19. MFDF Jeden svet

Z diváka diskutér o slobode

Neostať ticho, aj keď ich chcú mocní umlčať. Medzinárodný festival dokumentárnych filmov Jeden svet sa vo svojej dramaturgii zameriava na slobodu a ľudské práva a aj vo svojom 19. ročníku chce rozprávať o témach, ktoré s tým súvisia. Od 11. do 16. októbra v Bratislave a od 15. do 18. októbra v Košiciach bude poukazovať na aktuálne spoločenské problémy a hľadať odpovede na otázky, ktoré vyvolávajú. 

„Tento ročník je venovaný pamiatke Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej. Nosná téma Jedného sveta je ochrana slobody v jej rôznych formách a podobách. Výrazná časť filmov v programe sa venuje investigatívnej žurnalistike, práci s informáciami, angažovanému filmárstvu a potrebe reflexie politickej scény cez dokumentárnu tvorbu. Máme filmy, ktoré riešia morálne a etické dilemy, testujú naše vnímanie dobra, zla, spoločenskej zodpovednosti v protiklade k osobnému prospechu či ochrany vlastného života a života našich blízkych,“ozrejmuje dokumentaristka Diana Fabiánová, ktorá je zároveň novou riaditeľkou festivalu Jeden svet. S akou víziou do tejto pozície nastúpila a čo zo svojich predstáv chcela uplatniť už pri aktuálnom ročníku podujatia? „Vzhľadom na udalosti, ktorými si Slovensko za posledný rok prešlo, som túto možnosť brala ako šancu prispieť k informovaniu a angažovaniu verejnosti. Program je vystavaný tak, aby sa z diváka stal aktívny diskutér, ktorému okrem filmov ponúkame aj podnety, ako veci meniť na mikroúrovni. Ako bojovať s dezinformáciami, extrémizmom, ako rozpoznať, kedy je ohrozená sloboda slova, tvorby alebo sa, sprvu nebadane, začínajú porušovať ľudské práva. Ambíciou bolo zostaviť ročník, ktorý bude divákov nabádať k spoločenskej aktivite a prevzatiu osobnej zodpovednosti za to, ako vyzerá a ako (ne)funguje krajina, v ktorej tu spolu nažívame,“odpovedá Fabiánová. 

S jej slovami súvisí aj otvárací film festivalu Proces, ktorý rozpráva o procese s Olehom Sencovom a uvedie ho jeho režisér Askoľd Kurov. „Tento film je hrozivo aktuálny a blízky napriek tomu, že Ukrajina sa nám môže zdať vzdialená. Olehov príbeh odkrýva, aká krehká je sloboda a ako ľahko a bezprecedentne dokáže systém zomlieť jednotlivca, ak je tento systém skorumpovaný,“myslí si riaditeľka festivalu. Uvedený bude aj krátky dokument Osudy slobody Jakuba Šuvadu z VŠMU, ktorý vypovedá aj o zavraždenom novinárovi Jánovi Kuciakovi. V programe sa nachádzajú i ďalšie domáce tituly, medzi ktorými je dokumentárny cyklus Biele vrany a hrdinovia medzi nami, premiérový film Švédi z osady(r. K. Farkašová), Smutné jazyky(r. A. Grusková), Niečo naviac(r. P. Kadlečík, M. Šenc), Okupácia 1968(pätica režisérov), Kroky na hrane(r. V. Bendík), dokumentárna mozaika Spýtaj sa vašichv réžii Barbory Berezňákovej a ďalšie. V súťaži nazvanej Slovensko a Česko za ľudské práva sa stretne celkovo 15 nových dokumentov. Českí autori prispeli do programu napríklad snímkou Keď príde vojna, v ktorej sa režisér Jan Gebert venuje organizácii Slovenskí branci, alebo filmom Hranice práce(r. A. Rychlíková), ktorý sa sústreďuje na odkrývanie mizerných pracovných podmienok v súčasnom Česku a ocenili ho na vlaňajšom MFDF Jihlava. Dohromady uvedie Jeden svet vyše 60 filmov rozdelených do šiestich sekcií (okrem uvedenej súťaže sú to Hrdinovia a hrdinky, Máte právo vedieť, Slepá škvrna, Uhol pohľadu a Jeden svet deťom).

Festival, ktorý si dáva za cieľ otvárať debatu, pripravuje viacero diskusií, ktoré sa budú venovať prípadu Sencov, vyšetrovaniu vraždy Kuciaka a Kušnírovej, rómskej téme, problematike utečenectva a migrácie, novodobého otrokárstva, eutanázie, pedofílie, sexuálneho zneužívania a ďalším. Príde aj niekoľko zaujímavých hostí zo zahraničia. Jedným z nich bude katalánsky dokumentarista Carles Bosch, ktorý ponúkne masterclass pre verejnosť a predstaví aj svoj nový film Zaľúbenci na dráte„Bosch bude mať zároveň prednášku na celodennom špeciálnom podujatí Storytime, kde vystúpia i ďalší filmári, ako je napríklad Agnieszka Holland, a novinári a autori svetového mena. Naším hosťom bude aj známy spisovateľ a pedagóg Timothy Snyder, ktorý bude prednášať na tému ceny slobody,“ dodáva Diana Fabiánová.

