Jelena Paštéková, ed.:
Súčasné filmové teórie. Nové rámce, iné problémy 
(VŠMU, Bratislava, 2019, 256 strán)

Zachytiť dynamiku dnešnej audiovizuálnej praxe a teoreticky postihnúť podobu meniacej sa audiovizuálnej paradigmy sa podujal kolektív autorov z Katedry audiovizuálnych štúdií FTF VŠMU v zborníku, ktorý zostavila Jelena Paštéková. Martin Ciel sa v ňom v štúdii Nové paradigmy, zmena systematík venuje tomu, ako sa pod vplyvom tzv. nových médií, digitalizácie a zmien, ktoré vniesli do vnímania filmu, dramaturgie či distribúcie, menili teoretické koncepcie. Zuzana Mojžišová sa v texte Zrkadlo zrkadla v zrkadle I. venuje tzv. reprezentačnej triáde, teda zmnoženému vytváraniu filmového obrazu (nielen) Rómov, a pohľadom na problematiku tohto etnika na Slovensku. Monika Mikušová vo svojom príspevku sleduje možné problémy, ktoré prináša využívanie archívnych filmových materiálov ako historických dokumentov. Katarína Mišíková skúma divácke porozumenie hybridným fikčným formám na hranici fikcie a non-fikcie a terén domácej tvorby hybridných filmov. Na vzťah diváka k realite dokumentárnych filmov je zameraná štúdia Martina Palúcha a Marcel Šedo prispel do zborníka textom Obrazové reprezentácie v predinternetovej a digitálnej ére. Kolekciu uzatvára text Erika Bindera, ktorý hľadá nové obzory a postupy pri tematizácii fikčných svetov, špeciálne audiovizuálnych diel. 


David Lynch, Kristine McKenna:
Místo snění

(Paseka, Praha, 2020, 608 strán)
Americký režisér David Lynch hovorí vo svojej knihe Místo snění, že si rád pamätá veci po svojom, nie nevyhnutne tak, ako sa stali. Aj z tejto perspektívy je zaujímavé, že knihu napísal spolu s americkou novinárkou Kristine McKenna, s ktorou sa poznajú už štyri desaťročia, prakticky celú jeho filmársku kariéru. Časť knihy tak tvoria Lynchove memoáre a časť je biografiou z pera novinárky, ktorá kvôli nej urobila stovky rozhovorov a vyspovedala členov rodiny, Lynchove exmanželky, hercov, agentov, hudobníkov, vybrala sa aj za režisérovými priateľmi z detstva. Kristine McKenna písala vyše dvadsať rokov pre Los Angeles Times a je známa najmä hĺbkovými rozhovormi s umelcami. V spoločnej knihe s Lynchom ponúkajú pohľad na jeho dielo od Gumovacej hlavy až po návrat seriálu Twin Peaks, a hoci vydavateľ sľubuje kľúč k ich interpretácii aj k interpretácii diel ako Sloní mužModrý zamatLost Highway či Mulholland Drive, tí, ktorí Lynchovu tvorbu poznajú, vedia, že také jednoduché to nebude. 

mak