Do kín prichádza Voda, čo ma drží nad vodou

Česko-slovenský hraný film Voda, čo ma drží nad vodou (r. Tomáš Magnusek), ktorý rozpráva o osobnosti slovenského básnika Jozefa Urbana, sa po zrušení svojej jarnej premiéry dostane do tunajšej kinodistribúcie 28. 11. Pôvodne plánované nasadenie snímky sa posunulo pre komplikácie so získavaním licenčných práv. Príbeh filmu sa venuje Urbanovi od jeho nástupu na literárnu scénu, no sústreďuje sa najmä na posledných sedem rokov jeho búrlivého života. Básnika, ktorý bol aj autorom viacerých pesničkových textov vrátane toho titulného pre skupinu Elán, stvárňuje Roman Pomajbo. Autormi scenára sú Ondrej Kalamár a Tomáš Magnusek. O snímke sa dočítate viac vo Film.sk 4/2019 v rubrike Novinky.

dan

V Cottbuse so slovenskými filmami

Program 29. ročníka Filmového festivalu Cottbus (5. – 10. 11.) predstaví aj slovenské tituly. Do hlavnej súťaže celovečerných hraných filmov sa dostala snímka Ostrým nožom Teodora Kuhna, v súťaži krátkych filmov bude Pochod Michala Blaška a súťažná sekcia filmov pre mládež uvedie novinku Marka Škopa Nech je svetlo. Zo slovenských majorít festival ponúkne v sekcii Everything Stays Different? dokument Terezy Nvotovej Mečiar a Trhlina Petra Bebjaka sa bude premietať v sekcii Hits. Dve krátkometrážne snímky Po sezóne (r. Andrea Kalinová) a Záhradníci (r. Mira Fornay) sa nachádzajú v sekcii Specials. V programe sú aj tri minoritné koprodukcie: Staříci (r. Martin Dušek, Ondřej Provazník), Vietor (r. Michał Bielawski) a Môj dedo spadol z Marsu (r. Marina Andree Škop, Dražen Žarković).

jj

Prezentácia 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60

V Kine Lumière v Bratislave sa 11. 11. o 16.30 uskutoční prezentácia 2-DVD Slovenský dokumentárny film 60, ktoré vydal Slovenský filmový ústav. Obsahuje 21 dokumentov zo 60. rokov minulého storočia vo výbere Rudolfa Urca a Pavla Branka, ktorí sa na pripravovanej prezentácii aj zúčastnia. Hosťami podujatia budú i Dušan Trančík a Milan Černák, ktorí sú svojimi filmami Fotografovanie obyvateľov domu, resp. Hokej ʼ69 zastúpení na prezentovanom 2-DVD. Oba menované tituly na podujatí premietnu spolu s dokumentmi Chlapi z Gaderskej doliny (r. Ladislav Kudelka), Spoveď (r. Pavol Sýkora), Ruky (r. Jozef Zachar), Nedokončená kronika (r. Rudolf Urc) a Prišiel k nám Old Shatterhand (r. Dušan Hanák).

dan

Kamera 2019 bude o oceneniach aj o diskusiách

Asociácia slovenských kameramanov (ASK) vyhlási 27. 11. výsledky 9. ročníka súťaže Kamera. Súťaž sa koná každé dva roky a aktuálne sa do nej prihlásilo rekordných 133 diel, najviac z oblasti reklamnej a študentskej tvorby. Slávnostné udeľovanie cien sa uskutoční v Kine Lumière v Bratislave. Kamera 2019 však nebude len o oceneniach. Pôjde o dvojdňové podujatie v Kine Lumière (27. a 28. 11.) s diskusiami, výstavou fotografií študentov kameramanskej tvorby i s masterclassom, ktorý povedie americký kameraman Steve Gainer. Na jednej z diskusií zase privíta režisér Martin Šulík slovenských kameramanov Stanislava Szomolányiho, Denisu Buranovú, Tomáša Juríčka a Iva Mika, ktorí budú debatovať o svojej profesii. 

