Slovenskí filmoví vedci a kritici hodnotia slovenské celovečerné filmy druhého polroku 2013

V roku 2009 sme sa v redakcii Film.sk rozhodli v spolupráci s renomovanými slovenskými filmovými vedcami, historikmi, kritikmi a publicistami reflektovať slovenské filmy aj inak ako len vo forme recenzií či iných článkov. Vtedy sme po prvýkrát zverejnili tabuľku bodovania slovenských celovečerných filmov, ktoré mali v príslušnom roku premiéru v kinách. V projekte, ktorý vznikol v nadväznosti na nárast domácej tvorby a vzbudil záujem u odbornej i laickej verejnosti, pokračujeme už štvrtý rok.

Decembrové číslo Film.sk vám prináša hodnotenie slovenských filmov, ktoré mali distribučnú premiéru v druhej polovici roku 2013. Z jedenástich premiér sa hodnotí päť filmov, pričom podmienky zaradenia medzi hodnotené tituly zostali rovnaké – ide o slovenské alebo majoritne slovenské koprodukčné dlhometrážne snímky, ktoré spĺňajú finančné kritériá určovania krajín pôvodu podľa Európskeho dohovoru o koprodukciách. Do hodnotenia sa tak nedostali minoritné koprodukčné filmy Ako nikdy (r. Z. Tyc), Colette (r. M. Cieslar), Dočkáme sa Ježiška? (r. L. Kny), Dozvuky (r. W. Pasikowski), Klauni (r. V. Tauš) a Líbánky (r. J. Hřebejk).

Nehodnotíme ani tituly, ktoré kiná uviedli v rámci pásiem krátkych filmov Kobylky a Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I. Kobylky sú zložené zo snímok študentov a absolventov VŠMU v Bratislave, prvý blok filmov mal premiéru v septembri a každý nasledujúci mesiac vstúpila do kín nová zostava titulov. V rámci Kobyliek sa doteraz odprezentovalo 18 filmov a v decembri diváci uvidia novú päticu snímok. Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I malo distribučnú premiéru v októbri a skladá sa z titulov Hviezda (r. A. Kolenčík), Pandy (r. M. Vizár), tWINs (r. P. Budinský) a Výstava (r. P. Begányi a A. Kolenčík). Nehodnotia sa ani krátkometrážne snímky, ktoré sa v druhom polroku 2013 dostali do kín ako predfilmy – Sneh (r. I. Šebestová) a Mesiac (r. O. Rudavský).

Systém bodovania zostáva rovnaký, pohybuje sa v škále od maximálnych piatich bodov po jeden bod. Prípustné sú aj polbody.

dan


 

 

Daniel Bernát

Pavel Branko

Martin Ciel

Eva Filová

Jaro Hochel

Martin Kaňuch

Václav Macek

Jelena
Paštéková

Babie leto
Gejza Dezorz

••

••

••

••

•••

••

••

Banícky
chlebíček

Roman Fábian

•••

•••

••••

•••½

•••

••

••••

••

Kandidát
Jonáš Karásek

•••½

••••

••••½

••½

••

•••

••••

Zamatoví teroristi
Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský, Peter
Kerekes

  •••½

••••

•••

•••½

•••½

••

••••

••••

Zázrak
Juraj Lehotský

•••

••••

•••

•••

•••½

•••

••••

•••

legenda hodnotenia: ••••• najvyšší počet bodov / • najnižší počet bodov / ø nehodnotím (vo výnimočných prípadoch sú prípustné aj polbody) filmy sú zoradené v abecednom poradí

 

Mgr. Daniel Bernát (1979) – vyštudoval filmovú vedu na FTF VŠMU. Osem rokov pôsobil ako redaktor kultúrneho oddelenia denníka Pravda, od septembra 2012 je šéfredaktorom mesačníka Film.sk.

Pavel Branko, Dr. h.c. (1921) – od roku 1945 sa venoval prekladateľskej činnosti, v roku 1948 začal aj s filmovou kritikou. V rokoch 1957 – 1970 bol redaktorom dvojtýždenníka Film a divadlo, v nasledujúcich dvoch rokoch pracoval v SFÚ, v ďalšej činnosti mu zabránil publikačný zákaz. Do roku 1989 prekladal, prvé roky pod cudzími menami, po novembri 1989 sa vrátil k filmovej kritike. Autor publikácií Mikrodramaturgia dokumentarizmu, Od začiatkov po prah zrelosti, Karol Skřipský, Straty a nálezy 1 – 3, Proti prúdu. V roku 1997 získal Čestný doktorát VŠMU, v roku 2001 Zlatú kameru na 9. MFF Art Film a v roku 2007 Cenu Slnko v sieti za celoživotné dielo. Dokumentaristka Zuzana Piussi o ňom nakrú-tila film Hrdina našich čias (2009).

