Začiatok stránky, titulka:
Pokračovanie obsahu:
Slovenskí filmoví vedci a kritici hodnotia slovenské celovečerné filmy druhého polroku 2013
V roku 2009 sme sa v redakcii Film.sk rozhodli v spolupráci s renomovanými slovenskými filmovými vedcami, historikmi, kritikmi a publicistami reflektovať slovenské filmy aj inak ako len vo forme recenzií či iných článkov. Vtedy sme po prvýkrát zverejnili tabuľku bodovania slovenských celovečerných filmov, ktoré mali v príslušnom roku premiéru v kinách. V projekte, ktorý vznikol v nadväznosti na nárast domácej tvorby a vzbudil záujem u odbornej i laickej verejnosti, pokračujeme už štvrtý rok.
Decembrové číslo Film.sk vám prináša hodnotenie slovenských filmov, ktoré mali distribučnú premiéru v druhej polovici roku 2013. Z jedenástich premiér sa hodnotí päť filmov, pričom podmienky zaradenia medzi hodnotené tituly zostali rovnaké – ide o slovenské alebo majoritne slovenské koprodukčné dlhometrážne snímky, ktoré spĺňajú finančné kritériá určovania krajín pôvodu podľa Európskeho dohovoru o koprodukciách. Do hodnotenia sa tak nedostali minoritné koprodukčné filmy Ako nikdy (r. Z. Tyc), Colette (r. M. Cieslar), Dočkáme sa Ježiška? (r. L. Kny), Dozvuky (r. W. Pasikowski), Klauni (r. V. Tauš) a Líbánky (r. J. Hřebejk).
Nehodnotíme ani tituly, ktoré kiná uviedli v rámci pásiem krátkych filmov Kobylky a Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I. Kobylky sú zložené zo snímok študentov a absolventov VŠMU v Bratislave, prvý blok filmov mal premiéru v septembri a každý nasledujúci mesiac vstúpila do kín nová zostava titulov. V rámci Kobyliek sa doteraz odprezentovalo 18 filmov a v decembri diváci uvidia novú päticu snímok. Pásmo krátkych filmov/Slovak Shorts I malo distribučnú premiéru v októbri a skladá sa z titulov Hviezda (r. A. Kolenčík), Pandy (r. M. Vizár), tWINs (r. P. Budinský) a Výstava (r. P. Begányi a A. Kolenčík). Nehodnotia sa ani krátkometrážne snímky, ktoré sa v druhom polroku 2013 dostali do kín ako predfilmy – Sneh (r. I. Šebestová) a Mesiac (r. O. Rudavský).
Systém bodovania zostáva rovnaký, pohybuje sa v škále od maximálnych piatich bodov po jeden bod. Prípustné sú aj polbody.
dan
|
Daniel Bernát |
Pavel Branko |
Martin Ciel |
Eva Filová |
Jaro Hochel |
Martin Kaňuch |
Václav Macek |
Jelena |
Babie leto |
•• |
•• |
• |
•• |
•• |
••• |
•• |
•• |
Banícky |
••• |
••• |
•••• |
•••½ |
••• |
•• |
•••• |
•• |
Kandidát |
•••½ |
•••• |
• |
••••½ |
••½ |
•• |
••• |
•••• |
Zamatoví teroristi |
•••½ |
•••• |
••• |
•••½ |
•••½ |
•• |
•••• |
•••• |
Zázrak |
••• |
•••• |
••• |
••• |
•••½ |
••• |
•••• |
••• |
legenda hodnotenia: ••••• najvyšší počet bodov / • najnižší počet bodov / ø nehodnotím (vo výnimočných prípadoch sú prípustné aj polbody) filmy sú zoradené v abecednom poradí
Mgr. Daniel Bernát (1979) – vyštudoval filmovú vedu na FTF VŠMU. Osem rokov pôsobil ako redaktor kultúrneho oddelenia denníka Pravda, od septembra 2012 je šéfredaktorom mesačníka Film.sk.
Pavel Branko, Dr. h.c. (1921) – od roku 1945 sa venoval prekladateľskej činnosti, v roku 1948 začal aj s filmovou kritikou. V rokoch 1957 – 1970 bol redaktorom dvojtýždenníka Film a divadlo, v nasledujúcich dvoch rokoch pracoval v SFÚ, v ďalšej činnosti mu zabránil publikačný zákaz. Do roku 1989 prekladal, prvé roky pod cudzími menami, po novembri 1989 sa vrátil k filmovej kritike. Autor publikácií Mikrodramaturgia dokumentarizmu, Od začiatkov po prah zrelosti, Karol Skřipský, Straty a nálezy 1 – 3, Proti prúdu. V roku 1997 získal Čestný doktorát VŠMU, v roku 2001 Zlatú kameru na 9. MFF Art Film a v roku 2007 Cenu Slnko v sieti za celoživotné dielo. Dokumentaristka Zuzana Piussi o ňom nakrú-tila film Hrdina našich čias (2009).
