DVD je luxus, ale dobrý film si ho zaslúži

Vznik filmu je náročný proces, o tom niet pochýb. Dá sa to stroho skonštatovať, ale čo sa za tým skrýva? Ak je niečo náročné, žiada si to podrobnejší pohľad, ktorý môže byť o to zaujímavejší. V mesačníku Film.sk prinášame seriál, v ktorom počas roka prevedieme čitateľov rôznymi fázami tvorby a výroby filmu až po jeho verejnú prezentáciu. V aktuálnej časti seriálu sa venujeme uvádzaniu filmov do DVD distribúcie a televízneho vysielania.

Po dokončení filmu sa producenti nestarajú len o jeho festivalovú prezentáciu a nasadzovanie do kinodistribúcie, ale zvažujú aj prípadné vydanie snímky na DVD nosičoch a jej vysielanie v televízii. Nie všetky slovenské tituly sa dočkajú uvedenia na DVD, z hľadiska ekonomickej rentability je to skôr exkluzívna záležitosť, no pokiaľ je producent so svojím filmom skutočne spokojný, nemal by titul chýbať ani na trhu s digitálnymi nosičmi. Profesionálne spracovanie, lisovanie a propagácia 500 kusov DVD nosičov pritom stojí zhruba 7- až 8-tisíc eur. „Samozrejme, suma za vydanie a marketingové, prípadne PR služby závisí od obsahovej náročnosti disku, nákladu, prípadnej postprodukcie pridávaných materiálov, jazykových verzií – náročnosti authoringu. A, prirodzene, od pozornosti, akú chce producent či distribútor vydaniu DVD venovať,“ hovorí producentka Ľubica Orechovská zo spoločnosti PubRes.

Orechovská tvrdí, že uvádzanie slovenských filmov na DVD nosičoch už vo väčšine prípadov nie je ekonomicky rentabilné, v ideálnom prípade je však pre film výhodné, keď stihne obe cesty: DVD distribúciu aj televízne uvedenie. Spoločnosť PubRes (napríklad Wilsonov, Vlna vs. breh, Občiansky preukaz) naposledy koprodukovala film Jana Hřebejka Učiteľka so Zuzanou Mauréry v hlavnej úlohe, ktorá získala cenu pre najlepšiu herečku na MFF Karlove Vary. Majoritným producentom snímky bola RTVS. „Plánujeme, aby vydanie Učiteľky na DVD predchádzalo jej televíznemu vysielaniu a zároveň stihlo využiť potenciál predvianočného trhu,“ hovorí Orechovská. „DVD distribúcia je ešte stále jednou z foriem ďalšieho obchodného zhodnotenia filmu. A, samozrejme, ide o profesionálne kopírovaný (lisovaný) master filmu, ktorý je možné zaradiť do profesionálnej či domácej videotéky. Tam niektoré tituly určite patria,“ dodáva Ľubica Orechovská.

Konateľka distribučnej spoločnosti Magic Box Slovakia Ľuba Féglová tvrdí, že s diváckym záujmom o slovenské audiovizuálne diela na DVD nosičoch sú relatívne spokojní. Podľa nej to síce nie je pre producenta zisková záležitosť, ale vydávanie DVD nevytvára ani stratu. Vždy závisí od konkrétneho titulu, v akom náklade ho ponúknu na trh, a Féglová poznamenáva, že záujem divákov o ten-ktorý titul na DVD väčšinou kopíruje záujem o daný film v kinodistribúcii. V spoločnosti Magic Box Slovakia však majú dobrú skúsenosť s predajnosťou DVD nosičov s rozprávkami, ako je Sedem zhavranelých bratov alebo Mimi & Líza. Ľuba Féglová ďalej vysvetľuje, že v súčasnosti je zaužívaný odstup medzi kinopremiérou filmu a jeho uvedením do DVD distribúcie minimálne štyri mesiace, v prípade TV vysielania rok. Zároveň však pripomína, že to závisí aj od toho, či je koprodukčným partnerom filmu televízia a akú dohodu s ňou má producent.

