Hlavný rozhovor decembrového Film.sk sme venovali Martinovi Štrbovi. Páči sa mi, ako dokáže rozprávať o rozprávaní obrazom. Alebo konkrétne o fotografoch slovenskej novej vlny. Hovorí o nich aj filmom. Nemusí to vždy dopadnúť dobre, keď sa s odstupom času spomína na mladícke nasadenie, spontánnosť, priebojnosť a drzosť, to všetko v napojení na kreativitu. Nemusí to vyjsť ani vtedy, keď má to spomínanie mladícky vyzerať. Pre mňa to však v Štrbovom filme funguje, jeho energia sa nezačína a nekončí pri predstave vyvolanej názvom Vlna vs. breh. A nie, nie je to len film o spomínaní.

V časopise ho hodnotia ďalší siedmi filmoví kritici a teoretici. Je to jeden z deviatich slovenských titulov, ktoré sa dostali do aktuálneho Hodnotenia Film.sk, a dokumentárne projekty tu majú opäť výrazné zastúpenie.

Téma čísla sa však venuje hraným snímkam. Presnejšie tým, ktoré sa viac alebo menej inšpirujú knižnými predlohami a nemajú viac ako desať rokov. No a s témou súvisí aj reportáž z nakrúcania filmu Agáva, ktorý vychádza z textu Ladislava Balleka. Režisérom je Ondrej Šulaj, sám skúsený autor textov.

Počas posledného mesiaca v roku nemá kinopremiéru žiadna slovenská novinka. V rubrike Recenzia však nájdete dva domáce tituly. Dokumentárne. Reflektujeme Salto Mortale v réžii Anabely Žigovej a film Vlna vs. breh, o ktorom už bola reč. A keď o ňom na nasledujúcich stranách hovorí Martin Štrba, vyjadruje sa o vlne a brehu aj obrazne. Tie dve slová v susedstve môžu vyvolávať rôzne asociácie. Mne teraz napadá, že som chcel ešte upozorniť na recenziu ruského filmu Leviatan a ukrajinského Kmeňa.

Za redakciu Film.sk vám želám pokojný sviatočný mesiac.

Daniel Bernát