COMEBACK

Radosť a strach zo slobody

Minulý mesiac mohli návštevníci MFF Cinematik v Piešťanoch vidieť v špeciálnej slovenskej predpremiére celovečerný dokumentárny film Mira Rema Comeback. Režisér nám v ňom umožňuje nahliadnuť do jednej z najstráženejších slovenských väzníc v Ilave. Sleduje osudy väzňov Mira a Zlatka počas ich pobytu za mrežami, no predovšetkým ich prvé neisté kroky na slobode.

Comeback mal svetovú premiéru už v júli na prestížnom festivale v Karlových Varoch. „V kinosále vo Varoch bolo nezvyčajne dusno. Ľudia sedeli ako prikovaní. Na Cinematiku v Piešťanoch sa smiali aj tam, kde by som bol radšej ticho. A to som si myslel, že Česi sú väčší cynici,“ zhodnotil obe festivalové uvedenia filmu Miro Remo. Na Cinematiku získal Comeback Cenu primátora mesta Piešťany.

Podľa slov producentky Barbary Harumovej Hessovej sa príprava snímky začala v roku 2008 a samotné nakrúcanie o rok neskôr. Na začiatku vznikal tento film ako Remov absolventský dokument pod záštitou Ateliéru dokumentárnej tvorby Filmovej a televíznej fakulty VŠMU. Z prvotného zámeru natočiť film o vplyve uzatvoreného prostredia na zmenu sexuálneho správania sa vyvinula iná téma, ktorá si vyžiadala dôslednejšie spracovanie, čomu sa režisér mohol venovať aj vďaka ústretovosti vedenia školy, keď projekt prerástol do celovečerného filmu. Ten nakoniec vznikol v koprodukcii AH production, RTVS a VŠMU.

Hlavnou témou Comebacku je recidíva, začarovaný kruh, do ktorého upadá človek prepustený po viacročnom treste. Pre odsúdených znamená dlhý čas strávený za múrmi väzenia (a často v tom najproduktívnejšom veku) absolútnu stratu kontaktu s reálnym svetom. Zlé nastavenie súdneho systému im neumožňuje plynulé začlenenie sa do spoločnosti. Bez rodinného zázemia, bez peňazí, práce a kontaktov sa nedá začať nový život s čistým štítom. Prepustenie na slobodu tak nemusí viesť ku skutočnej slobode. Bývalí väzni, zošnurovaní strachom z neistej existencie, nezvládajú riešiť ani tie najzakladnejšie ľudské potreby.

Film Comeback sa vzhľadom na náročnosť a neopakovateľnosť situácií vo väzenskom prostredí natáčal súčasne na tri kamery (hlavní kameramani sú Ivo Miko, Jaroslav Vaľko a Mário Ondriš). Bývalý riaditeľ ilavskej väznice tvorcom pomohol vytypovať protagonistov. Podmienkou režiséra bolo, aby sa im počas natáčania končil trest. Pre film bolo dôležité sledovať týchto ľudí aj po prepustení a pri opätovnom začleňovaní sa do spoločnosti. Stanoveným podmienkam napokon vyhoveli dvaja – Zlatko a Miro. Jeden z nich je recidivista, ktorý si niekoľko rokov odsedel už aj predtým, druhý sa ocitol za mrežami prvý raz. Kvôli väčšej autenticite a získaniu dôvery zo strany odsúdených sa režisér filmu spolu so scenáristom Jurajom Šlaukom prezliekli do väzenského mundúra a tak strávili prvé dni ilavského natáčania.

