Peter Hames:
Best of Slovak Film 1921 – 1991 (druhé vydanie)
(Slovenský filmový ústav, Bratislava, 2018, 201 strán)

Druhé vydanie reprezentatívnej obrazovej publikácie Best of Slovak Film 1921 – 1991 ponúka opäť výber toho najlepšieho, čo v slovenskej kinematografii vzniklo. Prvé vydanie sa medzi čitateľov dostalo pred piatimi rokmi (pri príležitosti 50. výročia vzniku Slovenského filmového ústavu) a kompletne sa rozobralo, tento rok vyšla kniha pri príležitosti 55. výročia SFÚ.Obsahuje výber 35 slovenských celovečerných filmov, radených chronologicky podľa roku výroby. Prvým filmom je Jánošík (1921) Jaroslava Siakeľa a posledným Neha (1991) Martina Šulíka. Pri každom titule sa nachádza krátky odborný text, výrobné údaje filmu, informácie o jeho oceneniach aj citáty z tlače a, samozrejme, fotografie. Druhá časť knihy obsahuje profily dvadsiatich slovenských režisérov, ktorí súvisia s uvedenými filmami. Autorom textov je renomovaný britský filmový publicista, kritik a historik Peter Hames, ktorý sa špecializuje na východoeurópsku a česko-slovenskú kinematografiu. Publikácia Best of Slovak Film 1921 – 1991 je výhradne v anglickom jazyku.


Zuzana Mojžišová (zost.):
Slovenský film v roku 2017. Zborník hodnotiacich príspevkov z Týždňa slovenského filmu 2018
(Slovenský filmový ústav, Slovenská filmová a televízna akadémia, Vysoká škola múzických umení, Bratislava, 2018, 120 strán)

Publikácia sa vracia k tohtoročnej bilančnej prehliadke Týždeň slovenského filmu (9. – 15. 4). Jej priebeh opisuje v úvodnom texte zborníka Jelena Paštéková, ktorá aj v krátkosti charakterizuje zameranie, povahu a vyznenie jednotlivých diskusných príspevkov, tvoriacich jadro knihy. Slovenskému hranému filmu sa venujú Zuzana Mojžišová (Správa o stave hraných filmových príbehov za rok 2017) a Radovan Holub (Slovenský film se v roce 2017 dostává do lepší situace než český. Zamyšlení nad roční filmovou produkcí na Slovensku). Dokumentárnu tvorbu minulého roka tematizujú vo svojich štúdiách Mária Ferenčuhová (Dokumentárna mapa Slovenska, Európy, sveta) a Andrea Slováková (Slovenské myslenie o domácom dokumentárnom filme). Animovanou tvorbou sa vo svojich príspevkoch zaoberajú Juraj Krasnohorský (APAF – národné a medzinárodné aktivity na rozvoj priemyslu animovaného filmu) a Eva Šošková (Problém nízkych čísel je aj problémom hodnotenia kvality). Na oblasť tunajšej filmovej vedy sa zameriava Katarína Mišíková (Pôdorys, vrstvy a limity slovenského filmologického pieskoviska) a na kritiku Martin Ciel (Filmová kritika 2017).


Jan Trnka: 
Český Filmový archiv 1943–1993: Institucionální vývoj a problémy praxe 
(Národní filmový archiv, Praha, 2018, 207 strán) 

Predchodcom súčasného pražského Národného filmového archívu (NFA) bol Český Filmový archív, založený v období Protektorátu Čechy a Morava, neskôr transformovaný v rámci zoštátneného a krátko nato komunistickým režimom kontrolovaného filmového priemyslu. Kurátor NFA Jan Trnka vysvetľuje v prvom knižnom spracovaní tejto témy politicky, ekonomicky a technologicky podmieňované premeny vnútri tejto inštitúcie a prácu filmových archivárov pri zhromažďovaní a ošetrovaní filmov v záujme kultúrnej a historickej pamäti. Objasňuje, ako sa v archíve menila akvizičná politika, informačný systém, technické zázemie, ochranné metódy a vzťah k filmovým archiváliám ako kultúrnemu dedičstvu. Približuje aj rekonštrukciu neúplných starých filmov z viacerých kópií. Pripomína významné zásluhy legendárnych osobností s filmovým historikom Myrtilom Frídom na čele, ako aj rôzne komplikácie a problémy súvisiace so získavaním unikátnych filmov alebo s politickým režimom, ktorý blokoval prístup k archívu. Kniha obsahuje množstvo fotografií.

jj, dan, Peter Ulman