MIDPOINT sa zameria na TV série

Medzinárodná tréningová platforma MIDPOINT pre mladých filmových profesionálov prinesie na Slovensko prvý workshop z programu MIDPOINT TV Launch 2017, určený pre tvorcov televíznych seriálov (tímy scenáristov, producentov a režisérov). Jeho účastníci sa budú od 4. do 10. 11. v obci Hodruša-Hámre pri Banskej Štiavnici venovať vývoju televíznych minisérií alebo seriálov. MIDPOINT TV Launch sa zameriava najmä na tvorcov so zázemím v oblasti filmu, ktorí chcú prejsť na kvalitnú televíznu produkciu a pochádzajú primárne zo strednej a východnej Európy, z Balkánu, z pobaltských krajín a zo širšej stredomorskej oblasti. Účastníci budú svoje pripravované projekty konzultovať so zahraničnými odborníkmi – s autorom a lektorom Alanom Kingsbergom (USA), autorom a režisérom Rumlem Hammerichom (Dánsko), producentkou Yvonne Grace (Veľká Británia), lektorom Benom Harrisom z tréningového programu Serial Eyes (Nemecko), autorom a producentom Michaelom Sardom (USA) a ďalšími. Zo Slovenska sa na workshope zúčastnia producent Peter Badač, scenáristka a dramaturgička Zuzana Dzurindová a scenárista Peter Nagy, ktorí pracujú na projekte American dream. Druhý workshop tohto programu sa bude konať v apríli 2017 v rámci festivalu Finále Plzeň a záverečný workshop sa uskutoční počas MFF Sarajevo v auguste 2017, kde partner podujatia HBO Europe poskytne finančnú cenu najlepšiemu projektu. Tú však udelia aj počas aktuálneho workshopu, pretože je to zároveň záverečné stretnutie účastníkov programu MIDPOINT TV Launch 2016, ktorý absolvovala aj producentka Katarína Krnáčová (s projektom 1989). Viac informácií nájdete na www.midpoint-center.eu.

zs

Klubové novinky na seminári ASFK

V Bratislave sa v dňoch 25. až 27. 11. uskutoční jesenný programovací seminár zástupcov klubov registrovaných v Asociácii slovenských filmových klubov (ASFK). V Kine Lumière budú môcť kinári a dramaturgovia spoznať digitalizačné pracovisko SFÚ a prebehne aj valné zhromaždenie ASFK. Súčasťou seminára budú projekcie pripravovaných filmových noviniek ASFK. Verejnosť tak môže v predstihu uvidieť napríklad snímky Paterson (r. J. Jarmusch), Je to len koniec sveta (r. X. Dolan) a Ospalá zátoka (r. B. Dumont).

mp

Slovenské filmy v Austrálii

Počas septembra a októbra sa v štyroch austrálskych mestách uskutočnil Český a slovenský filmový festival. Prvé podujatie tohto druhu sa konalo pred štyrmi rokmi v Melbourne a odvtedy sa postupne rozšírilo aj do Sydney, Perthu a Canberry. „Festival mal veľký ohlas nielen medzi českou a slovenskou komunitou, ale začína sa dostávať aj do povedomia austrálskej verejnosti,“ povedala Silvia Panáková, spoluorganizátorka festivalu so zameraním na Sydney a Perth. Podobnú skúsenosť má aj Cerise Howard, umelecká riaditeľka festivalu v Melbourne a Canberre: „Mali sme viac ako tritisíc návštevníkov. Z novších filmov sa diváci hrnuli najmä na Teóriu tigra a Sedem zhavranelých bratov a davy sa ukázali na každej časti programu venovaného československým filmom 60. rokov, ktoré spracúvajú literárne predlohy.“ Zaujímavá bola aj projekcia snímky Drak sa vracia, pred ktorou si diváci pozreli videokomentár režiséra Eduarda Grečnera. „Cenu pre najlepší hraný film udelili členovia Austrálskej asociácie filmových kritikov Tom Clift, Hayley Inch a Glenn Dunks snímke Marka Škopa Eva Nová,“ doplnila Howard.