Doc. PhDr. Martin Ciel, PhD. (1963) – vyštudoval filmovú a divadelnú vedu, pracoval v SAV a SFÚ, v súčasnosti pedagóg VŠMU. Zaoberá sa teóriou a analýzou. Prednáškové kurzy viedol v New Yorku, Minsku, Tel Avive, Brne, Prahe. Publikoval niekoľko kníh a viacero štúdií o filme.
Mgr. art. Eva Filová (1968) – vyštudovala grafiku na VŠVU a filmovú teóriu na VŠMU v Bratislave. Pôsobí na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU a na Katedre Intermédií a multimédií VŠVU. Publikuje v domácich odborných časopisoch, prioritne sa venuje slovenskému filmu, rodovej problematike a politikám tela. Dramaturgicky a lektorsky pripravuje a uvádza filmové večery k výstavám v Slovenskej národnej galérii. SFÚ tento rok vydal jej knihu Eros, sexus, gender v slovenskom filme.
PhDr. Jaroslav Hochel (1962) – absolvent FFUK v Bratislave. V rokoch 1989 – 1992 pracoval v archíve SFÚ. Začiatkom 90. rokov sa začal venovať filmovej publicistike (Dialóg, Slovenský denník). V rokoch 1994 – 1998 bol redaktorom časopisu Filmová revue a kultúrnych rubrík denníkov Večerník a Práca. Od roku 1999 pôsobí na voľnej nohe ako filmový publicista a knižný redaktor. Ako redaktor, prekladateľ a autor hesiel týkajúcich sa slovenskej kinematografie sa podieľal na publikáciách Ilustrovaná encyklopédia ľudskej vzdelanosti a Ronald Bergan: Film. Bol členom odborných a novinárskych porôt viacerých festivalov. Po dve funkčné obdobia bol predsedom Klubu filmových novinárov SSN. V súčasnosti pôsobí aj ako jazykový redaktor Film.sk.
Mgr. Martin Kaňuch (1973) – absolvent odboru história a estetika na FF UK v Bratislave. Pôsobí na edičnom oddelení SFÚ. Je šéfredaktorom filmologického časopisu pre vedu o filme a pohyblivom obraze Kino-Ikon.
Prof. Václav Macek, CSc. (1952) – autor, resp. editor vyše dvadsiatich kníh o filme a fotografii (Dejiny slovenskej kinematografie spolu s Jelenou Paštékovou, Štefan Uher, Dušan Hanák, Ján Kadár, Slovenská imaginatívna fotografia 1981 – 1997, Súčasná slovenská fotografia, K dejinám slovenského dokumentárneho filmu, Tono Stano, Elo Havetta, Peter Župník, Bratislava zadným vchodom, atď.), prednášal v Poľsku, Česku, Rakúsku, Veľkej Británii, Nemecku, USA, Maďarsku, Rusku, Číne. Od roku 1993 do roku 2010 pôsobil ako vedúci na Katedre umeleckej kritiky a audiovizuálnych štúdií VŠMU, kde v súčasnosti naďalej vyučuje. V spolupráci s Jelenou Paštékovou pripravuje druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.
Prof. PhDr. Jelena Paštéková, CSc. (1951) – vyštudovala estetiku a slovenčinu na FFUK v Bratislave. Pôsobí na FTF VŠMU a v Ústave slovenskej literatúry SAV. Venuje sa interdisciplinárnej problematike, dejinám slovenskej kinematografie a slovenskej literatúre po roku 1945. Je vedúcou riešiteľkou kolektívnych grantových projektov (Poetika a politika, Identity a hranice) a školiteľkou viacerých doktorandov. Publikuje monografické práce (Rozprávanie o rozprávaní) a štúdie v domácich a zahraničných vedeckých časopisoch a zborníkoch. V súčasnosti pripravuje v spolupráci s Václavom Macekom druhé, aktualizované vydanie Dejín slovenskej kinematografie.
O hodnotených filmoch sme písali vo Film.sk:
Babie leto – téma: Film.sk 1/2013, s. 26 - 27; novinky: Film.sk 10/2013, s. 16 – 17; recenzia: Film.sk 12/2013, s. 36 – 38
Banícky chlebíček – novinky: Film.sk 7-8/2013, s. 16 – 17; recenzia: Film.sk 9/2013, s. 30 – 32
Kandidát – téma: Film.sk 1/2013, s. 26 - 27; rozhovor: Film.sk 12/2012, s. 18 – 21; novinky: Film.sk 10/2013, s. 18 – 19; recenzia: Film.sk 11/2013, s. 35 – 37
Zamatoví teroristi – rozhovor: Film.sk 7-8/2012, s. 24 – 27; rozhovor: Film.sk 9/2012, s. 18 – 21; novinky: Film.sk 10/2013, s. 20 – 21; recenzia: Film.sk 11/2013, s. 32 – 34
Zázrak – rozhovor: Film.sk 9/2013, s. 16 – 19; novinky: Film.sk 9/2013, s. 14 – 15; recenzia: zvláštne vydanie Film.sk k prehliadke Projekt 100 – 2013, s. 40 – 43