na stenu sa premieta vopred pripravený obsah, ktorý tvorí prostredie okolo hercov. V tomto prípade išlo o svet pod vodnou hladinou. Oproti tradičnému zelenému plátnu, ktoré sa na dané účely takisto využíva, má LED stena podľa tvorcov výhodu v tom, že znižuje post-produkčú náročnosť a ponúka uveriteľnejšie vymodelovanie okolitého sveta. Aj vďaka synchronizácii LED steny s čipom v kamere.

Dej rozprávky sa odohráva v kráľovstve, ktoré veky žije v súlade s tajomným svetom vôd. Ten je ľudským očiam neviditeľný. Keď však dcéra spravodlivého kráľa Juraja ochorie, vládkyňa vodného sveta princeznej Hanke pomôže a daruje kráľovi vodu, ktorá vylieči každú chorobu a zahojí každú ranu. Nesmie sa však dostať do rúk podlého a sebeckého človeka. Lenže kráľov brat Filip a jeho manželka Henrieta majú s vodou iné plány. Princeznú Hanku stvárňuje mladá česká herečka Darija Pavlovičová, jej otca Marián Mitaš, zlomocnú mrchu Henrietu si s chuťou zahrala Zuzana Kanócz a svetu pod vodou vládne Linda Rybová. 

Rozprávka vznikla v produkcii TRIGON PRODUCTION, koproducentami sú RTVS a Česká televízia. „Bez spolupráce, napríklad v koprodukcii českými tvorcami, by ani jedna strana nedokázala vytvoriť nákladnú rozprávku, ktorá by mohla konkurovať výpravným zahraničným projektom,“ hovorí producent Patrik Pašš z Trigonu, ktorý si cení nielen ekonomický, ale aj kultúrny aspekt koprodukcií. 

„Dôraz sme kládli  na to, aby lokácie, kostýmy, výprava boli vizuálne príťažlivé  a preto sme sa výtvarne inšpirovali  obdobím historizmu 19. storočia, kde  sa využívali rôzne štýly z predchádzajúcich storočí,“ hovorí na záver režisér rozprávky Ján Sebechlebský. „Predovšetkým sme museli vytvoriť imaginárny svet, v ktorom sa dej rozprávky odohráva, a to nielen po vonkajšej stránke. Museli sme si predstaviť a vytvoriť aj vnútorný svet postáv, ktoré tam žijú. Samozrejme, popri tom je treba vždy myslieť na to, že filmové stvárnenie  musí byť zaujímavé a zároveň zrozumiteľné skoro pre všetky generácie,“ dodáva filmár, ktorý je spolu s Michalom Pusztayom aj spoluautorom scenára.

mak