Silvia Panáková prezradila, že „zo širokej filmovej ponuky v Sydney a Perthe divákov najviac oslovila sladko-horká komédia Teória tigra, na druhom mieste skončila česká dráma Lída Baarová a na treťom dokudráma Očami fotografky a rozprávka Perinbaba.“ Festival sa v Sydney rozšíril o dve menšie prehliadky krátkych filmov absolventov FTF VŠMU v Bratislave, FAMU v Prahe a UTB v Zlíne.

Okrem spomínaných filmov mohli austrálski diváci vidieť napríklad aj tituly Muž, ktorý luže (r. A. Robbe-Grillet), Čistič (r. P. Bebjak), Stanko (r. R. Boroš), Rosso Papavero (r. M. Smatana), Chronos (r. M. Kazimír), Kovbojsko (r. D. Štumpf), Hviezdny taxík (r. J. Krumpolec) a ďalšie. Partnerom festivalu, ktorý sa konal s podporou Audiovizuálneho fondu, bol Slovenský filmový ústav.

zs

Jeden svet bez plotov

Sedemnásty ročník festivalu Jeden svet, ktorého mottom bol slogan „Odmyslime si ploty“, predstavil v Bratislave počas 6 dní (13. – 18. 10.) 53 filmov v 8 sekciách. V medzinárodnej súťaži, zameranej na filmy „o výnimočných jednotlivcoch, ktorí sa snažia spraviť svet spravodlivejším“, zvíťazila Sonita iránskej režisérky Rokhsareh Ghaem Maghami, príbeh mladej Afganky, ktorá sa chce vyhnúť dohodnutej svadbe a túži stať sa raperkou. V súťaži slovenských dokumentov porota najvyššie ocenila Ťažkú voľbu Zuzany Piussi. Ďalšími súťažnými titulmi boli Okhwan na ceste za slobodou, Zem, ktorá hľadá svoje nebo, Cooltúra a premiérovo uvedená Parlika Sahray Karimi o silnej žene, ktorá sa po porážke Talibanu odhodlala vstúpiť do politiky.

V nesúťažných sekciách rezonovala téma utečencov (titul nórskej Plavby hovorí sám za seba, kým nemecký Amal zachytáva už proces adaptácie sýrskej rodiny v Nemecku) i pochmúrny obraz Putinovho Ruska, ktoré ovplyvňuje tak život jednotlivcov (švajčiarsko-nemecko-ruský Občan Chodorkovskij), ako aj celých spoločenstiev (putinovská propaganda v lotyšskej snímke Veľký plán). Mrazivý bol obraz extrémizmu v rôznych podobách, či už v nedávnej minulosti v stabilnej demokratickej krajine (rakúska Honba na Haidera), alebo v súčasnej postkomunistickej krajine (ultranacionalistický starosta maďarskej obce v holandskom dokumente Model pána starostu). Tu si našiel miesto aj krátky film Dominika Jursu Toto nie je hra o Slovenských brancoch. (Mozaiku slovenských filmov doplnil ešte Juraj Mravec svojou roadmovie zo súčasnej Ukrajiny Mir Vam.) Na pomedzí oboch tém sa pohybovala mrazivá izraelská „detektívka“ Vražda ako cnosť o ruských neonacistoch.

Jeden svet vo veľkej miere presahuje svet filmu smerom k závažným otázkam politiky, spoločnosti, demokracie, ľudských práv, ekológie... Po jeho skončení síce asi neprestaneme všetci okamžite nosiť odevy vyrábané v krajinách tretieho sveta ani konzumovať mäso. Ale ignorovať proruských trollov môžeme už dnes a vyjadriť svoj názor na extrémizmus zasa v najbližších voľbách.

Jaroslav Hochel ( filmový publicista )

Áčko je tu už 20 rokov

Poslucháči Filmovej a televíznej fakulty VŠMU si každoročne organizujú svoj vlastný festival Áčko, ktorý prináša to najlepšie zo študentskej audiovizuálnej tvorby za posledný rok a zároveň ponúka zaujímavých hostí či workshopy. Aký bol jeho jubilejný, 20. ročník (19. – 22. 10.)? V štyroch súťažných a piatich nesúťažných blokoch sa predstavili hrané, dokumentárne aj animované filmy, ktoré boli pestré žánrovo i metrážou a tvorili vyvážený mix. Cenu za najlepší film napokon získal Pavol Čižmár s titulom Manžel Ján s rodinou. Najlepšou hranou snímkou sa stala Skúška (r. Gregor Valentovič,), dokumentárnou Váš vojak a brat (r. Veronika Kalužáková) a animovanou Chilli (r. Martina Mikušová). Cenu za réžiu si odniesla Barbora Sliepková (film O sestre) a za scenár Boris Šlapeta a Anna Rumanová (Jozef dnes doma nebude).