dan

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V dňoch 24. a 25. 10. sa v Bruseli uskutočnilo každoročné stretnutie kancelárií Creative Europe so zástupcami Európskej komisie a Výkonnej agentúry EACEA. Cieľom bolo získať aktuálne informácie o vývoji zmien v jednotlivých výzvach a výhľad do budúcnosti, hlavne východiská novej generácie programu Kreatívna Európa, platnej od roku 2021. Čo sa týka posledného bodu, aktuálne prebehlo prvé kolo schvaľovania medzi Európskou komisiou, Európskym parlamentom a Európskou radou a návrh sa vracia do EK s tým, aby zapracovala pripomienky EP a ER. Najzaujímavejší bod je rozpočet: Európska komisia navrhla pôvodne 1,8 miliardy eur, Európsky parlament zvýšil sumu na 2,8 miliardy a rada ju vrátila na 1,8 miliardy. Debata súvisí aj s ďalšími prioritami Európskej únie, ako sú migranti a bezpečnosť, s premennými, ako je brexit, a takisto s tým, ako sa upraví odvod jednotlivých členských štátov do spoločného rozpočtu (aj tu majú EK, EP a ER rôzne názory). Zmenilo sa aj zloženie kultúrneho výboru EP, až 80 percent tvoria noví členovia. V zásade sa však v novom návrhu programu Kreatívna Európa nič podstatné nemení, oblasti, v ktorých bude možné podávať žiadosti, ostávajú rovnaké. No mení sa filozofia niektorých schém. V podprograme MEDIA sú zachované všetky podpory z minulosti, no stále prebieha debata o tom, ako zjednodušiť jednotlivé schémy a znížiť administratívnu náročnosť. Niektoré zmeny sme si už mohli vyskúšať, ide napríklad o jedinú žiadosť v rámci automatickej podpory kinodistribúcie alebo o podávanie žiadostí sales agentom v rámci selektívnej podpory kinodistribúcie. Obe úpravy hodnotí komisia ako krok správnym smerom. Od roku 2021 sa prejde na úplné elektronické podávanie žiadostí cez nový portál Funding and Tender Opportunities Portal, ktorý funguje už aj dnes, zatiaľ paralelne so starým portálom. Mení sa podporný finančný mechanizmus (Guarantee Facility), ktorý celý prejde do mechanizmu spoločného pre všetky programy. Nový program Kreatívna Európa ovplyvní aj legislatívny vývoj, prijali sa dve nové smernice (o autorských právach – DSM Copyright Directive a o vysielaní – Online Broadcasting Directive) a bude sa klásť dôraz na rodovú vyváženosť a ekológiu.

vs

Retrospektíva Hanákových filmov v Indii

Medzinárodný filmový festival Kalkata v Indii zaradil do programu svojho aktuálneho 25. ročníka (8. – 15. 11.) retrospektívu tvorby režiséra Dušana Hanáka. Premietne jeho filmy 322 (1969), Obrazy starého sveta (1972), Ružové sny (1976), Ja milujem, ty miluješ (1980) a Papierové hlavy (1995). Ich tvorca bude na festivale aj čestným predsedom poroty v sekcii Inovácie v pohyblivých obrazoch.