Projekcie festivalu Jeden svet sa v Bratislave budú konať v kinách Lumière, Mladosť a Klap na VŠMU, ďalej na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského, v KC Dunaj, Café Berlinka a školské premietania sa uskutočnia v Open Gallery a v Univerzitnej knižnici. Diskusie a iné sprievodné podujatia zastreší aj Artforum, Goethe-Institut, Nová Cvernovka a Klub pod lampou. Košický Jeden svet bude hostiť Tabačka Kulturfabrik a kino Úsmev. Hlavným organizátorom festivalu, o ktorom sa dozviete viac na stránke www.jedensvet.sk, je organizácia Človek v ohrození.

text: Zuzana Sotáková

Svet objavuje archívne slovenské filmy

Svet objavuje archívne slovenské filmy

K práci s archívnymi slovenskými filmami v SFÚ patrí aj ich prezentácia na domácich i zahraničných fórach. Niektoré tituly sa darí dostávať do povedomia aj na podujatiach, ktoré majú vo svete zvučné meno. S touto jeseňou sa spája hneď niekoľko takých prípadov.

Prvé podujatie sa začína už skraja októbra (4. – 14. 10.) – ide o Medzinárodný festival fantastického filmu Sitges v Španielsku, ktorý v sekcii Anima’t ponúkne retrospektívu nestora slovenskej animovanej tvorby Viktora Kubala. Jeho dôvtipné postrehy o svete a spoločnosti s komickými prvkami, ale aj s vážnymi podtónmi uvidí publikum v jednom bloku, ktorý sa bude skladať z celovečernej snímky Krvavá pani(1980) a zo šiestich krátkych filmov: Zem,Janko Hraško u kúzelníka,Kino,Čo sa stalo Janíkovi na ceste,MeteorológIdol. Pôjde o španielsku premiéru digitálne reštaurovaných Kubalových filmov, ktoré 12. 10. uvedie v kine Prado riaditeľ Národného kinematografického centra SFÚ Rastislav Steranka.„Festival v Sitgese je mojou srdcovkou, preto som nesmierne rád, že tento rok v oficiálnom programe uvedie (malú) retrospektívu Viktora Kubala. Keď som tam bol v roku 2016, povedal som si, že jedného dňa tam dostanem film Krvavá pani. Je to presne film, ktorý do programu festivalu v Sitgese a jeho žánrovému publiku patrí,“ hovorí Rastislav Steranka. 

Veľkou udalosťou bude v tomto smere aj francúzsky Lumière Festival (13. –21. 10.) v Lyone, ktorý zaradil film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964) do programovej sekcie Archival treasures and curiosities. Digitálne reštaurovaná snímka, ktorá vyniká aj obrazovou nápaditosťou, tam bude mať svetovú premiéru. To, že francúzske publikum bude mať možnosť objaviť tento film, ma nesmierne teší. Uvedenie slovenských archívnych filmov na takýchto významných podujatiach v zahraničí je veľkou prestížou. Nevyzdvihoval by som jedno podujatie pred druhým, každé z nich má svoje publikum, či už divácke, alebo profesionálne,“pokračuje riaditeľ NKC SFÚ, ktorý uvedie aj projekcie v Lyone, a to 16. a 17. 10.

Prostredníctvom archívnych filmov sa zahraniční diváci dozvedia aj o dramatických udalostiach v Československu roku 1968. Čierne dni (1968), mimoriadne vydanie Týždňa vo filme, za ktorým stoja Ladislav Kudelka, Milan Černák, Štefan Kamenický a Ctibor Kováč a ktorý prináša autentické zábery zo slovenských miest počas invázie v auguste 1968, uvedie Slovinská kinotéka v Ľubľane v rámci podujatia Jesenná filmová škola (23. – 25. 10.).

„O slovenských archívnych filmoch, teda okrem tých najexponovanejších, akými sú napríklad filmy Juraja Jakubiska, Slnko v sietiŠtefana Uhra, Boxer a smrťPetra Solana či Obrazy starého svetaDušana Hanáka, zahraničie až tak veľa nevie. Práve preto sme tu my v Národnom kinematografickom centre SFÚ a naša systematická a intenzívna práca na tom, aby filmový svet slovenské archívne diela objavoval,“uzatvára Rastislav Steranka.

text: Zuzana Sotáková
foto: Prípad Barnabáš Kos, archív SFÚ

Prvá a Websterovci v kinách

Z obrazoviek na plátna kín

Na Slovensku sme aktuálne svedkami nezvyčajnej situácie. Klasické distribučné spoločnosti uvádzajú do kín viacdielne projekty, ktoré sa už objavili v televíznom vysielaní a vyšli na DVD. Reč je o dokumentárnom cykle Prváa animovanom večerníčku Websterovci. S ich premietaním sa neraz spájajú diskusie a workshopy.

