Umelohmotné nebo má nomináciu na Európsku filmovú cenu

Európska filmová akadémia zverejnila zoznam diel nominovaných na Európsku filmovú cenu v kategórii animovaný film. Dôkazom úspechu rozrastajúceho sa slovenského animovaného priemyslu je, že po prvý raz v takmer štyridsaťročnej histórii Európskych filmových cien bol v tejto kategórii nominovaný slovenský film dvojice Tibor Bánóczki a Sarolta Szabó. Odohráva sa v roku 2123. „Tento rok sa na Európskych festivaloch predstavilo veľké množstvo výborných animovaných filmov a konkurencia bola skutočne veľká. Patriť medzi päť najlepších je preto obrovská pocta aj uznanie pre priemysel animovaného filmu v našom regióne. Teším sa, že nominácia prichádza v čase dlho očakávanej slovenskej premiéry, pretože tento vizuálne silný film určite treba vidieť v kine na veľkom plátne,“ povedal o nominácii Juraj Krasnohorský z producentskej spoločnosti Artichoke. Film vznikol v slovensko-maďarskej koprodukcii. Európske filmové ceny sa budú udeľovať 9. decembra v Berlíne už po tridsiaty šiesty raz. O cenách rozhoduje 4 600 členov a členiek filmovej akadémie v celkovo 24 kategóriách.

bar

Poznámky z Eremocénu zaujali v Osle

Slovenskú režisérku Vieru Čákanyovú ocenili za najlepšiu réžiu na nórskom festivale MIRAGE za film Poznámky z Eremocénu. Cenu jej udelil porotca – oceňovaný režisér Albert Serra. MIRAGE je „nový medzinárodný filmový festival, ktorý sa venuje umeleckým filmom s vysokými filmovými ambíciami. Festival, ktorý oslavuje filmárske remeslo a umenie non-fiction filmu,“ uvádza organizačný tím na webstránke podujatia. Poznámky z Eremocénu mali následne českú premiéru na MFDF Ji.hlava v súťažnej sekcii Česká radost (v čase uzávierky ešte neboli známi víťazi). V novembri bude môcť Poznámky z Eremocénu opäť vidieť aj slovenské publikum. Snímku uvedú na dokumentárnom festivale Jeden svet, kde je zaradená do hlavnej súťažnej sekcie. Do 11. novembra je možné film vidieť každý deň aj v Považskej galérii umenia v Žiline a do konca roka je v pláne aj séria projekcií pre školy. 

bar

Svetloplachosť zvíťazila v súťaži dokumentárnych filmov vo Varšave

Na tridsiatom deviatom ročníku Varšavského filmového festivalu ocenili aj slovenské filmy. V súťaži dokumentárnych filmov vyhrala snímka Svetloplachosť (r. Ivan Ostrochovský a Pavol Pekarčík). „Odvážnym filmárom za sugestívny, filmový, vizuálne poetický filmový jazyk a nežný ľudský pohľad na život civilistov a najmä detí v čase vojny," zdôvodnila medzinárodná porota v zložení Aniela Astrid Gabryel (Poľsko), Oleg Shcherbyna (Ukrajina) a Marko Škop (Slovensko) svoje rozhodnutie oceniť Svetloplachosť. Česko-slovensko-rumunský koprodukčný film Už ťa nemám rád (r. Zdeněk Jiráský) získal Zvláštne ocenenie poroty v sekcii Medzinárodná súťaž. Na príbehu tínedžerov Marka a Terezy ocenila päťčlenná medzinárodná porota „emocionálny a poetický obraz vnútorného sveta dvoch tínedžerov v súčasnej východoeurópskej realite“. Slovenská premiéra filmu je naplánovaná na rok 2024.

bar

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V Bruseli sa 4. a 5. októbra uskutočnilo každoročné stretnutie európskych kancelárií Creative Europe Desk so zástupcami Európskej komisie a výkonnej agentúry EACEA. Cieľom stretnutia je informovať kancelárie o najnovších trendoch a novinkách v pracovnom programe Kreatívnej Európy a konzultovať rôzne otázky, týkajúce sa podávania a vyhodnocovania projektov. Komisia informovala o štatistikách za roky 2021 a 2022 – prvé dva roky fungovania novej generácie Programu. Žiadatelia podali celkom 3842 žiadostí, podporených bolo 1909 projektov, na ktorých sa podieľalo 3860 organizácií. V rámci podprogramu MEDIA šlo o 2142 žiadostí, ktoré spolu žiadali 1,2 miliardy eur.  89 % žiadateľov boli malé a stredné podniky. Podpora vo výške 365 miliónov eur priniesla ďalších 676 miliónov eur z ďalších zdrojov. Celkovo v programe 60 % žiadateľov kontaktovalo kancelárie CED a konzultovalo s nimi svoje žiadosti, v prípade MEDIA ide dokonca o 79 % žiadateľov. Až 80 % žiadateľov vysoko ocenilo pomoc CED pri podávaní svojich žiadostí. 

