MIDPOINT TV LAUNCH

V Banskej Štiavnici sa v dňoch 10. až 17. 11. konal medzinárodný workshop MIDPOINT TV Launch, na ktorom sa zúčastnil aj slovenský tvorivý tím s projektom minisérie Convictions.

S režisérkou Terezou Nvotovou nadväzujeme na našu úspešnú spoluprácu na Špine a s jedným z pripravovaných projektov sme sa rozhodli prihlásiť do výzvy MIDPOINTTV Launch. Zaujalo nás na nej, že je určená pre projekty v ranom štádiu, keď sa ešte len utvára štruktúra, formát, postavy, prostredie seriálu... S minisériou Convictions sme sa dostali do skupiny Maggie Murphy, ktorá má dlhoročné skúsenosti s vyvíjaním seriálov v medzinárodnom kontexte, viedla mnohých svetovo uznávaných scenáristov a je zapálenou pedagogičkou – v minulosti na UCLA, teraz na Loyola Marymount University. Spolu s nami pracovali na vývoji pilotných častí svojich seriálov ďalšie dva tvorivé tímy s účastníkmi z Grécka, Rumunska, Talianska a USA.

Práca sa začala vlastne ešte pred samotným workshopom, keď sme mali vypracovať úlohy. Išlo o analýzu troch seriálových pilotov, ktoré Maggie vybrala tak, aby pokrývali všetky žánre projektov našej skupiny. Otázky boli smerované na hlavných hrdinov a ich „cestu“, na antagonistov aj na rozličné linky, ktoré sú v pilote načrtnuté, aby sa neskôr v sérii rozvili.

Najprínosnejšou časťou intenzívneho týždňa boli z môjho pohľadu práve stretnutia s Maggie a jednotlivé bloky vlastného písania. Páčilo sa mi, že Maggie si nechala čas na to, aby sme sa všetci aspoň trochu spoznali: prvé stretnutie bolo o nás ako ľuďoch a až potom o našom vzťahu k téme, látke, s ktorou prichádzame. To, že o sebe vieme niečo osobné, vytváralo v skupine spoluúčasť a dôveru, s ktorou sa potom ľahšie pracuje v kreatívnom tíme.

To intímne je pre Maggie základom, ktorý hľadá pri každom projekte, či už ide o návrat štyridsaťročného bývalého väzňa na ostrov Mykonos, kde musí pomstiť smrť svojej ženy (Paradise), o zakladateľku hotela pre „náhradné matky“, ktorej budúcnosť ohrozí tragická udalosť (Babyland), alebo o príbeh Žo Langerovej, ktorá sa rozhodla verne stáť po boku svojho muža, oddaného myšlienke komunizmu, ktorého práve komunisti uväznili (Convictions).

Hľadaniu osobnej vášne pre projekt a jeho protagonistov sa venovala veľká pozornosť, až od nej sme sa odrazili k téme. Zaujímavé je, že na rozdiel od praxe, akú poznám, chce Maggie mať k projektu už na začiatku vytvorenú veľmi krátku synopsu na navnadenie diváka – tzv. logline. Keď ju máte jasnú, povedie vás, ak sa neskôr pri písaní pilota či celej série stratíte. Od postáv, témy a loglinu sme nakoniec prešli k samotnej štruktúre. Maggie má svoju metódu založenú na tom, že ak si zamilujete postavy, dej sa stáva druhotným. Neznamená to, že by sme neboli zasvätení do štruktúry. Je šesťaktová, stavia na tom, aby bol v pilote predstavený najmä hlavný hrdina a jeho svet, v ktorom sa stupňujú a vrstvia dramatické situácie podliehajúce hlavnej téme. Je to náročná úloha a možno aj preto bolo dobré, že hneď po ranných trojhodinových blokoch písania sme sa stretli v skupine, ktorá mohla priniesť tvorcom nové pohľady a vyčistiť nejasnosti.

Oproti minulým ročníkom pribudla do programu MIDPOINT TV Launch spolupráca so školiacimi sa dramaturgmi. Boli s nami dvaja, každý v jednej skupine. Ich pozícia mi pripadala náročná, kedže na jednej strane museli pozorne sledovať prácu lektora a zároveň sa prirodzene zapojiť do skupiny, vycítiť jej dynamiku, nesuplovať ďalších scenáristov ani nekonkurovať vedeniu dielne. Ak by sa MIDPOINT-u podarilo vyškoliť novú generáciu citlivých dramaturgov, ktorí sledujú súčasné trendy a dokážu ich presadiť a vyvíjať v našich televíziách, bolo by to super. Práve to presadenie je dosť dôležité. Zatiaľ si ťažko predstaviť, že jedného dňa budú dramaturgovia slovenskej a českej televízie vyvíjať seriál typu švédsko-dánskeho Mosta

Ďalšou novinkou bola dielňa webových seriálov, ktoré si v poslednom čase získali popularitu.

Na konci každého dňa, vyplneného okrem dielní aj prednáškami, sme si po večeri robili niečo ako obývačkové projekcie seriálových pilotov. Nebolo to pasívne vypnutie mozgu pred obrazovkou, opäť to slúžilo na demonštráciu určitých tvorivých problémov a javov.

Zatiaľ som sa ako scenáristka mala možnosť stretnúť s tromi dielňami na vývoj scenárov: MIDPOINT Feature Launch, ScripTeast a MIDPOINT TV Launch. I keď sa v určitých bodoch líšia, základ ostáva rovnaký: ide o intenzívnu prácu s lektormi, väčšinou v rozmedzí týždňa, kde sa spolu nad látkou stretávajú scenárista, režisér, prípadne aj producent. Väčšinou má dielňa ďalšie dve etapy, súvisiace s pitchingom alebo inými producentskými témami. Z môjho pohľadu to má zmysel, treba si však vedieť dobre vybrať workshop podľa fázy, v akej sa projekt nachádza, a zladiť ho s celým vývojom filmu/seriálu. Ak pripravujete televízny projekt v jeho začiatkoch, je MIDPOINT TV Launch veľmi vhodným variantom.

Barbora Námerová (scenáristka)