Tri postupné personálne zmeny vo väznici však natáčanie neustále spomaľovali. Chvíľami sa mohlo zdať, že dokončenie filmu bude zmarené. Celkovo museli tvorcovia zrušiť približne dvadsať natáčacích dní. Nakoniec robil Remo film šesť rokov. „Keď sa do niečoho pustím, je veľmi ťažké zanechať to nedokončené. Nepatrí sa to, tobôž nie v umení. Chuť som mal veľkú, bolo to jedno veľké exotické dobrodružstvo, mal som aj strach,“ vysvetľuje Remo. „Výsledok je vždy najväčšou hybnou silou. Je super sledovať ľudí v kinosále, ako sa smejú, sú ticho, pre- mýšľajú alebo plačú. Teším sa z emotívne vypätých reakcií.“

Režisér so strihačom Markom Kráľovským sa venovali strihu priebežne, už počas natáčania. Kvôli lepšej konzistentnosti materiálu začlenili počas výroby do filmu ďalšiu postavu – novinárku Miroslavu Ábelovú, ktorá robí rozhovory s protagonistami a komentuje niektoré udalosti.

Medzi hlavných spolupracovníkov na filme patril aj zvukár Lukáš Kasprzyk a autor hudby David Kollar. A ako hodnotí svoju skúsenosť s Comebackom Miro Remo? „Filmom sa živím, ale s každým prichádzajúcim, novým som rovnaký amatér. Vždy znova a znova. Profesionálom sa stávam až vtedy, keď je film hotový. Či práve tento film zmenil môj pohľad na svet, to si nedovolím hodnotiť.“


Comeback (r. Miro Remo, Slovensko, 2014)

► CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: približne 104 500 eur (podpora AVF: 20 000 eur na produkciu/13 000 eur v programe Distribúcia a iné uvádzanie audiovizuálnych diel na verejnosti, podpora RTVS: 20 000 eur, podpora MK SR: 9 500 eur)
► POČET KÓPIÍ, V KTORÝCH SA FILM BUDE DISTRIBUOVAŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH: 5 DCP nosičov, blu-ray a DVD nosiče
► OKTÓBROVÉ PROJEKCIE FILMU V KINE LUMIÈRE: 16. 10. (20.30), 17. 10. (18.00), 18. 10. (18.30), 19. 10. (20.30), 20. 10. (18.15), 21. 10. (19.00), 27. 10. (20.00), 28. 10. (18.30), 29. 10. (20.30), 30. 10. (18.00), 31. 10. (20.30)

Petra Macháliková ( scenáristka a dramaturgička )
FOTO: AH production

LÁSKA NA VLÁSKU

Návrat slovenskej rozprávky

Keď sa pred pár mesiacmi niekto pohyboval okolo Oravského zámku, nemohol si nevšimnúť štáb a množstvo ľudí v dobových kostýmoch. V réžii Mariany Čengel Solčanskej sa tam totiž nakrúcala rozprávka Láska na vlásku. Tá sa v októbri dostane do tunajších kín a prelomí tak dlhoročný spánok slovenskej filmovej rozprávky.

„Asi pred rokom a pol prišiel dramaturg Roman Brat s myšlienkou, že by Slovenská televízia mohla po mnohých rokoch znovu produkovať klasickú slovenskú rozprávku. Vtedy som práve zistila, že som tehotná, preto sa nakrúcanie odložilo, a keď mala moja dcérka mesiac, začala sa rozprávka pripravovať. Jej želaná výpravnosť narastala do takých rozmerov, že to televízia z pôvodne určeného rozpočtu nemohla zvládnuť. K produkcii tak bola prizvaná spoločnosť JMB Film & TV Production Milana Stráňavu,“ povedala režisérka v júni na tlačovej konferencii na Art Film Feste, kde sa pripravovaný film prezentoval. V tom case prebiehali práce v strižni.