Novými témami v programe MEDIA bude Komisia reagovať na negatívne trendy v európskom audiovizuálnom priemysle, napríklad: v rámci služieb VOD majú tri veľké americké spoločnosti 75 % podiel na tržbách. V segmente videohier registrujeme 4600 spoločností (80 % z nich sú malé a stredné podniky a 70 % má menej než 10 zamestnancov), ale v top 20 sú iba 3 spoločnosti z Európy.

Európska komisia si objednala a publikovala štúdiu Understanding the Value of a European Video Games Society, ktorá si kladie za cieľ komplexne zmapovať európsky priemysel videohier a imerzného obsahu. V tejto súvislosti zorganizuje Komisia seriál seminárov na rovnakú tému. Viac informácií je možné nájsť na: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/value-gaming.

Na rok 2024 sa predbežne ráta s miernou redukciou plánovaných finančných prostriedkov, pretože za prvé dva roky sa minulo viac než tretina celkového rozpočtu programu, dôvodom boli mimoriadne dotácie v súvislosti s pandémiou. Čo sa týka členských štátov, aktuálne sa vedú rozhovory o členstve v programe Kreatívna Európa s Tureckom.

vs

MFHF Poprad ocenil Pavla Barabáša aj Rasťa Hatiara

Tridsiatyprvý ročník Medzinárodného festivalu horských filmov Poprad sa konal od 11. do 15. októbra. Trojčlenná medzinárodná porota v zložení Michael Dillon (Austrália), Aldo Audisio (Taliansko) a Daniel Burlac (Rumunsko) posudzovala 56 súťažných filmov z 15 krajín a udelila ocenenia v deviatich kategóriách. Grand Prix získal britský film Ephemeral v réžii Alastaira Leeho. Porota ocenila, že film nás „priamo vtiahne do boja o zdolanie najťažších ciest aj do snahy filmára tak dobre zachytiť akciu v tých najťažších podmienkach. Máme pocit, že sme priamo pri tom, zdieľame nebezpečenstvo aj bezstarostný spôsob, akým sa horolezci a filmári venujú svojim úlohám.“ Cenu poroty dostal taliansky film Priekopníci (r. Alessandro Beltrame), Cenu za mier a ľudskosť americká snímka Reel Rock 17: Vytrvalé lezenie (r. Nick Rossen, Peter Mortimer, Zachary Barr), Cenu za expedíciu taliansky film Jötnar, lezenie medzi ľadovými obrami (r. Lukas Kusstatscher). Slovenské filmy získali na MFHF Poprad tento rok dve ocenenia – Cenu za inšpiratívne dobrodružstvo (Veľký kaňon, r. Pavol Barabáš) a Čestné uznanie (Slovak Direct, r. Rasťo Hatiar). Rovnaký počet cien získali aj české snímky – Cenu za krátky film udelili Rozprávke o tak trochu inej princeznej (r. Martin Bernard) a Čestné uznanie snímke Štít Maličký (r. Martin Dvořáček). Čestné uznanie putovalo aj kanadskému režisérovi Alexovi Lopezovi za film Pod povrchom

bar

Žraloky, prales, ale aj motýle a sopka. EKOTOPFILM – ENVIROFILM rozdal ceny

Jubilejný 50. ročník medzinárodného filmového festivalu EKOTOPFILM – ENVIROFILM vyhlásil 29. septembra víťazov v 13-tich kategóriách. Na slávnostnom udeľovaní cien festivalu v bratislavskom Primaciálnom paláci ich oznámila medzinárodná odborná porota. Poctu HONOUR OF EKOTOPFILM 2023 udelila organizácii Blue Religion, ktorá sa stará o ochranu oceánov a žralokov. Grand Prix prírody a zároveň cenu v kategórii Za poznaním prírody si odniesol nemecký film Čarovné momentky z prírody(r. Christian Baumeister). Dalšia nemecká snímka, O láve a živote – výbuch sopky na La Palme (r. Marcus Lenz) bola ocenená v kategórii O čom treba hovoriť. V kategórii Úspešné príbehy porota ocenila film Idjanga – gorilí prales (r. Caroline Thirion). Zvláštnu cenu za prínos udelila slovenskému filmu Martina Jagelku s názvom Motýle Slovenska – mestá a záhrady. Kolumbijská snímka režisérky r. Monicy Carvalho Čo sa stalo v trópoch počas posledného masového vymierania? získala cenu v kategórii Deti a mládež a v kategórii Krátky film porota vybrala snímku Brearth – Posledný nádych človeka na Zemi (r. Julio del Alamo). Český film režiséra Michala Gálika s názvom Dažďový prales budúcnosti získal cenu medzinárodnej poroty.

