Fenomén Spievankovo a domáca produkcia pre malé deti

Filmová produkcia pre deti je všakovaká. Väčšinou si vybavíme niečo z množstva animovaných filmov zahraničnej produkcie, ktoré majú rôznu kvalitu. Pred ôsmimi rokmi sa však objavil nový a v niečom priekopnícky domáci produkt – Spievankovo. Nedávno mala v kinách premiéru už šiesta časť tohto projektu, ktorá zaznamenala veľký úspech. Podobných formátov, čo oslovujú detské publikum najmä cez pesničky, neustále pribúda a k divákom sa dostávajú aj na DVD nosičoch.

Pri základnom mapovaní produkcií pre malé deti začnime tým najznámejším a najúspešnejším titulom – Spievankovom. Treba dodať, že aj najprofesionálnejším. Za rozprávkovým muzikálom stojí dvojica profesionálnych hudobníkov Mária Podhradská a Richard Čanaky. Keď sa stali rodičmi, chceli pre svoje malé deti vytvoriť niečo nové – pesničky, ktoré ich niečo naučia, ale aj zabavia. Spočiatku z toho bolo len niekoľko pesničkových CD, no medzi rodičmi zaznamenali obrovský ohlas a to tvorcov povzbudilo k ďalšej práci. K nečakanému úspechu prispel aj boom otvárania materských centier po celom Slovensku. Snehová guľa sa nabaľovala. S pribúdajúcimi koncertmi sa zrodil nápad vytvoriť si aj vlastné kostýmy a dejotvorný príbeh pre deti. Takto nejako vznikla Spievanka (M. Podhradská) a Zahrajko (R. Čanaky) z čarovnej krajiny Spievankovo. Keď Mária s Richardom nestíhali vyhovieť všetkým ponukám na koncerty, nahrali k pesničkám prvé klipy, aby si deti mohli zatancovať aj doma. No a doteraz už vzniklo šesť spievankovských filmov.

Detská psychologička Zuzana Hlaváčová sa na tento fenomén pozerá nasledovne: Spievankovo ponúklo vo svojich začiatkoch niečo, čo na našom trhu nebolo. Na jednej strane atraktívny obsah pre dieťa, zároveň program, s ktorým sa najmä pre jeho edukatívnosť stotožní aj rodič. Protagonisti Spievankova chodili a stále chodia medzi deti. Prídu do škôlky, majú koncerty, vystupujú na rôznych podujatiach. Je známe, že pokiaľ dieťa zažije niečo na vlastnej koži, bude to pre neho oveľa hlbší emocionálny zážitok a zanechá to výraznejšiu pamäťovú stopu, ako keď to napríklad vidí len v televízii.“

Prvé štyri časti Spievankova boli uvedené len na DVD, ostatné dve už smerovali aj na plátna kín a tešili sa vysokej návštevnosti. Prečo je tento projekt taký úspešný? „Pre bežného škôlkara je Spievankovo v zásade mimoriadne atraktívne. Ponúka výrazné prvky – hudba je chytľavá, texty pre dieťa jednoduché a zrozumiteľné, sú tam výrazné farby kostýmov, kulís. Predškolák má rád pestrofarebnosť, zvuky, je pre neho prirodzené hýbať sa. A toto mu Spievankovo napĺňa,“ hovorí Zuzana Hlaváčová.