Na tohtoročné Áčko prijalo pozvanie hneď viacero osobností. Významný kameraman a predstaviteľ slovenskej novej vlny vo fotografii Martin Štrba rozprával o tom, že čiernobiely obraz má ešte stále svoje miesto v umení a nenahraditeľné čaro. Snímka Gravitácia získala Oscara za vizuálne efekty a podieľal sa nich aj Vladimír Valovič, ktorý sa s návštevníkmi Áčka spojil online z Vancouveru v Kanade, kde v súčasnosti pracuje na filme Strážcovia Galaxie 2. Občas sa stáva, že v práci strávi aj 16 hodín denne, lebo práce na vizuálnych efektoch je oveľa viac ako ľudí, ktorí ju robia. Na pôdu FTF VŠMU zavítal aj režisér Eduard Grečner. Spomínal okrem iného na Kolibu, ktorá umožňovala tvorcom sústrediť sa na ich umelecké vízie a nezaťažovať si hlavu rozpočtom – ten je kameňom úrazu pre mnohých súčasných filmárov. Pripomenul však aj zákernosť bývalého režimu, keď sa stal nepohodlným a na 20 rokov skončil v dabingovom štúdiu.

Na festivale sa uskutočnili aj viaceré workshopy, azda najzaujímavejší bol venovaný otázke, ako úspešne predať svoj film na medzinárodných filmových trhoch. Áčko teda žilo naplno do úplného konca a za hojnej účasti. Potvrdilo svoj štatút malého, ale už kultového festivalu.

Rastislav Graňák ( poslucháč audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU )

Creative Europe Desk Slovensko informuje

V septembri bolo zverejnených niekoľko výziev programu Kreatívna Európa – MEDIA, pričom väčšina zostala bez zásadných zmien. Výzva EACEA/19/2016, Výberová podpora kinodistribúcie, má dve uzávierky: 1. decembra 2016 a 14. júna 2017. Jej podmienky ostávajú rovnaké a to isté platí pre Výzvu EACEA/23/2016, Podpora TV vysielania, s uzávierkami 24. novembra 2016 a 25. mája 2017. Rovnako je bez zásadných zmien Výzva EACEA/16/2016, Podpora filmových festivalov – uzávierky sú 24. novembra 2016 (pre projekty, ktoré sa začínajú medzi 1. májom a 31. októbrom 2017) a 27. apríla 2017 (pre projekty, ktoré sa začínajú medzi 1. novembrom 2017 a 30. aprílom 2018).

Čo sa týka podmienok, výnimkou je novinka v schéme Podpora vývoja jednotlivých projektov (Výzva EACEA/20/2016). Každá spoločnosť musí preukázať, že ako väčšinový producent produkovala dielo distribuované v komerčnej distribúcii (pod ňou sa rozumie distribúcia v kinách alebo televízii) mimo krajiny pôvodu diela v období piatich rokov pred podaním žiadosti. Výzva má dve uzávierky: 17. novembra 2016 a 20. apríla 2017. Žiadateľ môže tak ako v minulosti podať v rámci jednej výzvy iba jednu žiadosť.

V programe Kreatívna Európa – Kultúra je 23. november 2016 termínom na podávanie projektov v podprograme Projekty európskej spolupráce. Týka sa organizácií v oblasti kultúry a ich minimálne troch zahraničných partnerov. Hlavnými cieľmi tohto podprogramu sú podpora schopnosti kultúrnych odvetví fungovať nadnárodne a medzinárodne, podpora pohybu kultúrnych diel aj nadnárodnej mobility kultúrnych a kreatívnych subjektov, najmä umelcov. Žiadať je možné prostriedky na projekty v celkovej hodnote do 200 000 eur (projekty spolupráce menšieho rozsahu) a 2 000 000 eur (projekty spolupráce väčšieho rozsahu). Texty výziev, podmienky pre žiadateľov a informácie sú dostupné na www.cedslovakia.eu alebo priamo v kancelárii Creative Europe Desk Slovensko.

vs