Danuta Stoková:
Kieślowski o Kieślowském

(preklad Lenka Daňhelová, Academia, edícia Paměť, 2013, 240 strán, 17.50 €)

Kinematograficky, politicky a spoločensky zamerané spomienky, postrehy a úvahy významného, tvorivo a občiansky nekompromisného poľského režiséra Krzysztofa Kieślowského (1941 – 1996) pochádzajú z troch autorkiných obsiahlych rozhovorov s ním zo začiatku deväťdesiatych rokov. Tie vznikali s časovým odstupom, a tak zachytávajú Kieślowského rastúcu skepsu z porevolučnej situácie v Poľsku. V prvej kapitole sa ohliada za vlastným detstvom, mladosťou a štúdiom filmu, v druhej stopuje svoje dokumentaristické začiatky, v tretej komentuje jednotlivé hrané filmy, štvrtá sa týka tvorcovej ctižiadosti a vnímania úspechu, piata zaznamenáva zrod trilógie Tri farby (české vydanie vychádza dve desaťročia po pôvodnom). Filmár pritom úprimne podstupuje otvorenú kritickú sebareflexiu. Kniha osloví záujemcov o jeho dielo, o kinematografické postupy (problémy s filtrami a objektívmi, so strihom, s filmovou hudbou a s rytmom) aj o históriu krajiny zahalenej komunistickou mocou (podrobný opis výnimočného stavu vyhláseného v Poľsku v roku 1981).

 

Edward Jay Epstein:
Ekonomika Hollywoodu

(preklad Petr Kotouš, Mladá fronta, Praha, 2013, 216 strán, 11,33 €)

V uznávanej knihe s podtitulom Skrytá finanční realita v pozadí filmů poukazuje odborník v oblasti amerického filmového priemyslu konkrétnymi príkladmi na to, že filmové umenie je v područí umenia obchodu, autorské zámery sú stiesňované záujmami finančného kapitálu, originalita je obchodne nevýhodná a úžasné peňažné sumy tečú k aktérom hereckého hviezdneho kultu (takže napríklad Tom Cruise vďaka zmluve s Paramountom o podieloch na predaji finančne prerástol samotné štúdio). Epstein upozorňuje na dôležitosť predaja autorských práv (nehitový film Lara Croft: Tomb Raider mal dvojmiliónový zisk už pred prvou klapkou najmä vďaka predaju práv do NSR), ale aj na neodmysliteľnú výnosnosť rýchleho občerstvenia v multiplexoch. Priestor je venovaný aj potrebe a nástrahám poisťovania hereckých hviezd, spôsobom získavania finančných príspevkov na obzvlášť nákladné projekty, výhodám nakrúcania v zahraničí či ovplyvňovaniu produkcie pravidlami vekovej prístupnosti – a naostatok aj produkcii a financovaniu tzv. nezávislých filmov.

Peter Ulman