Návrat stratenej matky

Marko Škop sa etabloval ako dokumentarista, spoluzakladal úspešnú produkčnú spoločnosť Artileria a teraz nakrútil svoj celovečerný hraný debut Eva Nová. Film vstupuje do slovenských kín po medzinárodnom úspechu na festivale v Toronte, kde získal cenu FIPRESCI. Dočkal sa tam hneď piatich uvedení.

Dokumenty Marka Škopa v sebe vždy niesli ľahký humor a iróniu. Vo svojom hranom debute však Škop divákov nešetrí. Útočí na city, na našich vlastných kostlivcov v skriniach. Eva Nová môže byť ktokoľvek. „Každá krajina pozná Evu Novú,“ hovorí režisér. „Každá profesia má svojich mužov a ženy, ktorí sa dotkli pomyselného vrcholu a prepadli sa na dno. Je to univerzálny príbeh aj v pokuse o návrat. V prípade Evy Novej nejde až tak o návrat kariérny, ale súkromný a vnútorne najosobnejší.“

Škop je aj autorom scenára a inšpirácie sa v ňom zbierali niekoľko rokov. „Ako študent na VŠMU som mal na festivale urobiť rozhovor s Annie Girardot. Ráno v hoteli ma ako prvé poprosila o pivo, ale čašníci mi taktne povedali nie, že alkohol jej nesmú dať. Pôsobila veľmi krehko, no keď som položil prvú otázku, zmenila sa z uzlíčka nervov na lavínu. Mávala rukami vo vzduchu, vyskočila z kresla, aby lepšie ilustrovala, čo hovorí, smiala sa, dávala zo seba to najlepšie, hrala... Hrala svoju rolu, hrala samu seba. Bolo to veľmi intenzívne. Keď sme zastavili nahrávanie, v sekunde sa zlomila. Bolo to ako zažiť príbeh znovuzrodenia a zhorenia fénixa v priebehu niekoľkých minút. Nikdy na to nezabudnem. Bol to jeden z viacerých podnetov, prečo vytvoriť Evu Novú.“ Pri písaní Škop využil aj možnosti medzinárodnej konzultácie. „Scenár filmu sme vyvíjali aj v rámci tréningového programu Torino Film Lab, kde bol jeho konzultantom rumunský scenárista Razvan Radulescu – spolupracoval napríklad na filmoch 4 mesiace, 3 týždne a 2 dni či Pozícia dieťaťa –, ktorý prišiel s viacerými zaujímavými podnetmi k celkovej štruktúre a rozloženiu síl v príbehu. Trpezlivú, jemnú dennodennú dramaturgiu prinášali Zuzana Liová a František Krähenbiel, čo bolo pre výslednú podobu scenára veľmi cenné.“

Film až voyeursky nazerá do života jednej rodiny, kde sú vzťahy poznačené dávnymi krivdami a tie sa prenášajú na ďalšiu generáciu. „Hlavnou postavou tohto filmu je matka. A je tu jej syn. A jeho rodina s deťmi... Je láska a sú veci, ktoré bolia, ublíženia, nepochopenia, ktoré sa vedia za roky nakopiť. Je tu dusno a nikto sa v ňom necíti príjemne, ale neuniknú pred ním. A či už to riešia alkoholom, trpiteľstvom, starostlivosťou o iných na vytvorenie pocitu vlastnej dôležitosti, alebo útekom niekam ďaleko, vždy je to tam,“ ozrejmuje režisér. „Snažil som sa o ponor do intimity rodiny. Verím, že napriek všetkým chybám nám ľuďom vždy ostáva možnosť objatia, akokoľvek nemotorného. Lebo len láska – bez zbytočného sentimentu – nás dokáže naozaj očistiť.“

Filmu dominuje minimalizmus – v snímaní, dialógoch, rozprávaní. A civilný prejav hercov. Škop na rozdiel od svojich kolegov neobsadil do filmu nehercov, ale vo výsledku sa mu s profesionálmi podarilo dosiahnuť rovnakú autenticitu. „Emília Vášáryová bola úžasná. Hovorili sme o potrebe degradovať sa pre túto úlohu. Bola otvorená, čo si nesmierne vážim. Spolu s maskérmi Zuzanou Paulini a Jurajom Steinerom sme hľadali základnú filmovú vizáž, ktorá by sa veľmi výrazne odlišovala od toho, ako Emíliu Vášáryovú poznáme v civilnom živote. Potom prišli na rad obmeny tejto podoby podľa subtílnych rozdielov vo významoch pre každú scénu alebo blok. Maskéri prispeli k dotvoreniu hlavnej postavy zásadným spôsobom.“ O to viac zasiahne diváka otvorená i skrývaná nenávisť medzi postavami, ich slabosť aj ľudskosť. „Eva Nová je prítomná v každej scéne filmu a je ohniskom každej mizanscény. S kameramanom Jánom Melišom sme sa snažili vo filme rozpracovať vizuálny kľúč, ktorý by čo najviac priblížil psychické prežívanie hlavnej postavy a zároveň ponúkal kinematografický prístup k človeku, ktorý je povolaním herec. Chcel som sa dotknúť zobrazenia tenkej hranice, keď je Eva Nová sama sebou a keď hrá svoje malé hry a divadielka. Dlhé detaily tváre Emílie Vášáryovej sú hlavnou vizuálnou charakteristikou filmu. Za spôsob, akým ponúkla hereckú mikrokresbu, má moju veľkú poklonu.“

Nie je to však iba sugestívny výkon hlavnej predstaviteľky, čo nekompromisne atakuje divákove emócie. „Hoci ide o ,character-driven drama‘, nie je to film o jednej postave. Milan Ondrík pozdvihol intenzitu vo vzťahu matka – syn svojím dusným výkonom, ktorý mi často vyrážal dych. Dôležitú energiu a vrstvy priniesli herečky Anikó Vargová, Žofia Martišová, detskí predstavitelia a ďalší. S hercami som sa snažil veľa pracovať pri prípravách a potom s nimi stráviť čo najviac času na pľaci. Myslím si, že sa spolupracovníci v tíme snažili byť sústredení jeden na druhého, čo je kľúčové v práci aj v živote. Mám nádej, že je to na výsledku vidieť,“ uzatvára režisér Marko Škop.

Eva Nová (r. Marko Škop, Slovensko/Česko, 2015)
CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 502 000 eur (podpora z Audiovizuálneho fondu: 300 000 eur, koprodukčný vklad RTVS na základe zmluvy so štátom: 50 000 eur)
POČET KÓPIÍ, V KTORÝCH SA FILM BUDE DISTRIBUOVAŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH: 5 kusov DCP, 10 kusov blu-ray nosičov

Mariana Jaremková ( filmová publicistka )
FOTO: Artileria