Kultúrna manažérka a producentka zo spoločnosti MPhilms Zora Jaurová stojí spolu s režisérom a producentom Mátyásom Priklerom za projektom Slovensko 2.0 (2014). Ten sa ocitol na slovenské pomery v nezvyčajnej situácii, keď absolvoval komplexnú paralelnú distribúciu – súbežné uvedenie v kine, na DVD aj v televízii. Jaurová si myslí, že v súčasnosti má stále zmysel vydávať DVD, a to najmä vtedy, ak sa ním ponúka divákovi niečo, čo nemôže získať inde. „Preto sme DVD Slovensko 2.0 vydali spolu s knihou, ktorá dopĺňa reflexiu Slovenska očami filmových režisérov aj vo forme rozhovorov. DVD sa predáva pomaly, ale konštantne, takže to asi malo zmysel,“ ozrejmuje Zora Jaurová a pokračuje: „S nástupom nových digitálnych možností distribúcie hľadajú producenti a distribútori úplne nové modely, ktoré sa radikálne líšia v závislosti od témy, žánru, teritória a množstva ďalších charakteristík jednotlivých filmov.“ Slovensko 2.0 bolo v čase svojho uvedenia prvým domácim projektom, pri ktorom sa jeho producenti rozhodli pre model day-to-date release, teda pre paralelnú distribúciu. Zvolili si ju na základe niekoľkých kľúčov. Dôvodom okrem iného bolo, že ide o poviedkový film, ktorý je z hľadiska žánru náročný na kinodistribúciu podobne ako napríklad stredometrážne snímky. Hlavným cieľom MPhilms bol, pochopiteľne, úspech u publika, takže sa pokúsili dostať k nemu film všetkými dostupnými cestami vrátane VoD platformy. „Vzhľadom na žáner a vývoj návštevnosti slovenských filmov v kinách sme sa rozhodli využiť koncentrovaný marketing filmu na všetky distribučné kanály, čo sa ukázalo ako prínosné,“ dodáva Zora Jaurová.

Kým DVD distribúcia je z hľadiska diváckeho dosahu zväčša hospodársky neefektívna, televízia má stále vedúcu pozíciu v oslovovaní publika a vyniká aj v porovnaní s návštevnosťou filmu v kinách. RTVS radí do svojho vysielania prioritne slovenské alebo české filmy, na ktorých participovala ako minoritný či majoritný koprodukčný partner. Slovenské snímky z koprodukcie RTVS sa televízni dramaturgovia snažia programovať do hlavného vysielacieho času, aby ich predstavili čo najširšiemu publiku. Čas uvedenia toho-ktorého titulu závisí aj od toho, či predtým bol v klasickej kinodistribúcii, alebo nie.

Najväčší úspech vo vysielaní RTVS mali v uplynulých dvoch rokoch filmové rozprávky. Lásku na vlásku (2014) režisérky Mariany Čengel-Solčanskej videlo na obrazovkách v premiére 681-tisíc divákov, pričom v kinách si ju pozrelo zhruba 50-tisíc ľudí, čo bol na slovenské pomery aj tak dobrý výsledok. Do kinodistribúcie vstúpil tento titul 9. októbra 2014 a televízia ho predstavila už na Štedrý večer toho istého roku na Jednotke. Rozprávka Sedem zhavranelých bratov (2015) českej režisérky Alice Nellis sa v kinách dočkala bezmála 40-tisíc divákov, pri televíznom uvedení dosiahla osemnásťkrát vyššiu sledovanosť (približne 677-tisíc ľudí). Jednotka ju premiérovala vlani na Štedrý večer, kým v kinách sa premietala od konca mája. Podľa informácií z RTVS patrila k najúspešnejším aj rozprávka Johankino tajomstvo (2015) režiséra Juraja Nvotu (701-tisíc divákov), ktorú najprv exkluzívne premietalo Kino Lumière v Bratislave, vzápätí sa dostala do sviatočného vysielania televízie a od januára ju premietali aj ďalšie slovenské kiná, čo je takisto nevšedná cesta filmu. Pri všetkých spomínaných rozprávkach figurovala RTVS ako koprodukčný partner.

Na záver aspoň spomeňme ďalšiu distribučnú možnosť, ktorá sa bude pravdepodobne čoraz viac rozmáhať – je ňou sprístupňovanie filmov prostredníctvom VoD (Video on Demand). Ľubica Orechovská zo spoločnosti PubRes si nemyslí, že by sa paralelné uvádzanie snímky na DVD a cez Video on Demand vylučovalo. Podľa nej môžu tieto odlišné spôsoby koexistovať a zaujať rôzne okruhy divákov. Ľuba Féglová hovorí, že pre distribučnú spoločnosť Magic Box Slovakia aj pre samotných producentov je Video on Demand príjemnou možnosťou, ako prezentovať filmy publiku. Slovenské tituly sú dostupné na viacerých VoD platformách, na domáce snímky (hrané, dokumentárne, animované, krátke, študentské filmy i TV tvorbu) sa pritom špecializuje napríklad webová stránka www.kinocola.sk.

Matej Sotník ( poslucháč audiovizuálnych štúdií na FTF VŠMU ), dan
FOTO: goldlinedick.com