Kino Lumière v októbri:

Exkurzia filmovými dejinami

Komerčné multiplexy premietajú veľa, ale stále to isté. Ak sa za mesiac „neurodí“ vo veľkých štúdiách nič pozerateľné, neoplatí sa tam chodiť. Ani kvôli pukancom. Radšej zájdite viackrát do Lumièra – tam nájdete niečo z každého obdobia, filmového druhu a žánru.

Ak by som si mal vybrať niečo žánrové z októbrovej ponuky kina, bol by to určite prvý a jedinečný Votrelec Ridleyho Scotta z roku 1979. Po vyše tridsiatich rokoch postupného prznenia, ktorému nasadil korunu sám Scott nepodareným Prometheom, je to jedinečná príležitosť, ako si napraviť chuť originálom. Zvlášť pre tých, ktorí Votrelca poznajú len z malých obrazoviek počítačov či televízorov.

Rovnako treba na plátne vidieť ďalšie legendárne sci-fi – 2001: Vesmírna odysea Stanleyho Kubricka (vlastne všetky Kubrickove filmy by sa mali uvádzať výlučne na veľkom plátne). Už len pre ikonické scény s ľudoopom, ktorý prvýkrát použije nástroj, a pre valčík vesmírnych lodí. Keď Richard a Johann Straussovci písali svoje ouvertúry a valčíky (v tomto poradí), netušili, že generácia filmových fanúšikov ich bude poznať skôr zo soundtracku k sci-fi filmu.

Keď už spomínam zásadné snímky, v deväťdesiatych rokoch nás ohúril Quentin Tarantino s Pulp Fiction. Nie som si istý, či to treba vôbec spomínať ako tip, veď všetci sme ten film videli. Poznáme repliky a celé dialógy v češtine, niektorí aj v pôvodnom znení. Keď som sa však lepšie pozrel na rok výroby a potom na kalendár, zistil som, že film mal premiéru pred dvomi dekádami. Odvtedy už vyrástla ďalšia generácia a možno sa nájde niekto, kto Tarantinov prvý naozaj slávny film nevidel. Mládež, ak ste teda ešte nevideli Pulp Fiction, choďte naň do kina. Oplatí sa. Mimochodom, soundtrack už určite poznáte z maturitného večierka.

Ešte hlbšie do filmových dejín sa dá načrieť cez trojicu zásadných európskych autorských filmov z čias, keď bola kinematografia ešte mladá, nemá a chcela byť aj umením, aj pre masy – revolučný Krížnik Potemkin (1925) Sergeja Ejzenštejna, vedecko-fantastický Metropolis (1927) Fritza Langa a surreálneho Andalúzskeho psa (1929) Buñuela a Dalího.

A na záver – ak chcete vyskúšať niečo exotické, vyberte si z ponuky Týždňa čínskeho filmu. Napríklad takého Veľmajstra od režiséra Wonga Kar- waia.

odporúča filmový publicista Ondrej Starinský