Za jednu z devíz Spievankova v porovnaní napríklad s klasickými príbehovými animovanými filmami sa dá podľa psychologičky považovať interaktívnosť – dieťa pri ňom tancuje, spieva, nie je len pasívnym pozorovateľom diania. „Ako dôležitý moment vnímam aj to, že protagonisti Spievankova sú žena a muž – jednak tým nepriamo oslovujú dievčatá aj chlapcov a jednak pripomínajú rodičovský pár. No a vystupujú v ňom ,obyčajné‘ deti – rovesníci divákov, čo je pre detské publikum takisto vábivé. Spievankovo však nemusí byť zaujímavé pre všetky deti – introvertnejšie deti väčšinou inklinujú k menej výrazným prvkom s tichšou, pokojnejšou atmosférou, niektoré preferujú sofistikovanejšie príbehy,“ uvádza Hlaváčová. A podľa nej sa môže s pozeraním audiovizuálnych programov spájať aj riziko závislosti. Spievankovo by nemalo byť produkt, ktorý si dieťa dennodenne pýta, vynucuje a nedokáže tráviť čas bez neho. Na strane rodičov vnímam isté riziko, aby Spievankovo nebolo niečím, čo dieťaťu pustia a idú si robiť svoje. Vedomie, že ,veď na tom nie je nič zlé, keď sa dieťa zabaví a pri tom sa aj niečo naučí‘, by mohlo byť naozaj klamlivé,“ tvrdí Hlaváčová. „Pre deti predškolského veku je stále najvhodnejším sprostredkovateľom zážitkov jeho rodič. Akékoľvek DVD, CD, filmy sú len prostriedkami, ktoré nemajú nahradiť, ale len podporiť interakciu medzi dieťaťom a rodičom. Je zásadný rozdiel, keď dieťa sleduje program s rodičmi, keď ho spoločne vnímajú, komentujú a počúvajú svoje postrehy. V záplave nekvalitnej produkcie ju rodič môže pomôcť dieťaťu filtrovať.“

Od zahraničných animovaných filmov sa Spievankovo líši aj v tom, že vychádza z nášho domáceho prostredia, kde rodičia i deti poznajú kultúrny kontext a toto zázemie je im blízke. No rozdiel je i v tom, že kým niektoré zahraničné „animáky“ dokážu osloviť aj dospelého diváka, Spievankovo je určené výhradne pre detské publikum, primárne v predškolskom veku.

Okrem Spievankova nájdeme na slovenskom trhu formálne veľmi podobné detské tituly, ktoré pokračujú v začatej línii. Na filmové plátno to však ešte nedotiahli, hoci ide takisto väčšinou o niekoľkoročné projekty. Projekt Smejko a Tanculienka pôsobí na prvý pohľad takmer nerozoznateľne od Spievankova. Má dve hlavné postavy – Tanculienku v podaní Petry Ševčíkovej a Smejka stvárneného Marekom Kováčom. Aj v tomto prípade už vzniklo niekoľko DVD nosičov a protagonisti chodia so svojím úspešným programom po celom Slovensku i Česku. Scenár a réžiu má pod palcom herec Jaroslav Mottl starší, známy z divadla aj televíznych obrazoviek. Projekt Smejko a Tanculienka akoby opakoval fungujúci model Spievankova bez výraznejšieho kreatívneho posunu, no svojich divákov si našiel.

K „odkazu“ spomenutých hudobno-zábavných projektov pre deti sa hlási aj Paci Pac. Jeho protagonisti si takisto spievajú s deťmi na verejných predstaveniach tematické pesničky, prevádzkujú svoj vlastný YouTube kanál či iTunes, vydávajú DVD. Pesničky začali skladať z prozaického dôvodu: Máriovi Pražencovi, gitaristovi známej skupiny Iné Kafe, a Adriane Pešinovej sa narodila dcéra, ktorá vyrastala na hitoch Spievankova. Paci Pac nepracuje s uceleným príbehom, ide skôr o prezentácie jednotlivých piesní.

Ucelený príbeh nerozvíja ani projekt Hanička a Murko & Mačka strakatá, je to skôr séria edukačných videí a pesničiek. Protagonisti majú za sebou prvé úspešné turné, na ktorom účinkovali ako hosť zoskupenia Paci Pac. A tvorivý tím Haničky a Murka je takisto rodinný (Martin Zimányi je basgitarista kapely Slobodná Európa). Svoje pôsobenie na trhu začali videami na YouTube kanáli – išlo o jednoduché animácie s originálne naspievanými detskými pesničkami. Prvé video zverejnili v januári 2016 a na konci roka už vydali prvé DVD. Deťom sa tieto videá páčili, no autori sa rozhodli pokračovať inou cestou. Nechceli sa prezliekať do kostýmov v karnevalovom štýle, zvolili si radšej bábky – „mapetky“.

