V aktuálnom čísle Film.sk sa hneď niekoľko textov týka obdobia socializmu. Najviac asi hlavný rozhovor, ktorý okrem iného ukazuje, ako dokázal minulý režim človeku spútavať ruky, hoci by mohla krajina z jeho schopností profitovať. Toto je prípad kameramana-vynálezcu Ivana Puťoru. 

Vycestovacia doložka pre Dubčeka je slovenská novinka v kinách, ktorá už názvom dáva jasne najavo tematické napojenie na socializmus (s ľudskou tvárou, chcelo by sa dodať, no zdá sa, že film odkrýva skôr tú neľudskú). 

Peter Kalmus neznesie symboly komunizmu, ktoré sa ešte i dnes pretŕčajú na verejnosti. Mnohí zase (aj preto) neznesú jeho. Režisér Adam Hanuljak o ňom/o nich nakrútil dokument Prípad Kalmus

Ďalší umelec Alex Mlynárčik by o minulom režime mohol takisto veľa rozprávať. Teraz rozpráva v kinách, vo filme Inde (a my rozprávame o ňom v rubrike Recenzia).

Do čias medzi Slnkom v sieti a Fórom mladého filmu, teda aj do zlatých šesťdesiatych (hoci to s tou zlatou nebolo vždy ružové), bola tematicky situovaná diskusia, ktorú zorganizoval SFÚ v Kine Lumière. Venovala sa, zjednodušene povedané, česko-slovenskej kinematografickej vzájomnosti. O jej pretrvávaní podávame správy hádam v každom čísle.

„Demokracia pod tankmi ,priateľov‘ definitívne padla, federácia bola predo dvermi.“ Týmito slovami sa začína príspevok v rubrike Svet spravodajského filmu. Tá sa celkom prirodzene viaže na časy minulé. No aktuálne hovorí o tých najťažších. Je pár mesiacov po vpáde okupačných vojsk do ČSSR.

Aktuálne Film.sk sa však vracia pred rok 1989 aj v pozitívnejšom svetle – vďaka dvom slovenským filmovým rozprávkam, ktoré sa vysielajú dodnes, každý rok a diváci sa k nim vracajú. Aj z nostalgie. No v prípade Jakubiskovej Perinbaby a Lutherovho Kráľa Drozdia brada existujú dôvody na tvrdenie, že nielen preto. Mimochodom, kiná práve ponúkajú možnosť konfrontovať tieto rozprávky z osemdesiatych rokov so žánrovou novinkou Čertovské perov réžii Mareka Najbrta. 

V čísle nájdete okrem toho (a okrem iného) tému o nehercoch v súčasných slovenských filmoch, reflexiu dokumentárneho cyklu Expremiéri či rozhovor s manažérkou Kina Lumière Zitou Hosszúovou, ktorá je i riaditeľkou Filmového festivalu inakosti. A informujeme aj o Fašiangoch. Za redakciu Film.sk vám však želám pokojné Vianoce.

Daniel Bernát