O smrti bez trýznenia


Do tunajších kín vstúpi 14. novembra nový film českého režiséra Zdeňka Tyca Ako nikdy. Slovensko sa na ňom podieľalo ako minoritný koproducent.

Dej komornej drámy sa sústreďuje na troch protagonistov – na smrteľne chorého maliara a sochára Vladimíra Holasa, stvárneného Jiřím Schmitzerom, jeho partnerku, temperamentnú umelkyňu Karlu (Petra Špalková), a bohémsku dvojicu dopĺňa zdravotná sestra Jaruna (Taťjana Medvecká), bývalá Holasova milenka. Nevšedná zostava spolu so stavom hlavného hrdinu tvoria živnú pôdu na rozví­janie sľubnej drámy.

Režisér Zdeněk Tyc definuje tému príbehu: „Film Ako nikdy je o umieraní, o vzťahoch najbližších ľudí žijúcich okolo hlavnej postavy. Opiera sa o presné vyjadrenie existenciálneho pocitu, že všetko sa mení, všetko prchá, nič sa neopakuje a v živote je dôležitý iba život.“ Téma smrti je tenkým ľadom, ktorý sa môže ľahko prelomiť pod váhou sentimentálnosti. Zdeněk Tyc sa vyhýba prvoplánovému dojímaniu, vo filme sa snažil o hodnoverné zachytenie života. „Film chce náročného diváka potešiť svojou hĺbkou a presvedčivosťou, ťažkú tému podať s ľahkosťou, nikoho netrýzniť krutým naturalizmom, ktorý by sa mohol so smrťou spájať.“ Režiséra zaujal intímny text Markéty Bidlasovej, s ktorou napísali scenár spoločne. Ich predošlou spoluprácou bol nerealizovaný, no úspešný scenár Eldorádo. Tvorcovia sa pri filme Ako nikdy inšpirovali v reálnom prostredí, v živote a najväčší dôraz kladú na pravdivosť. Postavy sú presné, scenár má pre tvorcov osobný význam a je naplnený skutočnými emóciami.

V príbehu zohráva významnú úlohu miesto deja. Hlavný hrdina sa rozhodne nezomierať v nemocnici, ale doma, vo svojom „chráme“, kde sa uzatvára pred svetom, a na postavy má prostredie magnetizujúci účinok. Dom je zároveň priestorom, kde sa krížia vzájomné konflikty postáv. Film stojí na zaujímavom protagonistovi, ktorého charakter vysvetľuje Zdeněk Tyc. „Maliar Holas je sebec. Jeho negatívne povahové rysy znásobuje vedomie smrti. Má však aj vlastnosti originálne, je priamy a rýdzi ako diamant.“ Kameramanom filmu je Patrik Hoznauer, ktorý debutoval Tycovým štvrtým celovečerným filmom Smradi a neskôr spolupracovali aj na filme El Paso. „Kamera sa snaží nestrhávať na seba pozornosť, naopak, chce v dobrom slúžiť hercom a téme,“ hodnotí vizuálny štýl filmu režisér.

Titul Ako nikdy mal medzinárodnú premiéru na filmovom festivale vo Varšave. „Je to prestížny festival a pre tento typ filmového príbehu ideálny. Film je svojou témou a spôsobom rozprávania určený skôr náročnejšiemu divákovi filmových klubov a artkín. Divákovi, ktorý má chuť zamýšľať sa nad vecami, ktoré nepatria medzi tie radostné, ale zato sú dôležité a obohacujúce,“ vysvetľuje producentka Ľubica Orechovská. A aké sú očakávania režiséra? „Ambície nie sú žiadne, viac ako jeden divák na projekcii je radosť,“ uzatvára skromne.

Roberta Tóthová ( absolventka scenáristiky na FTF VŠMU )

FOTO: PubRes

Ako nikdy (Jako nikdy, r. Zdeněk Tyc, Česko/Slovensko, 2013)
Celkový rozpočet filmu: 778 667 eur (bez podpory AVF/RTVS/MK SR)
Počet kópií, v ktorých sa film bude distribuovať v slovenských kinách: film bude uvádzaný na DCP a DVD nosičoch