K podobným pokusom patrí aj projekt Víla Ella, ktorý vychádza na DVD. Detské pesničky s klipmi úspešne prezentuje i Miro Jaroš. Náboženský rozmer majú zase príbehy televíznej série Klbko, ktorá sa dostáva k deťom aj na DVD. A pri podrobnejšom pohľade by sme isto mohli menovať ďalšie tituly.

Deťom sa roztancované hudobné pásma budú páčiť v každom čase, no kvalita súčasnej produkcie tohto druhu je kolísavá. Autori projektov musia mať šťastie na profesionálnych spolupracovníkov a vhodne odhadnúť, čo ešte divák znesie a čo je už príliš triviálne. Nateraz je otázne, či najnovšie projekty ustoja konkurenčný nápor a či sa niektorým podarí prekonať rokmi vypracovanú profesionalitu Spievankova.

Šieste Spievankovo – známa pesnička?

V októbri sa do kín dostalo šieste Spievankovo s názvom Spievankovo a kráľovná Harmónia (s podtitulom Príbeh o hľadaní stratenej hudby) a jeho návštevnosť už presiahla 80 000 (!) divákov. Víta nás v zázračnej krajine v predvečer každoročných osláv, počas ktorých pravidelne vzniká nová hymna Spievankova. Nastanú však problémy, takže Spievanka a Zahrajko sa spolu s deťmi vydávajú na záchrannú misiu.

O popularite Spievankova vypovedá aj to, že sa tvorcom darí získavať stále viac známych slovenských hercov. Hudba bola v šiestej časti prvýkrát komponovaná priamo pre potreby filmu, čoho sa zhostil Stanislav Palúch. Muzikál na pozadí jednoduchého príbehu zoznamuje divákov s desiatimi základnými hudobnými nástrojmi a každý z nich je spojený s nejakým zvieratkom: napríklad slimák – tuba, pavúk – klavír a podobne. Ku každému nástroju je zároveň priradená pesnička v inom hudobnom žánri.

Pri porovnaní prvého dielu Spievankova s tým aktuálnym je viditeľný posun v súvislosti s dejovou líniou, no v samej podstate tvorcovia opäť stavili na „prespievanie sa“ k šťastnému koncu. Všetky skladby sú melodicky nákazlivé, v niečom však veľmi umelo napájané do rozprávkového deja. Akoby sa len hľadal podnet, na ktorý sa bude spievať pesnička. Dôraz sa kladie najmä na prepracovanosť aranžmánov k jednotlivým piesňam a s nimi súvisiacich tanečných choreografií.

Tvorcovia Spievankova odvádzajú z technickej stránky kvalitnú robotu, ale obsahovo a kreatívne ostáva šiesty film série na podobnej úrovni ako tie predošlé a podporuje otázku, či netreba do detí investovať viac hĺbky a tajomstiev na objavovanie. Spievankovo pôsobí až priveľmi naivne a ľúbezne. Škoda.

Spievankovo a kráľovná Harmónia (Slovensko, 2017) _RÉŽIA: Diana Novotná _SCENÁR: Lenka Tomešová _KAMERA: Gabi Urbančok _STRIH: Vilma Pročková _HUDBA: Stanislav Palúch _HRAJÚ: Mária Podhradská, Richard Čanaky, Anikó Vargová, Marián Labuda ml., Ady Hajdu, Ivan Vojtek, Michal Hudák, Roman Pomajbo _MINUTÁŽ: 70 min.

Barbora Gvozdjáková ( absolventka audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU )
FOTO:
Itafilm