V prípade Prvejide o desať 42-minútových dokumentárnych portrétov výnimočných Sloveniek a kiná programujú jednotlivé filmy cyklu samostatne. Websterovcisú zase animovaným 3D seriálom o sympatickej pavúčej rodine a jej zážitkoch. Pásmo šiestich častí má celkovú dĺžku 63 minút. 

„Ísť s Prvoudo kinodistribúcie nebolo spočiatku naším plánom. Po vydaní celého 10-dielneho cyklu na DVD sa však ukázalo, že je oň veľký záujem. V spolupráci so Slovenským filmovým ústavom sme začiatkom leta premietli päť častí v Kine Lumière a z rôznych regiónov nám začali chodiť požiadavky, či by sme mohli filmy uvádzať aj tam. Pravda je, že do regiónov už nevieme poskytnúť sprievodné diskusie, ale sme radi, že Prvámôže žiť ďalej takýmto spôsobom. Teraz na jeseň opäť pokračujú premietania v Lumièri,“hovorí pre Film.skproducentka cyklu Barbara Janišová Feglová. Prvúprináša do kín Asociácia slovenských filmových klubov, ktorá ju uvádzala najprv na Febiofeste, neskôr v Lumièri, aktuálne ju uvádza v regiónoch a zaradila ju aj do projektu Filmy pre školy. „Myslíme si, že cyklus zaujme hlavne pri premietaniach pre školy, čo je pre nás veľmi dôležité, pretože týmto projektom sa snažíme vychovávať nových divákov. Je pravda, že ide o špecifický titul, ale pre ASFK je dôležitý každý jeden divák,“približuje Martina Paštéková z ASFK.

Websterovcovsa ujala distribučná spoločnosť Magic Box Slovakia, ktorá takisto pracuje s možnosťou školských predstavení. „Potenciál je v seriáli samotnom. Jeho kvalitné obsahové spracovanie, krásna animácia v 3D technológii, výborné slovenské znenie, to všetko sú predpoklady na úspešné nasadenie do kín. Ďalším bonusom je, že kiná po projekciách v štandardnom hracom čase môžu Websterovcovponúknuť ako školské predstavenie. Do programovej ponuky ho zaradili nielen jednosálové kiná, ale aj takmer všetky multiplexy na Slovensku,“ozrejmuje Adriana Královičová z Magic Box Slovakia. Ako dodáva, tento titulsi vybrali aj preto, že vyzdvihuje silu a spojitosť rodiny, poskytuje kvalitnú zábavu pre najnižšiu vekovú kategóriu divákov a s takouto formou nasadenia neprišla na Slovensku ešte žiadna distribučná spoločnosť. Producentka a režisérka WebsterovcovKatarína Kerekesová si myslí, že v slovenských podmienkach môže byť takéto uvedenie raritou, no v zahraničí nie je. „Inšpirovali sme sa francúzskou distribúciou seriálu Mimi & Líza, ktorý tam bol uvedený ako blok šiestich častí a mal takmer 80 000 divákov. V súčasnosti chystáme pokračovanie tejto distribúcie s francúzskou spoločnosťou Cinéma Public Films s ďalšími časťami Mimi & Lízya s novým vianočným špeciálom Mimi & Líza – Záhada vianočného svetla. V podstate nás inšpiroval práve tento prístup. Blok krátkych filmov môže byť vhodný na popoludňajšie detské predstavenia alebo pre školy. A takto k tomu pristúpil aj Magic Box, keď pozitívne zareagoval na našu ponuku.“Aj pri Websterovcochmajú tvorcovia ambíciu dostať seriál k čo najväčšiemu počtu divákov. Podľa Kerekesovej je výroba takéhoto projektu časovo aj finančne náročná, preto je dôležité snažiť sa o čo najrozsiahlejšiu distribúciu. „Nie sme veľký tím a stále pokračujeme v produkcii nových Websterovcov, ale niekoľkí členovia tímu už cez prázdniny pripravili pre deti malé tvorivé dielne s Websterovcamina Detských 4 živloch v Banskej Štiavnici. Verím, že sa nám niečo podobné podarí zorganizovať aj v Bratislave a inde,“dodáva Kerekesová. 