Aj zábery z Indie obsahuje nová fotografická publikácia Dušana Hanáka Hľadanie človeka v globalizovanom svete, ktorú pokrstili 7. 10. v kaviarni Berlinka v Bratislave. Hanákove dokumentárne fotografie zachytávajú ľudí na okraji spoločnosti v rôznych kútoch sveta. 

jj

SFÚ na Bibliotéke

Na knižnom veľtrhu Bibliotéka v Bratislave (7. – 10. 11.) bude mať zastúpenie aj edičné oddelenie Slovenského filmového ústavu. Jeho tituly budú v predaji v stánku Klapka.sk, ktorý organizuje SFÚ v spolupráci so Združením vydavateľov a kníhkupcov SR (ZVKS).V rámci sprievodných podujatí sa 7. 11. o 18.00 na Literárnom pódiu ZVKS a Literárneho informačného centra odprezentuje nové, rozšírené vydanie publikácie Naše filmové storočie za účasti jedného z jej autorov, Františka Gyárfáša (druhým autorom je Juraj Malíček). Diskusiu bude moderovať Miro Ulman zo SFÚ. Predstavia sa tam aj ďalšie edičné tituly SFÚ vrátane mesačníka Film.sk

jj

Prípad Barnabáš Kos vo Washingtone i v Hamburgu

Satirická snímka Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964) sa bude premietať v National Gallery of Art vo Washingtone (USA) vo filmovom programe s názvom Welcome to Absurdistan: Eastern European Cinema 1950 to 1989, ktorý prebehne od 2. 11. do 24. 11. Program pripomína 30. výročie pádu komunizmu vo východnom bloku. Projekcia Solanovej snímky sa uskutoční 9. 11. s lektorským úvodom Rastislava Steranku, riaditeľa Národného kinematografického centra SFÚ. Solanov titul neskôr uvedie aj Cinefest v Hamburgu (Nemecko). Tamojšia projekcia s lektorským úvodom sa uskutoční 20. 11. Prípad Barnabáš Kos sa aktuálne premieta aj v slovenských kinách v rámci prehliadky Projekt 100.

Festival Áčko rozdal ceny

Slávnostným vyhlásením výsledkov súťaže sa 26. 10. večer skončil festival študentských filmov Áčko, ktorý sa konal od 23. 10. na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Najväčší úspech zaznamenala hraná snímka domáceho študenta Michala Valentina Odmena. Hlavná porota ju vyhlásila za najlepší film festivalu a ocenila ju aj za najlepší scenár (M. Valentin) a kameru (René Kontúr). V príbehu Odmeny sa odráža niekoľko aktuálnych problémov Slovenska. Rozpráva o otcovi a synovi, ktorí sa živia spracúvaním dreva a jeho predajom do vidieckych domácností. Na tomto pôdoryse sledujeme konfrontáciu starého myslenia s novým – kým otec je ochotný ustupovať zákazníkom v záujme zachovania dobrých vzťahov, no za cenu vlastných strát, syn chce dôslednejšie dodržiavať obchodné pravidlá. Kľúčovým motívom je potom arogancia tých, ktorí vycítia slabé miesta a bezcharakterne ich využívajú. Na Áčku výrazne zabodovala aj Katarína Jonisová s projektom Hľadám stopu slona, ktorý zvíťazil v kategórii dokumentárnych filmov, získal i cenu Critics’ choice a najviac hlasov dostal aj od divákov. Jonisová sprevádza po Bratislave a okolí dvoch starších „pútnikov“, ktorí sa nikam neponáhľajú, sústredene pozorujú, čo sa okolo nich deje, a s chuťou to komentujú. Ich postrehy sú často plné nečakaných súvislostí a nechýba v nich humor ani kus predstavivosti a „prášilovského“ šarmu. Najlepším hraným filmom tohtoročného Áčka sa stal titul 4 dni po Vianociach, v ktorom režisér Peter Hoferica preukázal šikovnosť vo vedení hercov a výstavbe situácií v uzavretom priestore auta, a medzi animovanými snímkami dominoval titul Trust me v réžii Zlaty Golecovej. Zvláštne uznanie získala Vzletná konverzácia v hodine dvanástej (r. Alica Bednáriková), cenu za zvuk Maroš Olah (film Sekunda), za strih Matúš Men (Cez okno – film z Akadémie umení v Banskej Bystrici) a za vizuálne efekty Lukáš Ďurica a Ladislav Jambor (B. O. P.).

dan