Tisícročná včela
(1983)

V kolekcii digitálne reštaurovaných filmov SFÚ na DCP nosičoch je hneď niekoľko diel režiséra Juraja Jakubiska a medzi divácky najatraktívnejšie patria Tisícročná včelaSedím na konári a je mi dobre. Prvý z nich vznikol podľa rovnomenného románu Petra Jaroša a jeho autor spolupracoval s Jakubiskom aj na scenári. Ide o rozvetvený príbeh liptovskej rodiny Pichandovcov na pozadí historických udalostí konca 19. a začiatku 20. storočia. Výtvarne kultivované stvárnenie témy, ako je u režiséra zvykom, čerpá inšpiráciu z magického realizmu. Film navyše predstavuje pestrý diapazón vyjadrovacích postupov. Zachováva si pritom aj silný, divácky mimoriadne príťažlivý príbeh. Podčiarkujú ho výborné herecké výkony Jozefa Kronera v úlohe Martina Pichandu aj Štefana Kvietika, ktorý stvárňuje jeho syna Sama. Zaskveli sa tu aj ďalšie herecké osobnosti, ako Michal Dočolomanský, Pavol Mikulík, Jiří Císler, Milan Kiš či Barbora Štěpánová. Za zmienku určite stojí aj vynikajúca hudba Petra Hapku. Film získal po svojom uvedení viacero cien a medzi najvýznamnejšie patrí Zlatý fénix z MFF Benátky. Československí novinári ho v roku 1990 označili v hlasovaní za najlepší film 80. rokov.


Sedím na konári a je mi dobre
(1989)

Po takmer dvoch desaťročiach, čo Juraj Jakubisko nemohol v hranom filme spracovať svoj vlastný autorský námet, sa týmto titulom čiastočne vracia k svojej snímke Vtáčkovia, siroty a blázni (1969). Odkazuje na ňu najmä voľbou vzťahového trojuholníka – dvaja muži a jedna žena –, ale čiastočne aj formálnym spracovaním. Podobný vzťahový trojuholník sa objaví ešte vo filme Lepšie byť bohatý a zdravý ako chudobný a chorý z roku 1992. Režisér charakterizoval tieto tituly ako „trilógiu o slobode a šťastí“. Príbeh filmu Sedím na konári a je mi dobre sa odohráva tesne po skončení druhej svetovej vojny. Vojnového veterána Prengela a komedianta Pepeho spojí náhodné objavenie ulúpeného židovského zlata, ale aj stretnutie s tajomným dievčaťom Ester. Ako veľmi šťastné sa ukázalo obsadenie Bolka Polívku do úlohy Pepeho, no výborne mu sekundoval Ondřej Pavelka ako Prengel. Ester stvárnila začínajúca herečka Markéta Hrubešová. V drobnej úlohe poštára sa zaskvel Miroslav Macháček. Jakubiskovo silné výtvarné videnie pretlmočil do filmu kameraman Laco Kraus, o hudobný sprievod sa postaral Jiří Bulis. Tento film bol po Tisícročnej včele druhým slovenským titulom, ktorý sa predstavil v súťažnej sekcii prestížneho festivalu v Benátkach.

Róbert Šulák