Doc. PhDr. Martin Ciel, PhD. (1963) – vyštudoval filmovú a divadelnú vedu, pracoval v SAV a SFÚ, v súčasnosti pedagóg VŠMU. Zaoberá sa teóriou a analýzou. Prednáškové kurzy viedol v New Yorku, Minsku, Tel Avive, Brne, Prahe. Publikoval niekoľko kníh a viacero štúdií o filme.

Mgr. art. Eva Filová (1968) – vyštudovala grafiku na VŠVU a filmovú teóriu na VŠMU v Bratislave. Pôsobí na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a na Katedre Intermédií a multimédií VŠVU. Publikuje v domácich odborných časopisoch, prioritne sa venuje slovenskému filmu, rodovej problematike a politikám tela. Dramaturgicky a lektorsky pripravuje a uvádza filmové večery k výstavám v Slovenskej národnej galérii. SFÚ tento rok vydal jej knihu Eros, sexus, gender v slovenskom filme.

PhDr. Jaroslav Hochel (1962) – absolvent FFUK v Bratislave. V rokoch 1989 – 1992 pracoval v archíve SFÚ. Začiatkom 90. rokov sa začal venovať filmovej publicistike (Dialóg, Slovenský denník). V rokoch 1994 – 1998 bol redaktorom časopisu Filmová revue a kultúrnych rubrík denníkov Večerník a Práca. Od roku 1999 pôsobí na voľnej nohe ako filmový publicista a knižný redaktor. Ako redaktor, prekladateľ a autor hesiel týkajúcich sa slovenskej kinematografie sa podieľal na publikáciách Ilustrovaná encyklopédia ľudskej vzdelanosti a Ronald Bergan: Film. Bol členom odborných a novinárskych porôt viacerých festivalov. Po dve funkčné obdobia bol predsedom Klubu filmových novinárov SSN. V súčasnosti pôsobí aj ako jazykový redaktor Film.sk.

Mgr. Martin Kaňuch (1973) – absolvent odboru história a estetika na FF UK v Bratislave. Pôsobí na edičnom oddelení SFÚ. Je šéfredaktorom filmologického časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon.

Prof. Václav Macek, CSc. (1952) – autor, resp. editor vyše dvadsiatich kníh o filme a fotografii (Dejiny slovenskej kinematografie spolu s Jelenou Paštékovou, Štefan Uher, Dušan Hanák, Ján Kadár, Slovenská imaginatívna fotografia 1981 – 1997, Súčasná slovenská fotografia, K dejinám slovenského dokumentárneho filmu, Tono Stano, Elo Havetta, Peter Župník, Bratislava zadným vchodom, atď.), prednášal v Poľsku, Česku, Rakúsku, Veľkej Británii, Nemecku, USA, Maďarsku, Rusku, Číne. Od roku 1993 do roku 2010 pôsobil ako vedúci na Katedre umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií VŠMU, kde v súčasnosti naďalej vyučuje. V spolupráci s Jelenou Paštékovou pripravuje druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.

Prof. PhDr. Jelena Paštéková, CSc. (1951) – vyštudovala estetiku a slovenčinu na FFUK v Bratislave. Pôsobí na FTF VŠMU a v Ústave slovenskej literatúry SAV. Venuje sa interdisciplinárnej problematike, dejinám slovenskej kinematografie a slovenskej literatúre po roku 1945. Je vedúcou riešiteľkou kolektívnych grantových projektov (Poetika a politika, Identity a hranice) a školiteľkou viacerých doktorandov. Publikuje monografické práce (Rozprávanie o rozprávaní) a štúdie v domácich a zahraničných vedeckých časopisoch a zborníkoch. V súčasnosti pripravuje v spolupráci s Václavom Macekom druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.

O hodnotených filmoch sme písali vo Film.sk:

Babie leto – téma: Film.sk 1/2013, s. 26 - 27; novinky: Film.sk 10/2013, s. 16 – 17; recenzia: Film.sk 12/2013, s. 36 – 38

Banícky chlebíček novinky: Film.sk 7-8/2013, s. 16 – 17; recenzia: Film.sk 9/2013, s. 30 – 32

Kandidát – téma: Film.sk 1/2013, s. 26 - 27; rozhovor: Film.sk 12/2012, s. 18 – 21; novinky: Film.sk 10/2013, s. 18 – 19; recenzia: Film.sk 11/2013, s. 35 – 37

Zamatoví teroristi – rozhovor: Film.sk 7-8/2012, s. 24 – 27; rozhovor: Film.sk 9/2012, s. 18 – 21; novinky: Film.sk 10/2013, s. 20 – 21; recenzia: Film.sk 11/2013, s. 32 – 34

Zázrak rozhovor: Film.sk 9/2013, s. 16 – 19; novinky: Film.sk 9/2013, s. 14 – 15; recenzia: zvláštne vydanie Film.sk k prehliadke Projekt 100 – 2013, s. 40 – 43