Vráťme sa k producentke Barbare Janišovej Feglovej, ktorá považuje možnosť pozrieť si dokumenty vo svojom malom kine, vo svojej komunite a živo o nich debatovať za ideálnu situáciu. „Aj teraz robíme na podobnom modeli s televíznou sériou Biele vrany a hrdinovia medzi nami.Spolupracujeme na tom s platformou Dokument na kolesách. Počas jesene a zimy absolvujeme okrem Bratislavy a okolia aj turné po desiatich mestách, kde budú cez deň projekcie s diskusiami na školách a večer v kluboch alebo kultúrnych centrách pre verejnosť. Je dobré, že začína fungovať trend platformy typu Dokument na kolesách alebo KineDok. Pracuje sa tak oveľa viac s  fenoménom eventovej distribúcie či špecificky modelovaných premietaní, kde je väčšia šanca, že sa dielo stretne so svojou cieľovou skupinou.“

text: Zuzana Sotáková

Seminár o audiovizuálnom dedičstve

Hovorme o audiovizuálnom dedičstve

Slovenský filmový ústav organizuje v dňoch 26. až 28. 11. seminár na tému Audiovizuálne dedičstvo: výskum, reštaurovanie, distribúcia, programovanie. Okrem domácich odborníkov sa na podujatí v Kine Lumière v Bratislave zúčastnia i zahraničné osobnosti. Začiatkom novembra sa uskutoční aj diskusia Od Slnka v sieti k Fóru mladého filmu s česko-slovenskou zostavou hostí.

Uvedenú diskusiu pripravil SFÚ pri príležitosti stého výročia vzniku Československej republiky. Názov akcie vytvára premostenie medzi počiatkom československej novej vlny a polovicou 80. rokov, keď sa v tunajšom prostredí rozbiehal festival, ktorý začal uvádzať aj trezorové snímky. O význame Fóra mladého filmu a o spolupráci medzi českými a slovenskými tvorcami budú 8. 11. v Kine Lumière diskutovať český filmový teoretik a historik Jan Bernard, generálny riaditeľ SFÚ Peter Dubecký, scenárista, režisér, pedagóg Lubor Dohnal a slovenskí filmári Miloslav Luther a Martin Šulík. Diskusiu bude moderovať filozof a estetik Peter Michalovič.

Koncomesačný seminár na tému práce s audiovizuálnym dedičstvom v medzinárodných súvislostiach sa uskutoční pri príležitosti 55. výročia SFÚ. Program budú tvoriť najmä prednášky a diskusie s cieľom vzájomného sprostredkovania skúseností a vedomostí o činnostiach, ktoré v tunajšom prostredí spadajú práve pod SFÚ. O zahraničných hosťoch podujatia hovorí vedúci oddelenia vedy a výskumu SFÚ Michal Michalovič. „Daniel Bird je autor viacerých knižných publikácií a dokumentárnych filmov o filmoch – napríklad o Posadnutosti Andrzeja Żuławského alebo o Farbe granátového jablka Sergeja Paradžanova, bol kurátorom cyklov pre BFI Southbank v Londýne, Centre Pompidou v Paríži či pre Film Society of Lincoln Center v New Yorku. V Bratislave by mal predstaviť komplikovanú produkčnú históriu a pozadie reštaurovania Żuławského filmu Na striebornom glóbuse (1988), ktorého reštaurovanú verziu plánujeme v rámci seminára aj premietnuť.“ Ďalším hosťom bude Jonathan Owen, autor knihy o vzťahu avantgardy a československej kinematografie 60. rokov 20. storočia, ktorý sa bude tomuto obdobiu venovať aj vo svojej prednáške, a to vo vzťahu k tunajším koprodukciám so západnými krajinami. K téme seminára má nepochybne čo povedať aj Mehelli Modi, riaditeľ britskej spoločnosti Second Run, ktorá už uviedla na anglofónny trh viacero titulov zo zlatého fondu slovenskej kinematografie. Svoju účasť potvrdil aj Vincent Godard z programového tímu Lumière Festivalu v Lyone. A do Bratislavy by mal zavítať i známy britský režisér Peter Strickland, ktorý má k tunajšej tvorbe blízky vzťah, špeciálne k filmom Juraja Herza.

Prirodzene, na seminári nebudú chýbať ani zástupcovia SFÚ, predovšetkým odborníci z oddelenia Digitálna audiovízia. Hovoriť budú o špecifikách a technologických zvláštnostiach archívnej laboratórnej výroby, ďalej o analýze a diagnostike východiskových materiálov v procese digitalizácie a reštaurovania obrazovej stopy a takisto o praktikách digitalizácie a reštaurovania optického záznamu zvuku. Všetky uvedené témy budú prezentované na príklade filmu Ľalie poľné (r. Elo Havetta), ktorý sa na podujatí aj premietne.

text: Daniel Bernát