Každý redaktor tlačeného periodika musí nenávidieť, keď nachádza chyby po tom, čo boli texty zverejnené. To sú tie odporné chvíle, keď už je na všetky zásahy neskoro, no práve vtedy má človek najsilnejšiu túžbu do vecí zasahovať. Akokoľvek zbytočné a naivné, zase sa hlásia myšlienky: keby sa tak dalo vrátiť späť a napraviť miesta, ktoré sa pôvodne nejavili zradne.

Možno by čosi také privítali aj protagonisti filmu Comeback. Divák si to aspoň tak predstavuje, keď sa pozerá na väzňov, ktorí stratili kus svojich životov za mrežami a po prepustení sa zase strácajú v životoch. Viac-menej. Oni sami sa dotknú aj týchto tém a treba si pozrieť ich reakcie. Teda Comeback. O dokumente Mira Rema píšeme v rubrike Novinky.

Píšeme o ňom aj v rubrike Ohlasy, pretože sa premietal na piešťanskom festivale Cinematik. Eva Vženteková sa zase v tejto rubrike venuje dvom filmom, ktoré odvysielala RTVS k výročiu SNP – dokumentu Povstanie. Slovensko 1939 – 1945 a hranému filmu Moje povstanie.sk. V období, do ktorého sa tieto projekty vracajú, by stálo mnohé za zmenu. Je to však aj obdobie toľkých zákrut, že už ich vystopovanie a interpretácia dávajú zabrať. Najdôležitejšie je azda nenechať ho napospas zabudnutiu. Projektom Moje povstanie.sk ho pripomíná aj režisér Jonáš Karásek, s ktorým máme v aktuálnom Film.sk rozhovor, a takisto snímka V tichu, ktorú v čísle recenzuje Jana Dudková.

Prirodzene, v porovnaní s tým, čo hovoria predchádzajúce riadky, strácajú redaktorské chyby na váhe. Nedá sa však nad nimi mávnuť rukou, nedá sa ich ani odstrániť návratom v čase a vysvetlenia čitateľov nemusia zaujímať. Bolo by tu ešte riešenie – pracuje s ním príbeh Lásky na vlásku (nájdete ho v Novinkách). Lenže to je rozprávka.

Daniel Bernát