Čengel Solčanská sa inšpirovala knihou Marka Twaina Princ a bedár, svoju rozprávku však zasadila do obdobia panovania Mateja Korvína. „Od Twaina som si požičala iba základný motív, teda že princ sa vymení s kováčom a musia si vyskúšať, aké to je, žiť v cudzej koži. Scenár je však pôvodný. Mala som zámer, aby vzniklo niečo, čo je krásne, výtvarné a aby diváci dostali ten základný archetyp, ktorý má v rozprávke fungovať – že dobro, krása a láska víťazia nad zlom a nenávisťou,“ uviedla Čengel Solčanská, ktorá je zároveň autorkou výtvarnej koncepcie. Do hlavných úloh obsadila pre mnohých netradičnú dvojicu – speváčku Celeste Buckingham a Samuela Spišáka, ktorý sa ujal hlavnej dvojúlohy. „Hľadala som sedemnásťročné dvojičky, ktoré by takú ťažkú rolu zvládli. Na Slovensku však také nemáme alebo o nich neviem. Nakoniec sa toho zhostil Samuel a myslím, že veľmi slušne,“ objasnila režisérka a dodala, že do úlohy princeznej z Neapola si vybrala Celeste pre jej jemnú exotickosť a mladosť. Zároveň chcela, aby aj malé postavy hrali dobrí herci, a tak diváci v snímke uvidia i Marka Igondu, Attilu Mokosa, Karola Čálika či Judit Bárdos. Svoj šarm preniesol na plátno aj skúsený český herec Tomáš Hanák, ktorý si zahral kráľa. „Kedysi som stvárnil v televíznej rozprávke princa, teraz prišla ponuka zahrať si kráľa. Zaujímavé na tom bolo, že zomiera, a to ma priviedlo k tomu, aby som sa pozrel znovu na svoje rodné číslo, ktoré má na začiatku 57. Tak som si vravel, že je zrejme čas prejsť od princov k zomierajúcim kráľom,“ zabával novinárov Tomáš Hanák, podľa ktorého bude Láska na vlásku jedna z trvaliek, akou je napríklad česká rozprávka O princezně Jasněnce a létajícím ševci.

Najťažšiu úlohu mal Samuel Spišák, ktorý sa musel „prepínať“ medzi postavami kováča a princa. „Bolo to vo všetkom niečo nové, ale aj zaujímavé, pretože sa k tomu dalo pristúpiť z dvoch uhlov. Na konci to však už bola trochu schizofrénia, plietlo sa mi to, no musím povedať, že obe postavy mali niečo, čo sa mi na nich páčilo – na princovi jeho ráznosť a sebavedomie, u kováča mi imponovalo, že všetko je pre neho nové a stále niečo objavuje,“ povedal Spišák, ktorý sa kvôli filmu naučil jazdiť na koni a šermovať.

Rozprávka sa natáčala nielen v štúdiách Slovenskej televízie, kde sa postavili kompletné kráľovské komnaty a trónna sieň, ale aj v Múzeu oravskej dediny v Zuberci, na Nitrianskom hrade, v dražovskom kostolíku a na spomínanom Oravskom zámku, kde štáb zažil i ťažké chvíle. „Musím však povedať, že natáčanie bolo dobré, pretože je vždy radostnejšie nakrúcať rozprávku ako sociálnu drámu v paneláku,“ dodala Mariana Čengel Solčanská. Film, ktorý sa natáčal približne 35 dní, uvidia diváci aj prostredníctvom Slovenskej televízie a producent Milan Stráňava prezradil, že Česká televízia naň už predkúpila práva.


Láska na vlásku (r. Mariana Čengel Solčanská, Slovensko, 2014)

► CELKOVÝ ROZPOČET FILMU: 1 496 000 eur (podpora AVF: v čase uzávierky Film.sk 500 000 eur, podpora RTVS: 370 000 eur bez DPH)
► POČET KÓPIÍ, V KTORÝCH SA FILM BUDE DISTRIBUOVAŤ V SLOVENSKÝCH KINÁCH: Film bude distribuovaný na DCP nosičoch.
► OKTÓBROVÉ PROJEKCIE FILMU V KINE LUMIÈRE: 9. 10. (17.00), 10. 10. (14.00), 11. 10. (15.30), 12. 10. (16.00), 13. 10. (16.00), 14. 10. (16.00), 16. 10. (16.00), 18. 10. (16.00), 19. 10. (16.00), 20. 10. (16.00), 21. 10. (16.00), 27. 10. (16.00), 28. 10. (16.00), 29. 10. (16.00), 30. 10. (16.00), 31. 10. (16.00)

Zuzana Sotáková
FOTO: JMB Film & TV Production