bar

CINEDU ocenil Dancing Queen, Ťažkú voľbu aj Alfonsa Smoliara

Posledné dva septembrové týždne patrili v Kine Považan v Novom meste nad Váhom filmovému festivalu CINEDU. V priebehu prvého týždňa  sa premietali filmy pre deti do 12 rokov v rámci sekcie CINEDU Kids, zatiaľ čo druhý týždeň boli na programe filmy CINEDU Teens určené kategóriám 13+. O cenách Najlepší film CINEDU Kids, ktorým sa stal Dancing Queen režisérky Aurory Gossé a Najlepší film CINEDU Teens Ťažká voľba (r. Jaak Kilmi), rozhodli vybrané trojčlenné poroty detí a tínedžerov z rôznych miest a obcí. Divácke ocenenia CINEDU Kids a CINEDU Teens, o ktorej rozhodli mladí diváci a diváčky, boli udelené filmu Franzove príbehy (r. Johannes Schmid) a nemeckému filmu Alfons Smoliar: Konečne školský výlet! (r. Mark Schlichter). Piaty ročník festivalu podľa organizačného tímu počtom 2423 diváčok a divákov prekonal návštevnosť z roku 2022. 

bar

Zrnká soli pre Jara Vojteka a Biele slony, uznanie pre Rybára

Štrnásty ročník Filmového festivalu Pocity ocenil cenou Zrnko soli za prínos do kinematografie režiséra Jara Vojteka. Za film Biele slony, ktorý súťažil v sekcii Pocity v kraťasoch, si Zrnko soli odniesol Rastislav Kupš. Zvláštne uznanie získal film Rybár režiséra Mareka Tomajku. 

bar

Jánošík, Chaplin, Buster Keaton a Richter na koncerte v Slovenskom rozhlase

Projekt, ktorý sa rozhodla zrealizovať skladateľka Sisa Michalidesová, je spojením novej pôvodnej hudby v podaní symfonického orchestra a starých nemých filmov. Akcia s názvom Koncert nemých filmov sa uskutoční 23. novembra vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Publikum si bude „môcť na veľkom plátne pozrieť neprekonateľné kultové hity ako groteska Cops z roku 1922 v hlavnej úlohe s Busterom Keatonom, nemecký krátky experimentálny film Vormittagsspuk, ktorý v roku 1928 vytvoril nemecký výtvarník a priekopník abstraktnej animácie Hans Richter a patrí medzi prvé surrealistické filmy histórie, ale aj snímku Chaplin sa vracia z flámu ako i vybranú ucelenú časť z filmu Jánošík režiséra Siakeľa v hlavnej úlohe s Theodorom Pištěkom z roku 1921. Tento film je nielenže prvým slovenským celovečerným hraným filmom. Film bude premietnutý vďaka spolupráci so Slovenským filmovým ústavom pri príležitosti jeho 60. výročia,“ uvádzajú organizátori. Autorom sprievodnej hudby k Chaplinovmu filmu Charlie sa vracia z flámu je maďarský skladateľ a trubkár Kornél Fekete-Kovács, zvyšné tri audiovizuálne diela sprevádza autorská hudba Sisy Michalidesovej. Kovács a Michalidesová sa predstavia aj v úlohe sólistov, spolu s klaviristom Petrom Preložníkom a bubeníkom Mariánom Ševčíkom. Sprevádzať ich bude Symfonický orchester Slovenského rozhlasu s dirigentom Adriánom Kokošom. 

bar

Tri diela RTVS nominované na Prix Europa

Celkom tri projekty RTVS sa uchádzali o prestížne európske ocenenie Prix Europa (22. – 27. október – v čase uzávierky ešte neboli známe výsledky). Z viac než šesťsto prihlásených sa do užšieho výberu prebojovali diel televíznej dokumentárnej série Môj, emigrant – Elena (r. Jana Bučka, Michal Fulier) o klavírnej virtuózke Eleny Letňanovej, rozhlasová hra Treba vôbec upratovať v čase vojny? (r. Milena Lukáčová) zamýšľajúca sa nad absurditou bežnej banálnej ľudskej činnosti v dobe, keď do životov vstupuje vojna a tretia nominácia patrí rozhlasovému fíčru 420 ton (r. Marek Moučka) s príbehmi rušňovodičov, ktorí na koľajach zažili stret so samovrahom a musia sa vyrovnať týmto traumatizujúcim zážitkom. 

bar